MERHUM IBRAHIM EF. AJANOVIĆ
El-Hidaje 1941-1942, br.6, str 151-155
U nepreglednom nizu bezbrojnih
poznatih i još neotkrivenih žrtava naše krvave sadašnjice i ove nezapamćene
tragedije koju preživljuju naši krajevi, nalazi se i Ibrahim ef. Ajanović,
džematski imam, koji je dana 23. prosinca 1941. pogubljen u Rogatici.
Merhum Ibrahim ef. rođen je u
Šljedovićima (Rogatica) 1884. god., gdje je i odrastao a i kasnije djelovao i
utrošio svoj korisni život za dobrobit svoga kraja i čitave zajednice. Svršivši
mekteb u Rogatici stupio je u mjesnu medresu da uči pred vrijednim muderisom h.
Muhamed ef. Škaljićem. Ali prilično skroman program ove medrese nezadovoljava
Ibrahim ef., te on odlazi u Sarajevo u Merhemića medresu, a kasnije završava i
darul-muallimin. Savlađujući velike materijalne neprilike marljivo je i
ustrajno učio, te stekao za relativno kratko vrijeme solidnu stručnu spremu, pa
je kasnije mogao s potpunim uspjehom djelovati u okviru svoje dužnosti kao
pravi pastir i vodič svoga stada.Još iste godine kad je završio školovanje
podignut je i otvoren mekteb u njegovu rodnom mjestu, gdje je on vršio dužnost
mualima punih 30 godina (1912.— 1942.) Odmah je postavljen i za imama i hatiba
džamije, koja je dvije godine ranije sagrađena kraj mekteba. Kasnije su mu
dodijeljene vjeroučiteljska i matičarska dužnost. Sve ove dužnosti obnašao je
uvaženi merhum s voljom i savjesno sve do svoje tragične smrti.
Kao najuvaženija ličnost svoje
općine a u pomanjkanju ikog drugog podesnijeg tko bi se primio toga, a
nemogavši odoljeti nagovoru prijatelja i okolice, primio se je i načelničke dužnosti
u svojoj općini. Tako je pred smrt časno i dostojno obnašao i ovu dužnost.
Rahmetlija se je naročito istakao
radom u mektebu, u čemu je postigao zbilja zavidne rezultate, jer se bio sasvim
predano i gotovo bez ikakve materijalne naknade posvetio ovoj velikoj zadaći. U
tom nije malaksao ni onda, kada je morao, obavljajući osobno sve poljske
poslove, s malo vlastite zemlje zarađivati kruh za osam članova svoje podorice.Nezasitan
u radu on je obični mektebski program proširio i nemalo ga izravnao s programom
početnih medresa. Da je ovaj program s uspjehom i obrađivao, redovno se
ustanovljavalo na ispitima koji su se održavali prigodom velebnih hatme- dova,
koje su također bile nadaleko čuvene. Tako je njegov rad bio zapažen čak i u
susjednim kotarevima, pa su djeca od Višegrada i Goražda dolazila ovamo, gdje
su učeći pred njim ostajala po nekoliko godina.
Ovakvim radom osposobio je čitavo
kolo sibjan-mualima, koji su uspješno obavljali tu dužnost u mektebima, koji su
se na sve strane na njegovu inicijativu i pod njegovim vodstvom podizali od strane
svijeta (Dub, Đedovići, Rodić itd.). Drugi su, opet, s jednakim uspjehom po
selima bez mekteba, po staroj metodi, po kućama svijet naizust poučavali u
vjeri.Ni rad izvan mekteba ništa ne zaostaje za ovim. Uvijek je predstavljao
istinskog duhovnog vođu svijeta svoga kraja. Vazom u džamiji kao i živom
riječi i postupkom izvan džamije vazda je upućivao na sve što je dobro i
korisno. Odmah poslije vata upregao je sve sile da sagradi osnovnu Škotu, pa mu
je konačno i uspjelo, da se god. 1925., pokraj džamije i mekteba, otvori i
pučka škola. Prije otvaranja škole nastojao je nadoknaditi svojim učenicima
tako potrebnu školu time, što bi ih poučavao i latinici. I inače je stalno
upućivao na gradnju mekteba i škola i poticao, da se djeca šalju na nauke, pa
je, školujući svoju djecu, sam bio u tom uzor drugima. U svemu napredan,
Ibrahim ef. je bio i u gospodarstvu vrijedan primjer drugima, jer je njegovo
malo gospodarstvo bilo za uzor drugim, isticao se je u pčelarstvu, voćarstvu,
povrtlarstvu.
