autor: Velija Palo
*Prenošenje teksta je dozvoljeno samo uz navode izvora i linka koji vodi na izvorni tekst
Selo
Kovačica je na krajnjem zapadu rogatičke opstine. Naziv sela se pominje (na
osnovu do sada poznatih dokumenata) tek u prvom austrijskom popisu 1879.
godine. U turskim popisima je pisano pod Sočicama. Dugo se vjerovalo da se selo
ranije zvalo Batočeva, koje je brojalo oko 20 kuća 1468. godine do 30 kuća
1604. godine. Selo Batočeva nije bilo Kovačica i tu nema nikakve dileme. Daleko
kasnije, u jednom austrijskom popisima, kad je naseljenost bila daleko veća,
selo nije imalo 10 kuća. Pogrešnom ubiciranju ovog sela je doprinio Ibrahim
Pašić prilikom pisanja neke svoje knjige. Izjave dva svjedoka o nečemu od prije
540 godina se ne mogu uzimati kao valjan izvor kad se zna da se stanovništvo u
međuvremenu izmijenilo više puta. Batočeva može biti samo s drugu stranu Batova
Polja, i moglo je obuhvatati Brezje, Rusanoviće i možda Draguljeviće.
Nije
poznato tačno kako i kad je nastao sadašnji naziv sela. Može se pretpostaviti
da je tu nekad bila kovačnica, pa vremenom iščezlo jedno slovo, manje
vjerovatno je da je bila neka žena kovač. Tih kovačnica je bilo u turskom
periodu duž puteva, gdje su konjske potkovice bile primarni proizvod. Postoji
više naselja sa istim nazivom i u BiH i van nje. Interesantno, da pored
Dobrača, sa strane prema Batovu, ima toponim Kovačice a ne Kovačica. Za
eventualnu povezanost tog toponima sa selom nemam objašnjenje.
Kovačica
je smještena u podnozju planine Gosine na nadmorskoj visini od oko 780 metara,
na brijegu koji se izdiže nekih 40 metara iznad sela Dobrače. Pošto su Dobrače
vazdušnom linijom udaljene nekih tri stotine metara, doima se kao da se selo
nadnijelo nad Dobrače koje se vide kao na dlanu. Inače je pogled s Kovačice
fantastičan, vidi se sve do Vragolova.
Pristup
selu je moguć samo pravcem starog puta za Hrenovicu i Praču, preko Gosine. Put
za Kovačicu se na Pašić Ulici odvaja od puta za Gradinu. Tu je prilična
uzbrdica. Većina zemlje mještana Kovačice je bila izvan sela, a ljetinu je
tebalo dovući. Podnošljiviji put su
mještani napravili negdje 1983-84 godine. S gornje strane je donekle popravljen
i put do Kupušnjaka, mjesta gdje se održavao teferič. Put koji prolazi kroz
selo je krak starog puta od Borča i Rogatice prema Hrenovici i Prači. Između
Kovačice i Dobrača je bio i jedan konak.
Selo
je bilo naseljeno još od praistorije, s prekidima u periodima kuge ili ratnih
dešavanja. Samo u turskom periodu se stanovništvo sela, zbog epidemija kuge
izmijenilo više puta. Posljednji put 1813-1817. godine. Koju
deceniju poslije kuge su se naselili Salihagići i Šuvalije. Dugo su ta dva
prezimena bila jedina u selu. Nije sigurno odakle su došli Salihagići. Bilo je
povezivanja sa tim prezimenom u Fojnici, a i da su došli iz Budima. S druge
strane, Arif Salihagić, prvi koji se pomijne u pisanim izvorima, kao i njegov
sin su medresu završili u Mostaru, sto upućuje na neku vezu sa Hercegovinom.
Imali su dosta zemlje. Nešto su im obrađivali i kmetovi. Bili su naseljeni u
gornjem dijelu sela.
Šuvalije
su staro fočansko prezime. Vjerovatnoća da su došli još sa turskom vojskom nije
mala. Kasnije ih je bilo i u Sarajevu. Kad i odakle su došli na Kovačicu, ne
zna se sigurno. Kad bude riječ o prezimenima, biće više o ovom prezimenu. Bili
su naslejeni u donjem dijelu sela. Dvojica Šuvalija su poginula u Vitnju na
Glasincu 21.09.1878. godine, gdje je Austriji pružen posljednji otpor pri
zauzimanju BiH.
Kasnije
su na Kovačici bila još prezimena Osmanović, Čongo i Bardak. Alija
Osmanović iz Dobrača se oženio od Salihagića i došao na ženevinu. Na isti način
je došao i Mujo Bardak iz Grabove Ravni kod Ustikoline, negdje poslije drugog
svjetskog rata. Juso
Čongo se po povratku iz ruskog zarobljeništva u prvom svjetskom ratu oženio od
Šuvalija i došao na ženevinu.
Brojno
stanje kuća i stanovništva možemo pratiti tek od prvog austrijskog popisa. Tako
su 1879. godine u selu u šest kuća živjele četiri porodice sa ukupno 19 osoba.
