VAKUFSKI OBJEKTI U BOSANSKOM SANDŽAKU
– sedma decenija 16.
stoljeća –
HATIDŽA ČAR-DRNDA
(Sarajevo)
U ovom radu biće predstavljeni vakufski objekti
uspostavljeni na prostoru
Bosanskog sandžaka do kraja sedme decenije
16. st., zahvaljujući kojima su nastala i razvijala se urbana naselja,
ili, zahvaljujući kojima je
izvršena trans- formacija nekih trgova u urbana naselja orijentalno-islamskog tipa. Rad je rađen na bazi izvornog
materijala koji se čuva u Osmanskom državnom arhivu u Istanbulu1, kao i na osnovu literature bazirane
na izvornom materijalu koja tretira
vakufske objekte u naznačeno vrijeme.
Popis vakufa u Bosanskom sandžaku iz 1565. godine, koji predstavlja bazu navedenog rada, nije svojim sadržajem obuhvatio sve vakufske objekte uspostavljene na ovom području do kraja sedme decenije 16. stoljeća, međutim
koristeći druge izvore
i literaturu, neke smo evidentirali u ovom radu.Prema podacima navedenog izvora najbrojniji i najkvalitetniji
objekti sagrađeni u Bosanskom sandžaku
do 1565. godine bile su džamije i mesdžidi. U koncepciji islamskog grada džamija i mesdžid su predstavljali
centralno mjesto odakle se grad dalje razvijao,
jer su u sebi objedinjavali
sve važnije komponente društvenog života: unutar njihovih prostora održavali su se vjerski
obredi, vršila pouka, obrazovanje djece i odraslih,
održavana su predavanja iz vjerskog, moralnog
i duhovnog života i rješavani problemi zajednice na nivou
naselja.
U Bosni, kao i u drugim dijelovima države, prve su džamije podizane
po naređenju centralne administracije
i to
na mjestima koja su imala za državu bitan društveno-ekonomski značaj. Takve su džamije nosile imena vladajućih sultana, a izdržavane su, sve dok je to država bila u stanju,
prihodima iz državne blagajne.
Kada država nije više bila u stanju da plaća troškove
njihovog izdržavanja, to su dobrovoljno preuzimali na sebe pojedinci
ili pojedine mahale.
Rogatica
Džamija sultana Bajezida Hana u Rogatici,99
egzistirala je
na bazi državnih prihoda. Plate imama i hatiba, kao i muezina podmirivane su 1565. godine iz sredstava harača Višegradskog kadiluka.100
Sagrađena je po naređenju sultana Bajezida
(1481-1512) krajem 15. stoljeća.
Mesdžid Sinana
vojvode u Rogatici,
sagrađen je u drugoj polovini 16. stoljeća. Godine 1565. prihodi vakufa
sastojali su se od: glavnice
u iznosu 12.000 akči i prihoda hamama.101
Džamija Husejna čelebija
u Rogatici,
sagrađena je oko 1558. godine.102 Među mještanima je poznata po imenu Arnaudija. Za izdržavanje džamije
i mekteba uz nju, zatim vodovoda koji je, također, sagradio,
uvakufio je: hamam, karavan-saraj, jedanaest dućana, kožaru
i tri stupe za valjanje sukna.
Džamija Husejn-bega, sina Iljasovog u Rogatici,
sagrađena je prije 1558. godine. Navedene godine je izvršena
legalizacija njegovog vakufa, namijenjenog
održavanju ove džamije i dva mekteba.103 Za održavanje džamije i dva mekteba,
jedan u blizini
džamije, a jedan u Vrhbarju, Husejn-beg je uvakufio: 76.430 srebrnih akči, prihode od tabhane na rijeci
Toplik, tri mlina i valjaonice sukna na rijeci Rakitnici,
21 dućana, hamama i karavan-saraja. Za navedenu džamiju supruga Husejn-bega, Hatidža hatun, kći Sinana vojvode, uvakufila je 15.016 srebrnih
dirhema. Za mekteb,
koji je Husejn-beg sagradio
u selu Vrhbarje, nedaleko od svoje kuće,
njegova sestra Mihri hanum, uvakufila je 3.000 akči.
Zavija šejha Junusa u Rogatici,
sagrađena je u vrijeme vladavine
sultana Bajezida
II (1481-1512).127
Hamam Il’jasa Arnauda u Čelebi
Pazaru (Rogatica)
Ovaj hamam sagradio
je Katib-čelebi, sin Isa-bega Ishakovića, a tek kasnije je sudskom odlukom
prenesen na Ilijasa.157 Najvjerovatnije je hamam
dotrajao, pa ga je Iljas čelebi
obnovio i nastavio dalje svojim vakufom
održavati. Hamam je vakufu donosio godišnji
prihod od 1.500 akči.
Hamam hadži Sinana vojvode u Rogatici,
sagrađen
je u
prvoj polovini
16. stoljeća. Prihode od najma hamama Sinan- vojvoda je namijenio održavanju mesdžida u
istom naselju. U sedmoj deceniji 16. stoljeća prihodi
su iznosili 1.380 akči.158
Karavan-saraj Husejn-bega, sina Il’jasovog u Rogatici,
sagrađen je prije 1558. godine. Prihodi od karavan-saraja, ispred
kojeg se nalazilo 10 dućana Hasan-beg je namijenio za održavanje džamije i
dva
mekteba u Višegradu.179
Most Alije, sina Bajramlije u Rogatici,
sagrađen je prije 1565. godine. Za karavan-saraj Husrev-bega i za ovaj most
Alija je uvakufio 500 akči, 12 dućana i
jednu radionicu za preradu kože.198
–––––––
1 Istanbul, Osmanlı Başbakanlık
Arşivi, Maliyyeden Müdevver, Tapu defter, br. 625 (u daljem tekstu MM 625).
99 Rogatica se u osmansko doba nazivala Čelebi Pazar po Mehmedu Čelebiju,
sinu Isa-bega Ishakovića, koji je osnovao ovaj grad. Vidjeti: A. Bejtić, “Rogatica u pe-
riodu turske vladavine”, Rogatica, Sarajevo 1966., s. 38-61.
100 MM 625, s.
712.
101 Isto, s. 713.
102 Mujezinović, Epigrafika..., knj. II, s. 100.
103 Lejla Gazić, “Vakufnama Husejn-bega, sina Ilijasa iz 1558.”, Vakufname..., s. 129
127 MM 625,s.713.
157 Isto
158 Isto
179 Gazić,Vakufname...,s.131.
179 Gazić,Vakufname...,s.131.
198 Isto
Nema komentara:
Objavi komentar