LEGENDARNA
DŽAMIJA U GODOMILJU
stara
preko 400 godina
Ibrahim. Hodžić
Glasnik
islamske zajednice 1957
Selo Goidomilje leži sjeveroistočno, od Rogatice,
udaljeno od nje 16 km. To mjesto bilo je naseljeno još u prehistorijsko doba, o
čemu svjedoče nalazi starih grobnica i vidni tragovi naselišta, koji se još i
danas zapažaju. U selu Godomilju i njegovoj okolini nađeno je više starih,
gromila (grobnica), u kojima su pronađeni ostaci starog posuđa .i nakita.
Nasuprot sela nalaizi se brežuljak zvani Ilijak, po kojemu se i dan danas lako
zapažaju ostaci negdašnjeg terasiranja, »a po. terasama se nahode u velikoj
množini fragmenti prahistorijskog ilovastog suđa i životinjskih kosti, tragovi
naselišta«,- kako veli istraživač i kustos Sarajevskog Zem. muzeja, pok. Franjo
Fijala (vidi Glasnik Zem. muzeja u Sarajevu, Sv. VIII. God. 1896).
Bogumilski stećci, koji se nalaze u podnožju brežuljka Ilijaka svjedoče, da je tu postojalo naselje i u Srednjem vijeku
prije dolaska Turaka.
Stara Godomiljska džamija svjedoči nam pak da je
i po dolasku Turaka rano tu moglo da bude brojnije naselje, sa jačim džematom,
jer džamije su podizane ondje gdje su mogle imati dovoljan broj svojih
džematlija. (posjetilaca).
Sve što nam je ostalo sačuvano, o historijatu
ove, preko četiri stoljeća, stare džamije jesu samo narodne legende i priče,
koje se usmenom predajom prenose s koljena na koljeno. Hajr sahibija joj je
nepoznat. Narodna legenda pak kaže, da je džamija podignuta carskim novcem,
dobivenim na malo neobičan i originalan način. Naime, nekada je kroz Godomilje
vodio put, kojim je prolazila Sultanova vojska, komora i carska pošta za
centralnu i sjeverozapadnu Bosnu. Jedanput, prilikom jednog prolaska carske
komore, natovareni konji se zaglibe u dubokoj bari, koja se nalazi južno od
džamije. Konji su se zaglibili do samih trbuha, 'jer je bara stvarno i dan danas
duboka. Tom zgodom se u neposrednoj blizini našao neki stari Godomiljac,
Bogilović (čiji su potomci i danas najbrojniji u Godomilju), koji je čuvao
ovce. Carske komordžije su, po njegovom savjetu, morali da otarase konje, pa da
ih tek izbave iz duboke bare. Stari Bogilović je komordžijama pružio veliku
pomoć, temeljenu na svom dobrom 'iskustvu u izbavljanju stoke iz bare,a onda im
je ukazao na velike neprilike, koje ta baruština zadaje okolnom svijetu i putnicima.
Zatim je odgulio parče brezove kore i na njemu napisao Sultanu pismo, zamolivši
komordžije da ga uruče lično caru, i zaklevši ih da ne peru i ne kupaju konja
sve dok ne stignu u Carigrad. Pismo je glasilo doslovno ovako: »Eto, padišahu,
gdje su se zaglibili Tvoji carski konji! Ozan ve Bolozan, Okoje ve Dubokoje, a Udaša
voda najviša. Tu je blata do vrata, gaziti se ne može. Ili gradi ćupriju, ili
šalji h'aznu«! (Ozan, Bolozan, Okoje i Udaša su godomiljski izvori voda). Sultanu
su komordžije uručile pismo na brezovoj kori, a on se je, tobože, začudio
takvoj siromaštini, koja nije u stanju ni hartije nabaviti za jednog pisma.
Sultan je bez dugog predomišljanja poslao haznu, da se naprave mostovi i prelazi
preko tih opasnih voda i baruština. Kako je količina poslatog blaga daleko
premašaila stvarne potrebe, mještani (Godomoljci) su, nakon što su izgradili
dobru kaldrmu preko bare, od ostatka novca podigli džamiju. Kaldrma i danas
postoji i služi svojoj svrsi. Sultan je kasnije, kaže dalje legenda, poslao
svoje izaslanike, da ,izvide u šta je utrošen državni novac. Mještani su
carskim izaslanicima pokazali izgrađene kaldrme, a zatim džamiju, koja je
podignuta od viška blaga.
Izaslanici su podnijeli Sultanu vjerodostojan
izvještaj, onako kako su našli na licu mjesta, s konstatacijom, da je
podignuta džamija solidno i dobro građena. Sultan se je, navodno, odmah pomirio
s tim završenim činom.
Da li ta legenda ima u sebi išto od istine, ili je
naskroz izmišljena, to će zauvijek ostati tajna?, jer o gradnji te džamije
nije više nigdje ništa rečeno, niti ostalo zapisano', - ni na kamenu, a ni na
papiru.