Na broju jedan na Behluluši je bio Ćamil Šuvalija. Ta kuća je sigurno bila tu i
trideset godina kasnije. Kako je nastao toponim Behluluša, nije mi poznato.
Može se pretpostaviti ili da je neko bio oženjen od Behlulovića, ili da se neka
udala za Behluloviće pa se vratila. Na broju dva je je bio Numo Šuvalija a na
broju tri Omer Šuvalija. Na broju četiri je bio Arif Salihagić koji je imao
kuću i u Sočicama. Na brojevima pet i šest kuće je imao Hasan Salihagić.
Na
drugom popisu, šest godina kasnije, tj.1885. godine, je u sedam kuća živjelo
isto toliko porodica, sa ukupno 25 osoba. Po trećem popisu iz 1895. godine, je
takođe bilo sedam porodica u sedam kuća ali sa 38 osoba. Po zadnjem austrijskom
popisu iz 1910. godine je u osam kuća živjelo sedam porodica sa ukupno 30
osoba. Kako je ovaj popis bio čak petnaest godina iza prethodnog, logično bi
bilo očekivati značajan prirast stanovništva. Međutim broj stanovništva se
smanjio za oko 21% . Objašnjenje je u raseljavanju. Jedna familija Salihagiča
sa šest članova je odselila ka Turskoj (gdje nikad nije stigla). Jedna familija
Šuvalija odselila u Rogaticu. Kad je jedan odselio u Bogoviće, nije mi poznato.
Po
popisu iz 1948 su u sedam kuća živjele 63 ososbe. Po popisu iz 1961. godine u
selu je zivjelo 67 osoba, što je rekordan broj. U kasnijim popisima 1971, 1981
i 1991 je selo popisivano pod selom Dobrače, ali se brojno stanje stanovništva
smanjivalo istim tempom kao i u ostalim selima. Pred rat 1992. Osmanovići i
Bardaci su se bili raselili, a navraćali su samo ponekad vikendom.
Mještani
Kovačice su se sahranjivali na groblju kod lokve Gnjile gdje i većina
Dobračana. Samo su dva izuzetka. Na Kovačici su sahranjena braća Ahmet i Asim
Šuvalija. Ahmeta su ubili ponorski četnici 1942. godine nedaleko od sela prema
Sočicama. Asim je, pedeset godina kasnije,
1992. godine bio otišao prema Goraždu, ali se vratio i umro u svojoj
kući, samo koji dan prije nego je zapaljena.
Na željeznici je radio samo Mujo Bardak. Osnovna djelatnost
mještana je bila poljoprivreda, tj. zemljoradnja i stočarstvo. Posebno im je
stočarstvo bilo jako. I voćarstvo im je bilo na zavidnom nivou, posebno šljiva
i jabuka. Jedan
od poduzimljivijih je bio Esed Šuvalija. Nije se bojao rizikovati. Krajem
sedamdesetih je nabavio nekog dvotonca, kasnije kamion, a s početka osamdesetih
i traktor kad su bili oni povoljni krediti. Negdje šezdesetih godina su sinovi Asima Šuvalije kopali rudu barit na brdu zvanom Rasoha (okolina sela Vinča), konjskom zapregom je transportovali do želejznicke stanice u Hrenovici a odatle vozom u Visoko, gdje su je prodavali. Tad su i kupili neko imanje u Hrenovici.
Selo
se vodom snabdijevalo iz vlastitih bunareva a ranije sa Kupusnjaka i bunara na
Dužici. Za stoku je postojala lokva iznad sela i naravno ona na Dražicu u
ljetnim mjesecima.
Kupusnjak |
Na
Kovačici, tačnije na zaravni iznad sela, zvanoj Kupušnjak se održavao
muslimanski teferič za spasov ili Spasovdan. Bio je dobro posjećen dok proces
raseljavanja nije uzeo maha. Posljednji put je održan 1979. godine. Naredne
godine, kratko poslije Titove smrti, nije održan i time je jedna viševjekovna,
a možda čak i hiljadugodišnja tradicija iščezla. Prekidi su jedino bili za vrijeme epidemija
kuge i za vrijeme ratova. U suštini je to paganski blagdan, i posvećen je žitu, jedan od pet takvih koji
su bili u periodu od sjetve do žetve. Ovaj je bio kad žito ”otiči”, prekrije
zemlju, tj. kad njiva ozeleni.
Selo
je spaljeno 21.09.1992. godine. Nešto kuća je izgrađeno ponovo, ali nema
permanentno naseljenih. U ratu je poginulo sedam mještana Kovačice, šest u
odbrani Sarajeva a jedan je ubijen u Kalimanićima.
Najviše
potomaka nekadašnjih stanovnika Kovačice danas živi u Sarajevu, ali ih ima i u
Njemačkoj, Austriji, Sloveniji, Norvešskoj, Francuskoj, Beogradu.
Nema komentara:
Objavi komentar