autor: Velija Palo
Ranije smo mogli
ponešto dokučiti o naseljenosti u Sočicama u ranijim istorijskim fazama. Ovdje
bih se malo više pozabavio periodom od zadnjih tri stotine godina, a posebno
druge polovine dvadesetog vijeka. Koliko dugo su pojedina prezimena naseljena u
pojedinim selima, odakle su dosla ta prezimena u sočički kraj, koja su
najstarija prezimena na sočičkom kraju, su samo neka od pitanja na koja sam
pokušao naći odgovor. I mene, kao vjerovatno i druge, je najviše interesovalo
porijeklo stanovništva koje je tu živjelo zadnjih decenija dvadesetog vijeka.
Do bilo kakvih konkretnijih informacija, bar kad su muslimanska prezimena u
pitanju, je vrlo teško doći. Da nije
izgorio Orijentalni institut u Sarajevu u maju 1992. godine, moglo bi se nešto
naći u sidžilima rogatičkog kadije, tako da je najvrjedniji pisani dokument
”Popis ćifluka u rogatičkom kadiluku 1835. godine” od prof. dr. Avde Sućeske
koji sam već pominjao. Ovaj rad je donekle rasvijetlio prilike, vjersku i
posjedovnu strukturu 1835. godine. Nešto malo, ali zaista vrlo malo, se moglo
prikupiti od onoga što je ostalo upamćeno kod pojedinih prezimena. Daću i osvrt
na Čobovićevo pisanje na ovu temu.
Mnogima će izgledati iznenađujuće kao što je to bio slučaj i sa mnom,
kad kažem da etnička slika sočičkog kraja kakvu poznajemo iz zadnjih decenija
prošlog vijeka nije stara ni dvije stotine godina. Tu etničku sliku je,
najvećim dijelom, formirala posljednja velika kuga 1813-1817 godine kad su
mnoga sela ostala bez stanovništva. Sočički kraj, zajedno sa Glasincem i
područjem Prače je vjerovatno najčešće ”pohodila” kuga u čitavoj Bosni. Do
konkretnih izvora nisam mogao doći (ako ih uopšte ima), te ću navesti dio onog
što sam mogao naći generalno, a na osnovu čega se može stvoriti neka slika o
pogubnosti epidemija kuge. Popis
najvećeg broja epidemija kuge u BiH, u turskom periodu je dao Đorđe Pejanović.
Zabilježene su godine haranja kuge i to: 1465, 1493, 1507, 1533, 1546, 1574,
1588, 1614, 1663, 1672,, 1686, 1690, 1707, 1731-32, 1741-43, 1756, 1761-65,
1771, 1780, 1781-84, 1788, 1792-98, 1813-1817, 1832, 1834, 1836, 1843, 1849,
1856, 1865-75. Ovo nije kompletan spisak jer se u literaturi pominju i druge
godine, a epidemije su pogađale različita područja i znale su trajati i više
godina.
Pisanih tragova nema mnogo, ali i iz onoga sto je zapisano može se
spoznati koliko su te epidemije bile pogubne. Prateći turske deftere, može se
uočiti da je 1604. godine broj stanovništva u nahiji Borač, kojoj pripada i
sočički kraj, za četvrtinu manji nego po popisu iz 1580. godine. Bilo bi
logično očekivati da se za to vrijeme očekuje prirast stanovništva za
četvrtinu, što znači da je stanovništvo moglo biti prepolovljeno usljed
epidemije 1588. godine. U napomeni popisa iz 1604. godine su interesantne
napomene za dva sela: Sudiće i Šiljkovice. Za Sudiće stoji ”Većina stanovnika
pomenutog sela umrla je od kuge, a oni koji su ostali , napustili su zavičaj.
Oni koji izvana uživaju ovu zemlju plaćaju vlasniku zemlje šerijatske obaveze i
običajne pristojbe. Tako je izloženo u starom defteru, a na izloženi načn je
upisano i u novi defter”.
Slično se kaže i za neko selo Šiljkoviće (za koje ne znam gdje bi moglo
biti) koji su takođe pripadali Borču: ”Selo Šiljkovići je već trideset godina
neobrađeno i napušteno. Stanovništvo pomenutog sela je prije više od trideset
godina pomrlo od kuge”.