Dok o njenoj
gradnji, eto, ne znamo ništa više do onoga što nam narodna legenda priča, dotle
o starosti te džamije do nedavno je postojao jedan stvaran, očit dokaz: da je
ona postojala već 961 god. po Hidžri. Njen dugogodišnji bivši imam merh. Zejnil
ef. Hodžić pronašao je bio među svojim starim rukopisnim kitabima na stranici jednog
od njih napisano doslovno ovo:
Koliko li sam puta pogledao i pročitao taj napis,
jer je moj rahm. otac (Zejnil ef) to rado i s ponosom pokazivao svakome, a osobito
ulemi i intelektualcima. No, nažalost, taj je kitab kao i priličan broj drugih
rukopisnih i ostalih kitaba. koje je moj pom. otac posjedovao, izgorjeli su
zajedno s našom kućom, a merh. Zejnil ef. poginuo je na svom domu 1941 god.
Godomiljska džamija je, dakle, zaista postojala
961 god. po Hidžri, što tačno odgavara godini 1553-oj po kršćanskoj eri. A zar
nije moguće da je ona još i tada), kada joj je pomenuti Ibrahim ef. (valjda
njen tadanji imam) uvakuifio onaj kitab, bila stara bar koju deceniju, ako ne i blizu stoljeće.
Džamija je masivno građena. Debeli zidovi su joj
sve do krova od tvrdog tesanog kamena. Prije nego što joj je izmijenjena krovna
konstrukcija, a osobito prije nego joj se srušila stara vitka munara i sazidana
nova (1303 po Hidžri), svojim vanjskim izgledom podsjećala je na staru
ustikoljansku džamiju. Izgled prozora i njihov razmještaj je u stilu starih
džamija, podizanih u prvim stoljećima po dolasku Turaka.
Kako je ta masivna i relativno velika džamija podignuta na podvodnom i barovitom mjestu, to se svak čudi što joj temelji nisu nimalo potonuli. Narodna legenda priča, da joj je pri početku zidanja pod temelje stavljeno četrdeset tovara, sjernate vune. U desnom kutu s južne strane ispod samih temelja džamije (X) nalazi se živi izvor pitke vode, koji nikada ne presušuje, što je zanimljiva pojava. Krasni mihram džamije direktno je uklesan u kameni zid, a minbera je sva od mekšeg kamena (sedre, sige). Sada je jedino prolaz na minberu od drveta, no i on je, kako rekoh, nekada bio od kamena. I ja se sjećam da je jedan vitki kameni stub od ulaza na minberu do nedavno stajao prislonjen u čošetu kraj minbere.
Kako je ta masivna i relativno velika džamija podignuta na podvodnom i barovitom mjestu, to se svak čudi što joj temelji nisu nimalo potonuli. Narodna legenda priča, da joj je pri početku zidanja pod temelje stavljeno četrdeset tovara, sjernate vune. U desnom kutu s južne strane ispod samih temelja džamije (X) nalazi se živi izvor pitke vode, koji nikada ne presušuje, što je zanimljiva pojava. Krasni mihram džamije direktno je uklesan u kameni zid, a minbera je sva od mekšeg kamena (sedre, sige). Sada je jedino prolaz na minberu od drveta, no i on je, kako rekoh, nekada bio od kamena. I ja se sjećam da je jedan vitki kameni stub od ulaza na minberu do nedavno stajao prislonjen u čošetu kraj minbere.
Rahm. Salihaga Ilavača (poginuo na domu kao
stogodišnji starac 1941 g.) pričao mi je da su »asi cure« (obijesne djevojke)
u vrijeme odlaska muškaraca u asker i ratove, skakale s minbere i prebile
kamene direke (stuboive) od ulaza na minberu.
Stari originalni vanjski izgled džamije je znatno
izmijenjen kasnijim događivanjima i opravkama. 1303 po Hidžri vjetar je srušio
staru visoku i vitku munaru, pa je sazidana mnogo kraća, a 1939 god. je u
cijelosti izmijenjena krovna konstrukcija i krov konstruisan u obliku piramide,
kakav ranije nikada nije bio.
S istočne strane od džamije, a tik uz samu
džamiju, nalaze se dva stara kamena groba, čvrsto i solidno sazidana od tvrdog
tesanog kamena. Grobovi su sazidani na svod, a do visine visokog ljudskog
stasa, dok su nišani, naravno, znatno viši. Čiji su ti grobovi i ko je u njima
sahranjen, o tome se ništa pouzdano ne zna. Svijet onako usmenom predajom
prepričava, da je u jednom od njih sahranjen neimar (graditelj) džamije. Malo
pažljivijim uporednim posmatranjem kamenova od kojih su sazidani grobovi, i
kamena u temeljima džamije, debija se utisak potpune sličnosti i jednake
starosti kamenja, a zatim neki sugestivni dojam, da ti grobovi imaju neku vezu
s gradnjom te džamije. Pa, da li u njima leže: neimar te džamije, te možda i
njen Hajr-sahibija i to će, izgleda, ostati vječita tajna? Sadašnjii imam
Godomiljske džamije Mustafa ef. Sućeaka kaže mi, da džamija nije stavljena pod
zaštitu države, odn. Zavoda za zaštitu kult. historijskih spomenika, što
smatram da je to jedan propust, jer zaista ima i dosta mlađih kultnr.
spomenika, koji su stavljeni pod zaštitu
Nema komentara:
Objavi komentar