GHB - Glasnik Islamske zajednice 1980
Odavde je bilo među ostalim i
petnaestak svršeniika Šeriatske sudačke škole, koji su skoro od reda
bili šeriatski sudci. Rogatica je dala četvoricu vrhovnih šeriatskih sudaca
(Hadži Nurudin ef. i Galib ef. Hafizović, Smail ef. Bukvica, Abdulah ef.
Škaljić), nekoliko istaknutih muderisa-profesora (Hadži Ahmed ef. i Hadži
Muhamed ef. Škaljić, Hadži Kasim ef. Dobrača). Iz Rogatice je i jedini šejhulislam,
što ga je Bosna i Hercegovina dala Osmanskoj carevini, Mehmed Refik ef.
Hadžiabdić, pisac i istaknuti teolog i šeriatski pravnik. Među istaknute
muderise-profesore iz Rogatice ide bez sumnje i Hadži Muhamed ef. Pašić,
direktor Šeriatske gimnazije u miru, koji je umro u Sarajevu 30. jula, a
pokopan na muslimanskoj parceli gradskog groblja Bare 1. avgusta ove godine.
Poslije završetka osnovnog
školovanja u Rogatici, Muhamed ef, dolazi u Sarajevo i upisuje se u Gazi
Husrevbegovu Kuršumliju medresu. Poslije prelazi u Šeriatsku sudačku školu,
koju završaje školske 1916— 17. godine. Odmah je počeo predavati u Ismail Misri
ef. medresi (Atmajdan). Uskoro iza toga je postavljen za šeriatskog suca-pripravnika
u Fojnici, gdje pored rada u sudu, predaje i u mjesnoj medresi. Ali ni tu nije
ostao dugo. Već 2. decembra 1918. nastupio je mjesto nastavnika na tek
osnovanoj Šeriatskoj gimnazijiu Sarajevu. Kasnije je položio
profesorski ispit pred posebnom komisijom pri Ulema medžlisu u Sarajevu. Kao
profesor radio je u Šeriatskoj gimnaziji sve do prestanka rada ove škole 1945.
godine. U dva maha vršio je dužnost direktora. Kao direktor otišao je i u mirovinu
1945. godine. Predavao je vjerske predmete (vjeronauku) i kako nije bilo tada
prikladnih udžbenika, izradio je skripta za svoje predmete, koji bi i danas
mogli poslužiti kao udžbenici, odnosno priručnici.Povremeno je predavao honorarno
i u Gazi Husrevbegovoj medresi. Od školske 1947—48. godine do proljeća 1949.
godine zamjenjivao je na medresi oboljelog direktora rahm. Ahmed ef. Bureka.
Poslije smrti muvekita Gazi
Husrevbegove džamije Akif ef. Hadžihusejnovića — Muvekita 1937. godine Muhamed
ef. je vršio dužnost muvekita ove džamije sve do 1961. godine, kad je na njegov
prijedlog za muvekita postavljen Hadži Fejzulah ef. Hadžibajrić, koji ovu dužnost
i danas obavlja. Hadžibajrića je u muvekitsku dužnost uveo sam Hadži Muhamed
ef. kao muvekit on je u proljeće 1947. godine održavao tečaj iz mikata jednoj
manjoj grupi polaznika (Muhamed ef. Fočak, Hadži Fejzulah ef. Hadžibajrić,
Hadži hafiz Halid ef. Hadžimulić, Hafiz Mahmud Traljić, a povremeno i prof. Muhamed
ef. Kantardžić i Hadži hafiz Omer ef. Mušić), prevodeći i tumačeći astronomsko
djelo Mukantarat. Nekoliko godina radio je honorarno i u Gazi Husrevbegovoj
biblioteci, kao što je neko vrijeme bio i džuzhan Gazi Husrevbegove džamije.Sve
dužnosti, koje su mu povjeravane, obavljao je savjesno, pedantno i tačno. U tom
pogledu bio je primjer i uzor, naročito mlađim. Bio je pobožan u najboljem
značenju te riječi. Dugi niz godina obavljao je pet dnevnih namaza redovno u
džemaatu. Inače vjerski život kod nas pratio je s naročitom pozornošću. Posebno
je pratio rad sarajevskih imama i
intervenirao svugdje, gdje je smatrao da se ne izvršavaju šeriatski propisi u
cjelini. To je radio usmeno i u pismenoj formi. Gdje god je smatrao da se imalo
zastranilo, odmah je reagirao i upozoravao. U tom je bio neumoran. Kad se
razbolio i prestao izlaziti, odmah se to osjetilo. Do danas u tome nema mu
zamjene.I na književnom polju Muhamed ef. je ostavio vidna traga. U zajednici
sa drom Šaćir ef. Sikirićem i Hadži Mehmed ef. Handžićem izradio je gramatiku i
sintaksu arapskog jezika za niže razrede medresa i drugih srednjih škola. I
pored nekih nedostataka ova gramatika i sintaksa je do danas kod nas najbolji
udžbenik arapskog jezika. Sa drom Š. Sikirićem preveo je s arapskog jezika poznato
djelo Emir Šekib Arslana Zašto su muslimani zaostali a drugi uznapredovali i
štampali ga prvo u Glasniku Islamske vjerske zajednice 1934. godine, a onda i
posebno. Sam pak Muhamed ef. jenapisao i objavio preko dvadeset radova, što
originalnih, a štoprijevoda. Surađivao je najviše u El-Hidaji, listu istoimene
organizacije, zatim u Glasniku IVZ, Novom Beharu i kalendaru Gajert.
