PREPOROD 1982
Ibrahim
Hodžić
Gatanje nagrđuje običaj
Drugi jedan običaj vezan je za
spremanje zimnice, i to kod »klanja posjeka« za sušenje pasrtme na dimu. Oni
koji zakolju »krupan posjek« — velikog vola ili kravu ili više komada brava —
tom prigodom sazivaju najbliže komšije »na burek« t.j. na večeru, gdje se
pored obaveznog bureka (pite od mesa) daje obilan objed. Poslije večere »gleda
se« na »golu plećku« zaklanog govečeta ili bravčeta, što čini najbolji
poznavalac toga ogledanja. On na plećki »ogleda« da li će biti teška
nastupajuća zima, da li će biti opasno od vukova, hoće li te zime biti mnogo
hastaluka (bolesti) i.t.d. Naravno, i ovo je jedna vrsta gatanja koje je po
islamu zabranjeno ukoliko se shvati ozbiljno i u takva gatanja vjeruje. Gatanjem se narušava
ovaj inače lijepi običaj.
Nekada je bio običaj da se i
prigodom završetka žetve (»dožionica«) i, osobito, završetka vršidbe
(»dovrhonica«) sazivaju najbliže komšije na večeru. No, u novije doba taj se običaj sveo samo na to da se
u tim prigodama (dožionice i dovrhonice) priprema bolja i obilnija večera
jedino za vlastitu kućnu čeljad.
Običaj
pripravljanja lijekova
Postoji još jedan običaj koji bi se
mogao svrstati među običaje čovjekoljubnog (humanitarnog) karaktera. To je
aktivno staranje da se pomogne svakom eventualnom bolesniku na kakav bilo način. O
tome se ponajviše brinu starije žene, koje u tu svrhu. pripremaju razne
»iladže« (lijekove) i osvježavajuće napitke za haste (bolesnike). Nije to ni
slično slučaju vračara ili gatara, koje to čine za bakšiš. Daleko od toga.
Riječ je o istinskim dobročiniteljima iz čisto humanih pobuda. To su, rekosmo,
mahom starije žene koje preko ljeta skupljaju ljekovito bilje i spravljaju
lijekove: prave »nani-ruh« (mentol), suše korijenje za kađenje (oman ili anduz),
pripravljaju materijal za smolanice protiv uboja i raznih kostobolja (borov
luč), prave razne mehleme i čajeve itd. itd. Zatim prave osvježavajuće napitke
za »haste u hararetu« (bolesnike u temperaturi), kao što su razne turšije (od
krušaka, smreke, šipka, drijena, gloga i si.), sirće od divljih jabuka, razne
pekmeze (džemove), sokove ili himbere od drijena, od višanja itd. Sve te lijekove
kao i napitke one rado daju besplatno svakoj hasti bez razlike o kome se radi
i bez pomisli da to naplate, napominjući da za lijek ne treba ni zahvaljivati
već naprotiv, prije će se naći uvrijeđene ako im se što za to ponudi.
Briga za putnika namjernika
Običaji koji predstavljaju
dobročinstva od trajne koristi, pa kod svijeta imaju karakter hajra ili
hajrata, javljaju se u raznim vidovima, jer imaju raznorazne ciljeve
(namjene). Mada je islamska ustanova vakufa (zavještanja) zajedno s naglašenom
preporukom brige i staranja o musafiru (putniku) stvorila brojne zadužbine
(vakufe) u vidu musafirhana i raznih svratišta u našim
krajevima, ipak mnoge indicije govore da u tim i sličnim manifestacijama čovjekoljublja, i
altruizma ima i tragova praiskonske sklonosti našega svijeta ka tome. Posebno se to opaža u
tradicionalnoj brizi za putnika-namjernika i pažnji prema rado primljenom
gostu. Otuda i ono prastaro bosansko ime - Radost, kao pradavni eho toga
mentaliteta. Želja da se putniku pomogne i olakša dug i naporan put pokazuje se
u više vidova: u gradnji česama i bunareva pokraj drumova. i to baš na
mjestima gdje postoje svi izgledi da će putnik biti žedan i željan osvježenja:
u sadnji voćki pokraj puta; u izgradnji javnih prenoćišta (konaka), te i u
dobrovoljnom ustupanju vlastitog zemljišta u korist javnog puta.