Ibrahim ef. je znao sa svakim kako
je najljepše ophoditi, pa su ga svi uvažavali i slušali. Koliko je bio
popularan i omiljen u cijelom kraju, jednako u gradu kao i na selu, najbolje se
upravo sada vidi, kada svatko, unatoč vlastitog- stradanja, pita za njega i
iskreno ga žali.Jednako je lijepo postupao i sa grko-istočnjacima u svakoj prilici.
Sam je nastojao i radio na tom, da se održaju što snošljiviji odnosi između
muslimana i njih. Lijepo ih je susretao pa i šalio se s njima kao i s muslimanima.
Još za vrijeme prošlog rata se svim silama za njih zauzimao i na sve moguće
načine štitio ih. Takav je stav i držanje i kasnije prema njima imao, ma da su
oni još 1918., tako reći, pljunuli ^ра sva njegova dobročinstva, jer su pod
krinkom Crnogoraca na mrtvo ime isprebijali četvoricu njegove braće, a jednog
rođaka i posve dotukli. Njega tada inisu nalazili. Pa i sada, nakon što je postao
načelnik, sve što mu je bilo u mogućnosti poduzeo je, da im se ništa ne učini
od ma koje strane. Na tom je radio sve do posljednjeg dana opstanka hrvatskih
vlasti u ovoj općini. Nijedna grkoistočnjačka kuća nije ostala u njegovoj
općini, a da se on u nju nije navratio bar jedamput. U Rogatici je bio već
svima dodijao stalnim zauzimanjem i moljakanjem za svoje susjede u časovima
kada se radi o sudbini čitava kotara, šta više i u Goražde je išao radi te iste
stvari.Dok je on ovako na sve strane samo na tom radio i o tom dan-noć mislio,
braća su mu i amidžići redovno kao zaštitnici noćivali po selima inovjernih
susjeda, iako je ramazan bio u toku. Ovo su isto činili i za
vrijeme prošlog rata. Osim toga na desetke bi ih se sklanjalo preko noći u
samom selu, a najzad su bili prenijeli i svoje namirnice i stvari iz kuća u
Šljedoviće, da im tako budu pošteđene od plijenidbe za potrebe vojske i milicije.
Merhum je, opet, lično odlazio u sela i zauzimao se, da komisije što manje
dignu i tako oslobađao na desetke sitne i krupne već zaplijenjene stoke i si.
Dakako da sve to nije tako lahko išlo, pa je iziskivalo dosta truda, okretnosti
i smjelosti. Nekad je valjalo za isti dan ići u više sela i slično.
Nakon dolaska četničko-komunističkih
bandi, naprosto je uništeno čitavo selo Ajanovića: sve je zapravo porobljeno,
popaljeno i poubijano. Kako je ovo vrlo karakterističan primjer, iznijet ćemo
najglavniji siže istog.Do pred samu tragediju u selu su ostala trinaestorica staraca
sa većim dijelom ženskinja, koji su očekivali da im se ništa ne može dogoditi,
u što su ih uvjeravali i njihovi inovjerni susjedi. Drugi su još prije prema
Goraždu pobjegli, jer su muslimanska goreća sela prestrašila i one najsmjelije.
Čim su u selo stigli, počeli su
pljačkati, paliti i tući i zlostavljati. Zapalili su školu, mekteb, pet kuća i
nekolike druge gospodarske zgrade. Ibrahim efendino nije apsolutno ništa ostalo.
