Ešref Berberović
Ima krajeva u našoj Bosni koji su
toliko lijepi da ih se čovjek okom ne može nagledati. I kad bi se vjekovima
živjelo, ne bi se žedno oko i duša mgoli dovoljno napojiti tih ljepota. A
takvih je mjesta i krajeva mnogo koji su razasuti širom zemlje kao divni ukrasi
na skupocjenom ćilimu. Jedan od tih dragulja naših prirodnih ljepota nalazi se
u kanjonu Žepe, u uskoj prodolini između šumovitih planinskih masiva koje
prosijeca hladna gorska rječica Žepa žureči svojim klisura-
stim tokom da se sjedini sa bistrim,
zelenim virovima opjevane Drine. U najraskošnijem predjelu te iskonske ljepote
smjestilo se selo Žepa, sa svojih nekoliko stotina domaćinstva, većinom muslimana.
A u sredini sela, kao najljepši cvijet, u kitnjastom bokoru, uzdiže se nedavne
obnovljenja džamija vanredne ljepote. Već nekoliko stoljeća ona tu stoji: kao
veličanstveni simbol ljubavi i odanosti njenih džematlija prema svojoj
uzvišenoj vjeri Islamu i njegovim plemenitim zasadama na širenju i učvršćenju sloge,
bratstva i međusobne ljubavi među ljudima. Pored redovnih vaktova koji se
klanjaju svakodnevno, kao i džum'e i bajram-namaza, u kojima učestvuje po
nekoliko stotina vjernika iz mjesta i okoline, u toj džamiji njen vrijedni
imam Ali ef. Ahmetović redovno održava i vjersku obuku za nekoliko desetaka
muške i ženske muslimanske omladine. Djeca redovno i sa zadovoljstvom polaze
vjersku obuku. Pažljivo slušaju pouke imama o svojoj uzvišenoj vjeri upijajući
te velike istine u svoje dječje duše kao pčelice cvijetni prah iz koga će
stočiti kaplje meda.: I što više slušaju, to im sve milija biva. Raduju se tim
čisovima kao djeca sastanku sa svojim roditeljima koje dugo nisu vidjeli.
Zavoljeli su svoga vjeroučitelja kao drugog roditelja. A on im uzvraća tu ljubav
sve većim žarom u oplemenjivanju njihovih duša neiscrpnim vrlinama uzvišenog
Islama. Tako se to odvija već godinama. Generacije mladih poletnih duša
smjenjuju se ispred vrijednog vjeroučitelja iz dana u dan, iz godine u godinu,
uobičajeno, naviknuto i već, duboko ušlo u narav i navike djece, kao što su
navikla svakodnevno da slušaju žubor hučne
Zepe na njezinom nepresušnom toku ka sjedinjenju sa brzom Drinom. Ali, kao što
ni ljepota tih krajeva ne može neprekidno blistati pod sjajem zlatnih sunčanih zraka,
koje ponekad zastru tamni i teški kišni oblaci uz blijesak munja i tutnjavu
gromova, tako je i taj mirni tok, koji se idilično odvijao u dubokoj
hladovini unutar drevnih džamijskih zidova, nedavno mučno i duboko potresla
neumoljiva sudbina. Tužna je to priča koja je natjerala suze na oči i
najotpornijem mještaninu sela Zepe, pa bi trebalo mnogo nježnije i osjećajnije
pero da je u ovim recima ponovi i što vjernije i iznese. Jedna od
najvrijednijih polaznica vjerske obuke u toj džamiji bila je sedamnaestogodišnja
Timka Češko. Iako nježna i krhka zdravlja, još prije trinaest godina, ostala je
bez majčine ljubavi i brige, ona je bila okićena vrlinama čestite i dobre
muslimanke koja se neprekidno osvježavala savjetima i poukama svoga
vjeroučitelja. No, podmukla bolest rano je napala njeno nježno i neotporno
tijelo. I pored sve brige njena oca da joj liječenjem povrati
zdravlje kod kuće i po bolnicama u Foči i Sarajevu, uspjeha nije bilo. Tako je
svoju ranu mladost provela najvećim dijelom u mučnoj i upornoj borbi sa
podmuklom bolešću, pa je vrlo malo znala za dječje životne radosti. Ono
svjetlih i sretnih dana u životu provodila je većinom u korisnim kućnim poslovima.