Izgradnja javnih česama, ili
bunareva, što je češći slučaj, vlastitim trudom ili troškom od strane
pojedinaca kao dobrotvora, drevni je običaj kod muslimana posebno u BiH. Kako
već rekosmo, bunarevi kao hajrati, najčešće su podizani pokraj drumova radi
žednih putnika. Taj lijepi i humani običaj spominje se i u starim narodnim
pjesmama, kao, na primjer, u junačkoj pjesmi »Hrnjica Omerica«, koju pjesrnu
sam više puta slušao od nekadašnjeg najboljeg guslara sela Godomilja (kraj
Rogatice), Muje Hodžića (umro 1935). Evo stihova iz te pjesme u kojoj se
spominje bunar, kao hajrat Hrnjice Muje:
A kad pođe mali Omerica
Kada pođe niz kamenu kulu
Sve mu sablja basamake broji
Za njim ide i sjetuje sina:
— A moj sinko, brigo materina.
Idi mudro ne pogini ludo
Dušmani ti pod nogatna bili
Sve ti dobri na put izlazili
Ne zateži dizgina đogatu
Neka ide kud je njemu drago
Dogat znade staze i bogaze
A kad stigneš na Kunar-planinu
Na Kunaru Mujinu bunaru
Đe je Mujo hajr načinio
Tu napoji sebe i đogata
Bunarevi za žedne
Hair je u toliko bolji u.koliko se
više koristi, pa i Hrnjičina ljuba ne prepušta upozoriti sina da napoji i
sebe i dogata iz bunara, kao hajrata Hrnjice Muje.
I zaista nisu rijetki slučajevi da
»hajrsahibije«, kao i Hrnjica Mujo na kunari, podižu bunareve na vrhovima brda
i visoravnima, na koja se putnik mora uspeti i zaželjeti osvježenja. Poznajem u
svom rodnom kraju dva takva bunara usred šume na vrhu brda Bokšanice, između
Godomilja (odn. Borika) i Žepe, gdje su seljaci iz okolnih brdskih sela
dolazili s tovarima žita radi meljave. Uz Вокšanicli je veoma težak put sa
strmim usponom.
Negdje na pola puta idući uz
Bokšanicu, na lokalitetu Dolovi, postoji bunar kao hajr moje nene (po majci).
Umije Halilović, rod. Džindo iz Žepe. Moja nena još prije Prvog svjetskog rata
dala je iskopati tu lijep bunar, plativši sve troškove i uloženi trud oko toga. Za taj njen dobri gest i hajr saznao
sam prvi put* kao mali dječak kada sam se prvi put napio vode iz »krbe« na tom bunaru,
a u društvu sa mojim amidom, koji mi tada kaža:
»Ovaj bunar je hajir tvoje nene iz
Žepe«.
Drugi bunar u šumi Bokšanici, za
koji se sigurno zna da je također nečiji hajrat, mada mu je »hajir-sahibija«
uglavnom nepoznat, nalazi se pokraj drugog puta, što od Godomilja vodi ka
istočnom dijelu Žepe - prema selima Ribiocu i Slapu na Drini. Taj se bunar sada
zove - Bunarić, pa je i njegov lokalitet dobio po tome ime - kod Bunarića. U
austro-ugarskim vojnim kartama rogatičkog regiona taj je bunar ubilježen pod
imenom »Hodžin bunar«, što nedvosmisleno kazuje da je on hajrat nekog hodže.