Istodobno je otpočelo i pljačkanje svega što se u kući i pred kućom nalazilo.
Nakon nekoliko dana digli su iza sofre (iftara), odveli i u obližnjoj šumi
ubili trojicu staraca, braće Ibrahim ef., a iste su večeri ubili još dvojicu
amidžića im. Prvih dana su samo jednog ubili, a druge su kundacima i kolcima
mlatili.
Tragedija se nastavila, te su i
ostale pronašli i poubijali, a samo su se dvojica bijegom i skrivanjem u
Rogatici spasila.Ibrahim ef. ne ubiše odmah kao druge, jer su ga po svoj
prilici — kanili prethodno mučiti. Tako je dospio i u Rogaticu u zatvor, gdje
su ga napokon strijeljali.Upadljivo je, da su pri ovim zvjerstvima pretežnu
ulogu odigrali baš oni domaći, kojima se najviše činilo i na ruku išlo. Tako je
vodstvo u Rogatici bilo sklono Ibrahim ef. i osloboditi, ali su susjedi svakim
danom izmišljali nove optužbe, pa su i prisegnuli na to, da je po njegovu
nalogu poubijan izvjestan broj grkoistočnjaka iako je on uvijek bio daleko i
od pomisli na to, što je svakom znano. Međutim, plemeniti rahmetlija ni u
posljednjim danima nije propustio da svoje preživjele upozori na to, da nikad i
ne pomisle na ma kakvu osvetu za ono što ih je sve skupa zadesilo zajedno sa
ostalim muslimanima. Nu, na sve to zakleti i krvožedni neprijatelj odgovori i ovdje
kao i drugdje, robeći i paleći sve njegovo i njegovih i ubijajući sve njegove
koje dostigcše, pa i samog njega.
Osim ove jedanaestorice Ajanovića,
same braće i bližih i daljih amidžića, za čiju se pogibiju sasvim pouzdano zna,
ista je sudbina zadesila još blizu dvadeset odraslih članova te familije oko
Goražda i čajniča. Dok su ovi što na kućnom pragu izginuše svi stariji ljudi,
ovi su drugi bili mahom još u naponu života i očevi višebrojne sitne djece.Ni
žene ne ostaviše na miru, nego su i njih počeli iz reda tući i mučiti, a i sela
osim nekolike kuće pretvoriše u pepeo. Jadne žene sve su to nekako podnosile,
ali kad su ubrusili i u ono najgore, da bi bar kako obraz sačuvale, napustile
su to tužno zgarište, a ostale su jedino one s mnogom golom-bosom djecom, s
kojom nisu mogle nikud od kuće na ciči zimi. Većina ih dospje u Rogaticu, a
jedna je i poludila i u tom stanju i umrla.Tako dušmanska podivljala horda u
nizu mnogih i mnogih drugih zbrisa s lica zemlje i ovo selo i uništi ovu
uglednu porodicu mirnih i čestitih težaka, kakva je vazda bila. Nikad se nisu
isticali ni nekim negativnim stavom i držanjem prema susjedima druge vjere kao,
primjerice, neka druga sela i familije.Ovi redci mnogo i suviše jasno govore,
pa ih nije potrebno popraćati kakvim posebnim komentarima.Svi ovi kao i tolike
hiljade drugih kojim sudbina dosudi ovakav ili sličan udes, rastaviše se s
ovozemnim životom mučeničkom (šehitskom) smrću. Nama iza sebe ostaviše gomile
bijedne siročadi, da ih preuzmemo, za njih se pobrinemo i na noge ih osovimo.
Da nam Allah dž. š. podari dovoljno snage, pa da na tom putu ne malakšemo, te
da svojom pomoći koliko-toliko ublažimo bol neprebolnih rana.Neka Allah dž. š.
podijeli ucviljenim i ožalošćenim strpljivost i utjehu, a časnim dušama svih
merhuma rajska naselja i visoke šehitske stupnjeve u zagrobnom životu!
Rahmetul-lahi alejhim rahmeten
vasiah!
I. A,
Nema komentara:
Objavi komentar