Rano je naučila, pored ostalog, da tka ćilime u lijepim i divnim šarama, punim
narodne umotvorine, protkane odrazima dječje mašte. Kao i sve njezine
vršnjakinje u ranom djevojačkom dobu budili su se u njezinoj čestitoj duši
osjećanju za sretnu budućnost, za koju se je, vođena nadom i lijepim narodnim
običajima, u tišini svoga doma počela bržljivo spremati. Tako je mlada Timka
izatkala svoj prvi ćilim, lijep, velik i sa prekrasnim narodnim šarama, koje
je pažljivo odabirala njena nježna duša. To je bila njena velika radost i ponos
koje nije mogla da prikrije. Znale su za njega i sve njene vršnjakinje i divile
se njegovoj ljepoti. I, kad je bila u punom zamahu tih svojih djevojačkih
priprema za svoju sreću i priželjkivanu budućnost, nemilosrdna joj se bolest
pogoršala. Otrže je iz toga životnog redovnog maštanja i djevojačkih snova i
ponovo baci u bolničku postelju sarajevske Klinike. Ubrzo je osjetila svu
težinu svoje bolesti koja se je nemilosrdno razbuktala. Čitala je iz zabrinutih
pogleda ljekara i bolničkog osoblja da je u velikoj opasnosti. Njen već
izmučeni organizam ranijim bolestima, naglo je slabio. To je i sama uvidjela.
Polako se počela gasiti nada u njenom mladenačkom, ali napaćenom srcu. U svojoj
duši počela je predosjećati skori kraj svojih patnji. A u to su je uvjerile i
skrivene suze u očima njena oca i ostale rodbine i prijatelja koji suje
obilazili. U tim časovima ljutog bola i samoće, već skršena, Timka se često
sjećala svoga imama i vjeroučitelja, o čežnji duše da se oslobodi svog tijela i
vrati u obilje velikom Stvoritelju. U tim časovima Timka je tihim molitvama,
upućenim Svemogućem, Allahu, molila za njegovu milost i pripremala svoju
nevinu, napaćenu dušu, za taj veliki čas rastanka, koji nas sve neminovne
čeka. Viđali su je tada da piše pismo i da ga čuva pod uzglavljem. Bio je
četvrtak, 14. aprila 1965. godine kada se ugasio plemeniti život mlade Timke.
Pročitali su i to njeno pismo. Timka se je u njemu opraštala sa svojim
kratkotrajnim životom, punim uzaludne nade i snova za život. Davno je izgubila
svoju majku, još kad je imala svega tri godine. Molila je u pismu da je ukopaju
kod majke, da su bar mrtve zajedno, kad nisu mogle biti za života. A ćilim?
Lijepi, veliki šareni ćilim što ga je mjesecima tkala na ponos svoj i svoje
kuće. U pismu se našao odgovor i za to. Kada nije bilo suđeno da taj ćilim
prati Timku u njenu ovozemnom životu, ona je oporučila da mu se dade najljepša
na mjena koju može imati: da se prostre u njenoj džamiji, da služi za ibadet
vjernika i da na njemu sjede njene drugarice i druga islamska mladež Žepe, kada
budu učili istine o svojoj vjeri. A u naknadu za taj poklon njenog životnog
djela, Timka skrušeno moli sve svoje vršnjakinje da joj, na tom njenom ćilimu,
prouče svakiput Fatihu kada se u džamiji okupe. Tako će uvijek biti među njima
prisutna, voljena i spominjana po svojim dobrim djelima. Tom Timkinom
vasijjetu udovoljeno je. Ova blijedo ispričana istorija jednog cvijetka, koji
je pod udarcem sudbine uvenuo i prije nego što je procvao, ostaće u Žepi kao
legenda koja opominje i poučava sve one koji za ovo saznaju i koji o ovome
budu razmišljali. Na dva dana pred njenu smrt Timka je molila da je slikaju i
da tu njenu sliku podijele njenim drugariyama da se je što dulje sjećaju i da
iz njenih očiju čitaju veliku tugu što se više nikada neće među njih vratiti.
Mi uzimamo na sebe taj Timkin amanet pa objavljujemo ovu njenu sliku da bi je
tako dobio što veći broj Timkinih znanih i neznanih vršnjakinja, da se pouče
na njenom primjeru i da je se što češće sjećaju učenjem Fatihe.
Njena dženaza obavljena je u Žepi u
petak 15. IV 1965. godine uz učešće nekoliko stotina mještana koji su joj time
odali svoje priznanje za plemenite islamske vrline, a koje su njihovu
nezaboravnu Timku tako krasile vidljivo krasile u kratkotrajnom životu.I mi se
pridružujemo njihovoj žalosti moleći
Nema komentara:
Objavi komentar