Od prošlog rata kod njega se nalazi grob šehide, Kadrić Hatidže, iz sela
Ribioca, koja je tu i ubijena. Dosta puta sam se napio vode i iz pom. »hodžinog
bunara« (možda hajrata moga pretka po kojem nosim i prezime), i to iz kupaste
posude od omorikine kore (»krbe«). Kada ta posuda ostari i postane lomljiva
nađe se uvijek netko da napravi drugu.
Svojevrstan
znak — drvena sjekira.
Pažnja i susretljivost prema putniku
namjerniku najneposrednije se pokazuje u gostoprimstvu. Gostoprimstvo
pučanstva rogatičkog kraja odvajkada je bilo njegova naravna osobina. Vratiti
gosta s kućnog praga bilo je nemoguće i zamisliti, već naprotiv, trebalo je nečim označiti da je kuća
(dom) otvorena za svakog putnika - namjernika. Kao znak da je kuća za putnika
otvorena služila je drvena sjekira prikovana uspravno na vrhu krova, na
sljemenu kuće. Drvenih sjekira na sljemenima muslimanskih kuća moglo se viđati
sve do nedavno. Ja sam svojom rukom napravio sjekiru za sljeme naše kuće u selu
Godomilju (Rogatica) kada smo joj mijenjali krov 1930. godine. Najčešći
slučajevi drvenih sjekira na krovu (sljemenu) bili su na tzv. seoskim konacima.
Konaci su bili posebne kuće samo za primanje putnika na prenoćišta ili na
konak, po čemu su i dobili naziv - konaci. Gotovo svako veće selo imalo je
konak. Ako bi putnik »pao u selo« zajedno s padanjem noći, značilo je da je
»pao na konak« i da tu mora prenoćiti. Po izrazima »pasti na noćenje« ili
»pasti na konak« nastao je i stari naziv za prenoćište - »padalište«, koji je
kasnije zamijenjen turskom riječi - konak. Vidio sam u jednom hrvatsko-turskom
rječniku, pisanom u cijelosti arebicom, da je turska riječ »konak« privedena
sa »padalište«.
Zajednički
konak za putnike
Konake su podizali prvenstveno
bogati pojedinci, odnosno bogatije obitelji, no bilo je slučajeva da su i
pojedina sela zajednički podizala svoje konake za primanje putnika -
namjernika. Ti posebni konaci za putnike (musafire) podizani su radi stvarnog
osiguranja svih uslova da se putnik zaista primi na konak, tj. da se izbjegnu
sve eventualne smetnje zbog kojih putnik ne bi mogao biti primljen na
prenoćište, kao, na primjer, zbog nedostatka prostora u kući (baškaluka), zbog
bolesti u obitelji itd.
Brigu o smještaju putnika (musafira)
vodio je vlaisnik konaka, koji ga je i podigao. On je osiguravao ogrev, hranu,
postelju i ostalo što je trebalo za putnika. U konacima, što su ih zajednički
podizali seljani jednog sela, briga o smještaju i usluživanju putnika (musafira)
išla je po utvrđenom radu, »s kuće na kuću«. Mada je u pravilu putnik trebao
biti i uslužen sa svim što mu treba, ima nekih indicija koje kazuju da su se
putnici (musafiri) u konacima ponekad i sami uslužival samo se nije smjelo
dozvoliti da putnik zanoći u »praznu konaku«. Najnužnije
što je morao naći i imati u konaku jest: drva, sjekiru, brašna i krčag (bardak)
s vodom. Drva i sjekira su bili najnužnija potreba za putnika u konaku.
Pogotovu za hladnog vremena. Otuda je
ona sjekira na vrhu krova (sljemena) postala znak ugošćenja - da se prizebli
putnik može tu na ognjištu ugrijati, skuhati kašu ili kačamak. Putnik je
mogao sa sobom nositi i hrane u putnoj torbi, što je najčešće i bio slučaj, ali
sjekiru i drva nije mogao nositi. Za njega je toplo ognjište sa vatrom u konaku
bila najpoželjnija stvar.
