Glasnik
Islamske zajednice - 1952
Rogatica
Krajevi oko Rogatice igrali su od vajkada vrlo
važnu ulogu u prošlosti Bosne. U mnogobrojnim gromilama na Glasinačkom polju,
koje su zapravo grobnice tadanjih stanovnika Glasinca i njegove okolice, nađena
je velika množina materijalnih ostataka halstatske kulture čiji su nosioci bili
Iliri.
Na onome mjestu gdje se danas nalazi grad
Rogatica postojao je u rimsko doba vrlo važan grad (kolonija), kome ne znamo
"potpuna naziva nego; samo tri prva slova Ris....,slično kao što ne znamo
potpuna naziva ni onom rimskom gradu koji je postojao na mjestu naše Ilidže a označavao
se sa »Aquae s . - . .«.
Veliko mnoštvo srednjevjekovnih nadgrobnih
spomenika (stećaka) ukazuje na to da su i naši slavenski došljaci u gustim
masama naselili ove krajeve, a mnogi podori utvrđenih vlastelinskih dvorova i
gradova svjedoče da su ovi predjeli bili tada poprište ljutih bojeva između
pojedinih velikaša i sa stranim napadačima. Tako se već u XIII vijeku spominje
župa Borač čije je središte morao biti utvrđeni grad Borač, kasnija rezidencija
moćne oligarhijske porodice Radinovića— Pavlovića. U XIV vijeku podignut je u
blizini Prače grad Novi, koji je prozvan Pavlovac po svome graditelju Pavlu
Radinoviću itd.
Turskim osvojenjom nastao je u životu ovoga kraja
mirniji period. Kako tada u cijeloj Bosni počinju da se razvijaju otvoreni
gradovi-varoši, tako vidimo i na mjestu rimskog grada Ris .. . postanak Čelebi-bazara.
Ovdje se doduše i prije Turaka spominje neki knez
po imenu Radin Vukašinović iz Rogatice a odavde potiču, valjda, i knezovi
Rogatići koji su bili važne ličnosti na dvoru Stevana Ostojića. Na raskrsnici
druma koji je vodio iz Sarajeva za Višegrad i dalje na istok te puta koji je
išao od Goražda preko Hranjena za Rogaticu i dalje na sjever, Rogatica je
postala važan privredni centar u tursko doba. Nažalost većina građevnih
spomenika iz toga doba upropaštena je u posljednja dva rata. Od spomena
vrijednih građevnih objekata ostale su svega dvije džamije ali su i one usljed
znatnih oštećenja i prepravaka mnogo izgubile od svoje spomeničke vrijednosti.
Huseinbegova
džamija sagrađena je godine 1558. Osnivač joj je Huseinbeg, koji je bio
zaim, starinom valjda Albanez, pa se po tome kasnije prozvao Arnautović. Ocu mu
je bilo ime Ilijas a majci Hafiza. Osim džamije podigao je i jedan hamam te
više drugih zadužbina koje su dosta pridonijele za razvitak ovoga mjesta.
Priča se da je umro na svom posjedu u selu Vrhbarju kod Rogatica. Njegova
džamija pretstavljala je ranije vrlo uspjelo djelo domaćih neimara, ali je
poslije renoviranja godine 1940 mnogo izgubila od svog prvobitnog izgleda. Tom
prilikom na mjestu stare sofe izgrađena je zatvorena prostorija u kojoj se nalaze
česme za uzimanje abdesta i klupe za ostavljanje obuće. Od stare džamije
ostala je jedinci munara, zidana od tesane sedre. Njezino šerefe sa
stalaktitnim nakitom svjedoči nam i danas o veoma razvijenom umjetničkom
smislu naših graditelja XVI vijeka. Nažalost i munara je nastradala u prošlom
ratu, jer je po sredini probijena topovskom granatom. U dvorištu džamije nalazi
se kameni žrtvenik koji, vjerovatno, potiče iz nekog svetilišta rimskog boga
Jupitera. Iz toga svetilišta potiče, valjda, i onaj kvader od kamena u istom
dvorištu.
Čaršijska
ili Sudžaudinova džamija sagrađena je također u XVI vijeku. Njezin
osnivač bio je neki Sudžaudin, savremenik Husein bega Arnautovića. Kao i
Huseinbegova i ova džamija pretstavlja čisti centralni tip bosanskih bogomolja
(džamija). Ona je zajedno sa čaršijom izgorjela 1914 godine prilikom napada
crnogorske vojske na Rogaticu, a obnovljena je tek 1933. godine. Od stare
zgrade ostali su zidovi i munara čiji je stalaktitni ukras nešto slabije
izrađen nego onaj na Huseinbegovoj džamiji, ali su ovdje restaurirane sofe u
svom originalnom obliku, sa četiri masivna kamena stupa.
Nema komentara:
Objavi komentar