Kad su rahmetli Hadži Mehmed
Džemaludin ef. Čaušević i Hafiz Muhamed ef. Pandža izdali svoj prijevod
Kur'ana 1937. godine,Glavni odbor El-Hidaje upozorio je na nedostatke u
prijevodu i neka pogrešno prevedena mjesta u njemu. Na reagiranje prevodilaca,
odgovorio je Muhamed ef. radom U čemu se sastoje greške, podvale i potvore
Glavnog odbora El-Hidaje u prikazu djela »Kur'an Časni«? (El-Hidaje, 11/1937—
38, br. 1, str. 9— 13 i br. 2— 3, str.22— 31). To je do danas jedini stručno
napisani i argumentima potkrijepljeni prikaz »Kur'ana Časnog«. I na prijevod
Kur'ana od Hadži Ali Riza ef. Karabega Pašić se osvrnuo kraćim osvrtom,
takođeru listu El-Hidaje (Moje mišljenje o prevodu Kur'ana od g. H. Ali Riza
ef. Karabega, god. 11/1937— 38, br. 11— 12, str. 173). I u drugim svojim
člancima rahm. Muhamed ef. nastojao jeispraviti i upozoriti na pogrešna
tumačenja šeriatskih propisa kod nas. Otuda mu pojedini članci imaju prizvuk
polemičnosti (Je li problem otkrivanja žene vjerskog ili socijalnog karaktera,
Novi Behar, X, 1936— 37, br. 12— 14, str. 139— 140; »Problem vjerske obnove«,
ibid, XII, 1938— 39, br. 22— 23, str. 270— 279; Međedija usluga, Glasnik
VIS-a, X, 1959, br. 4— 6, str. 166— 171). Pojedinim svojim,radovima Pašić je
nastojao ispraviti pogrešna shvatanja, koja su kroz pisanu riječ kod nas počela se
udomaćivati (Kur an kao najveća mudžiza Muhameda a. s. ne može se prevesti ni
na jedan jezik, kalendar Gajret za 1939., str. 126— 129; Da li je Davud a. s.
imao 100 žena — Priča i istina, ibid, 1940., str. 138— 143; Jedna vrlo važna i
aktuelna fetva i Tražena fetva, El-Hidaje, III, 1939— 40, br. 9, str. 112— 113
i br. 10— 11, str. 133— 134). I u prevedenim člancima.Muhamed ef. birao
aktuelne i za to vrijeme savremene teme.
Od osnivanja El-Hidaje, organizacije
ilmije u bivšoj Jugoslaviji 1936. godine pa do prestanka rada ovog društva 1945.
godine, Muhamed ef. je u njemu aktivno surađivao. Biran je od početka u njegov
Glavni odbor kao i u redakcioni odbor istoimenog lista. Ispred El-Hidaje držao
je prigodna predavanja u drugim muslimanskim društvima u Sarajevu. U listu
El-Hidaje objavio je 17 članaka, originalnih i prevedenih. Bivao je i
predsjednik Sreskog odbora El-Hidaje u Sarajevu. Zapažen mu je bio i rad u
Muslimanskom dobrotvornom društvu Merhamet. Pojavom svojom rahmetli Muhamed
ef. je ulijevao sigurnost ipoštovanje. Makar što je više od deset godina bio
vezan samo za kuću uslijed bolesti, dženaza mu je pokazala da ipak nije bio zaboravljen
od brojnih svojih učenika, prijatelja i poštovatelja.
Rahimehullahu teala!
Mahmud Traljić
Nema komentara:
Objavi komentar