Konaci
sa samoposluživanjem
Vjerojatno da je moglo biti i propusta kod
dočekivanja putnika u konake. Таkvih siromašnijih sela, gdje je briga o
smještaju i ugoščenju musafira išla po redu -‘ »s kuće na kuću«, jer se propusti i dešavaju
najčešće tamo gdje je moguć slučaj - »brigo moja pređi na drugoga«. Kada bi
»godina izdala« siromašni seljak je bio sretan ako je mogao suhim kruhom
prehraniti i vlastitu čeljad, pa nije bilo isključeno da nekada nije bio u
stanju ni šake brašna izdvojiti za musafirski konak. Otuda je i moglo biti
slučajeva da putnik (musafir) tu i tamo »padne‘‘ prazan konak«, što se spominje
i u narodnim stihovima:
Teško šuki s vukom ratujući
Teško mišu s mačkom vojujući
Udovici kćeri udajući
A magarcu s konjima putujući
A pametnu luda slušajući
Teško gladnu u konaku praznu
A junaku u selu nejaku....
Upravo u ovaj slučaj - da se u
narodnoj pjesmi spominje »padanje putnika u prazan konak«, te još i pomenuti slučaj
isticanja drvene sjekire na vrhu krova, kao znaka da tu putnik može nacijepati
drva i naložiti vatru, jasna su indicija da su se putnici u nekim konacima bar
ponekad i sami usluživali.
S
vremenom nestaju i konaci
U rogatičkom kraju sam zapamtio tri -
četiri stara konaka, čije su trošne i puste zgrade još uspravno stajale. Jedan
je bio selu Podstrane, pokraj puta što vodi od Rogatice za Žepu i Srebrenicu.
Četiri godine sam svakodnevno prolazio pokraj toga starog konaka idući u
osnovnu školu na Borikama. To je bio begovski konak, a u vrijeme kad ga opisujem,
bio je vlasništvo Hašimbega Arnautovića,
na lokalitetu Brezak. Konak je nekada bio vlasništvo begova (Selimbegovića?) iz
Arnautovića. Zgrada konaka je bila na jedan kat (prizemlje i kat) sa karakterističnim
demirima na prozorima. Taj konak je ponekad služio i za zajedničke ramazanske namaze (teravije) i posijela, kako mi jedanput
moj otac kaza, kada smo prolazili pokraj njega - »Ja sam u ovome konaku klanjao
teravije«, pokazujući mi rukom na staru zgradu konaka.
Konak u selu Staroj Gori je po svoj
prilici bio djelo (hajrat) svih seljana Stare Gore. Dok je god, pa i onako
trošan i pust, stajao uspravno nosio je to svoje ponosno ime - konak i svi su
ga tako nazivali. Zadesio sam se jedanput u kući, najbližoj do toga konaka,
kada je iznenada nastala strahovita oluja s kišom i gradom. Jak orkan u jednom
trenu diže pola krova s kuće u kojoj sam se zadesio. Poslije stišavanja oluje
svi smo se čudili da je trošna zgrada konaka ostala uspravno jer ju je »matica
orkana mimoišla«. Čuh tad kako jedan seljak reče: »Mnogi se je musafir ovdje ugrijao,
odmorio i nahranio, pa nije to moglo biti bez hajra «. Pogledao sam tada dobro
po zgradi konaka i vido da mu se natruhla drvena sjekira na sljemenu okrenula ka
zemlji, ne stoji uspravno.
Veliki aginski konak Bogilovića u
selu Godomilju stajao je uspravno sve do 1935. god. Dugo godina je bio najveća
zgrada u selu. Od brojnih musafira koji su u njemu nočivali ostaio je sjećanje
i na Alipašu Derendeliju, koji je tu »konačio pred sami Jurjev«, kako pričahu
stari godomiijci, - Alipaša Derendeiija je tada bio postavljen za bosanskog
vezira, pa je krenuo iz Srbije za Bosnu da primi dužnost, poslije demisije - ostavke
Ibrahim Hilmipaše. Zakonačivši u Višegradu, krenuo je preko Sjemeća i pao na
konak u Godomilju. Uz vojnu pratnju je imao i dva topa. Derendeiija je stigao u
Sarajevo 5. maja 1813. godine. Starješini porodice Bogilovića u čijem je
konaku prenoćio Ali-paša Derendelija je darovao krasan rukopisni mushaf,
ukrašen raznobojnom ornamentikom. Taj mushaf je nestao za vrijeme prošlog
rata.
I običaj iznošenja šerbeta pred
umorne svatove zaslužuje da se spomene, i ako taj običaj nije bio opčenit i
uvijek poštivan. Upražnjavao se samo za vrijeme ljeta, t.j. ljetnih vrućina.
Šerbe (osvježavajuće hladno slatko piće) iznosilo se svatovima koji bi bili na
prolazu pokraj (ispod) sela, bez obzira o čijim se svatovima radi. Dobro se
sjećam da su neke moje komšije i rođaci iz Godomilja iznosili šerbe svatovima
izvjesnog Milana Đerića.
Darivanje
za zajedničke potrebe
Uzgajanje voćki pokraj puta Slučajevi
žrtvovanja dijela vlastitog zemljišta u korist javnog puta su toliko česti, da
bi se moglo navesti mnogo i mnogo primjera. I moji roditeiji su dobrovoljno i
samoinicijativno, bez ičijeg traženja i insistiranja, otvorili put preko naše
parcele. Bare, samo da bi se skratio prilaz i dolazak na vodu zapadnom dijelu
našeg sela. Ima na stotine takvih primjera.
I pojilišta za stoku mogu biti dobri
i korisni hajrati, osobito u stočarskim i vodom oskudnim predjelima, kakav je
upravo slučaj s glasinačko-boričkom visoravni, a posebno diljem tzv. »Bosanske
grede«, koja se pruža sve od obala Drine od istoka, pa ispod južnih obronaka
(podgorja) brdovitog lanca, što ga čine brda Bokšanica, Dobratuš, Gvozd, Batura,
Devetak i dr. sve do Glasinca. Tom »Gredom« (kako je narod zove) su smještena
sela: Stara Gora, Živaljevići, Godomilje, Babajak, Rađevići, Beheći, Točionik,
Kalimanići, Sokolovići, Vjetrenik, Pločnik, Košutica i dr. sa obližnjim
zaseocima. To je mahom stočarski predio i dosta oskudan u tekućim vodama, pa
pojilišta za stoku pretežno čine lokve (vještački iskopana manja jezerca),
gdje se skuplja kišnica ili voda s nekog obližnjeg izvora.
Lokve
— pojilišta za stoku
Iskopati dobru lokvu nije lagan
posao, a dobra lokva, kao pojilište za stoku je velika blagodat u stočarskom
kraju. Otuda se i pojilišta za stoku, kao velike lokve, u ovim krajevima pojavljuju kao hajrati
izvjesnih dobrotvora. Najbolji primjer takvog hajrata je tzv. Žigina Lokva,
usred šume Bokšanice više Godomilja, na lokalitetu Zaprisoje. To je velika i
duboka lokva u najšumovitijem dijelu brda Bokšanice, u čijoj se bistroj vodi ogledaju
visoke jele i omorike, koje je sa svih strana okružuju. Na zapadnom kraju
(rubu) lokve ima živi izvor, zbog čega lokva nikada ne presušuje, te u slučaju
sušnih ljeta »spašava stoku od skapavanja« iz cijelog niza okolnih sela. Ta
lokva je dobro djelo (hajr) nekog Hadži Žige, pod kojim imenom ga svijet
jedino i spominje, jer za puno ime mu se, nažalost, više ne zna. Njegovih
direktnih potomak: nema sada u Godomilju, Žepi, Višegradu, Sarajevu i drugdje.
Kada je učinio pomenuti hajr (dao iskopati lokvu) živio je u Godomilju. Po svoj
prilici to je bilo prvih decenija XIX. stoljeća. Dobro se sjećam sušnih ljeta, 1927/28 kada su cijela krda stoke iz okolnih sela dogonjena na Žiginu lokvu. Ostale
su mi u sjećanju riječi staroga Petka Čućule, koji jednom reče: »Da taj Adži
Žiga nije ništa drugo dobro učinio osim ove lokve, dovoljno mu je da mu duša
bude spašena!«
Nedaleko od lokve (lokalitet
Zaprisoje) danas ima grob šehide, izvjesne Emine iz sela Živaljevića, koja je
tu ubijena jeseni 1941. godine.
Lokve, kao stočna pojilišta, moraju
se s vremena na vrijeme Čistiti od raznih nanosa. Čišćenje lokvi najčešće vrše
zainteresirani stočari, a nekada i pojedinci kao svoje osobno dobro djelo — »za
sevab«. Žiginu Lokvu su još prije I svjetskog rata temeljito očistili braća
Barimci (Mujaga, Dedaga i Salko) iz Godomilja. Sva tri pomenuta brata su
pobijeni 1914. godine i ukopani na licu mjesta pogibije, lokalitet Zarožac. Kada
sam 1964. godine dolazio u Kramer selo, koje se nalazi pokraj puta (ceste) Rogatica
- Sokolac (ili Sarajevo), zatekao sam niže sela seljaka Omera Dugaliju kako »u
ime hajra« sam čisti lokvu, kao stočno pojilište.
Uzgajanje
voćki pokraj puta
Sadnja i kalemljenje vočaka po
»ničijem zemljištu«, po šumama i
gajevima, a posebno pokraj puteva i drumova spada također u običaje i poslove
»od hajra«. Bivalo je ljudi koji su u sezonama sadnje ili kalemljenja namjerno
išli s kalemarskim priborom u (obližnje) gajeve da kaleme voćke ili presađuju
»prisade«. Zapamtio sam da je to činio ugledni težak Aga Zimić iz Živaljevića,
zaselak Zimići. Gotovo svaka samonikla voćka i poneki glog u gaju iznad Zimića
i Podstrana bili su nakalemijeni njegovim rukama. To je činio i njegov sin
Mujo. Prvi put sam baš tu vidio da se i na glog mogu kalemiti kruške i mušmule.
Slično je činio Mušan-spahija Kulovac iz Žepe, a kasnije i njegov unuk. inače izvrsni voćar i pčelar, Himzo
Kulovac.
Zapamtio sam u mom zavičaju nekoliko
lijepih voćki (krušaka »takiša«) pored drumova, koje je neko nekada posadio,
ili kao samonikle nakalemio.
Ima slučajeva da je i podizanje
malih mostića od kamenih ploča (tzv. »platica) preko potoka činjeno u ime
hajra. Zna se sigurno da su to činili već pomenuta braća Barimci - Mujaga, Dedaga i Salko. i to na potoku ispod
sela Godomilja. kao i na drugom potoku na lokalitetu Zarožac.
Poklon
zemlje za groblje
Vrijedan je hvale i pomena još jedan
čovjekoljubivi gest pom. braće Barimaca iz Godomilja i njihovog zeta Emina
Hajdarovića (umro 1934. god.). Taj čovjekoljubivi gest je poklon dijela zemljišne
parcele, zvane Prsten u korist srpsko-pravoslavnog groblja. Ta parcela (zv.
Prsten) nalazi se između sela Godomilja i Sjeverska, sada tik uz cestu što
vodi za Žepu. Darovatelji su poklonili gornji, odnosno južni dio pomenute
parcele, od strane Sjeverska.
Ovakve lijepe običaje, što u sebi
nose elemente humanosti i čovjekoljublja treba podržavati i cijeniti. Takvi
običaji doprinose širenju čovječnih odnosa među ljudima i, prenoseći se s
koljena na koljeno, doprinose boljoj budućnosti cjelokupnog naroda naše dične
doimovine.
Ibrahim
Hodžić
Nema komentara:
Objavi komentar