Sudiće sam naveo iz razloga što nisu daleko od sočičkog kraja. Za selo
Šiljkoviće nije poznat današnji naziv ali moze biti da je bilo u susjedstvu
Sudića. U tom periodu su izgleda Vragolovi mogli ostati bez stanovništva. Legenda
koju je 1896. godine, tada sedamdesetogodišnji Nurija Muhić ispričao
austrijskom arheologu dr. Fiali bi možda mogla imati veze s tom kugom. Legenda
kaže da je neku epidemiju kuge od dvadeset dva stanovnika sela preživjela samo
jedna djevojka. Kasnije je naišao neki mladić “kao da ga je vrag donio”, uzeli
su se i nastavili živjeti u selu. Po
legendi je po tome i selo dobilo ime. U nekim izvorima se navodi i kao
Vragolovići. Možda je ime sela tad nastalo, ali selo je naseljavano kasnije više
puta.
Iz ove dvije napomene se može ponešto zaključiti. Prvo, da je kuga
pustošila čitava sela i drugo, da ta sela nisu tako brzo naseljavana ponovo. U
to vrijeme nije bilo većih migracija stanovništva, i što je bilo, bilo je
uglavnom prema sjeveru i zapadu gdje su dodjeljivani timari novim spahijama.
Vrlo je vjerovatno da je neko i sa sočičkog kraja otišao dalje.
O epidemijama kuge malo više informacija u periodu 1746-1804 nam je
ostavio Bašeskija u svom ”Ljetopisu”. Iz njegovog pisanja se može zaključiti da
je narod čitavo vrijeme bio isprepadan kugom. Mnogo neobičnih snova i stvari je
smatrano predznakom kuge. Na primjer, ako psi zalaju dok se čuje ezan, za narod
je bio predznak kuge. Ili ako neko napravi obilatu sofru od 40-50 groša, odmah
se to tumačilo kao predznak kuge. Bašeskija je zabilježio da se godine 1762
pojavila kuga u Čajnicu i Slatini kod Goražda. I već naredne godine kuga je
počela harati u Sarajevu. Prvi je umro neki Čabrić sa Vratnika koji je zaražen
izvan Sarajeva, pa njegov brat i onda je u periodu od tri godine samo u
Sarajevu od kuge pomrlo oko petnaest hiljada ljudi.
Drugi veliki slučaj epidemije Bašekija bilježi 1772. godine i kaže:
”Pojavila se kuga na Glasincu, Srebrenici, Kopačima kod Goražda, na Palama kod
Sarajeva i u Rogatici. Ovdje se jednostavno može podrazumijevati i sočički
kraj.
Treću veću epidemiju Bašeskija bilježi 1784. godine. Za godinu dana,
koliko je kuga trajala, u Sarajevu je umrlo osam hiljada ljudi. Znalo je biti
po 20-30 dženaza pred begovom, i isto toliko pred carevom džamijom. Nije
pominjao šta se dešavalo van Sarajeva.
Dvije epidemije kuge pominje i dr. Bandžović u ”Godišnjaku 2006” i to
onu iz 1731. godine i deset godina kasnije i kaže da je znalo biti i po tri
stotine sahrana dnevno. Vjerovatno se ovo odnosilo na Sarajevo, ali malo je
vjerovatno da je sočički kraj bio zaobiđen.
I katolički sveštenici su znali zabilježiti ponešto o epidemijama kuge.
Tako fra Mijo Batinić tvrdi da je 1764 godine u Bosni i Hercegovini pomrlo od
kuge nekoliko stotina hiljada ljudi, a 1782. godine da je pomrlo oko 20 hiljada
katolika i oko 100 hiljada drugih religija (Djelovanje franjevaca u Bosni,
knjiga III). S kolikom god rezervom da se pomenute cifre uzmu izgledaju
zastrašujuće.
Posljednju veliku epidemiju kuge 1813-1817. godine pominje Muvekkit i
kaže: ”Te godine pojavila se kuga u Bosanskom ejaletu. Kada se istom pojavila,
bila je uzela žestokog maha, kasnije je jenjavala, ali se zadržala oko tri
godine. Priča se i ovo – da su pred Gazi Husrevbegovu džamiju, Carevu džamiju
na Hisetima i Alipašinu džamiju u Sarajevu, danju-noću donošeni umrli da se
obavi namaz, pa je svaki dan tad stizalo preko pedeset dženaza. Svijet se
toliko bio izgubio kada su iznosili tabute iz navedenih džamija, rodbina i
drugi bi ponekad uzimali sasvim druge tabute, pa bi na mezarju opazili da su
uzeli nečiji drugi tabut. Ali ova pometnja je bila samo u prvim danima pojave
kuge”. O ovoj epidemiji će biti riječi malo kasnije.
Na području Glasinca i Rogatice su bile pogubne epidemije krajem 17. i
u drugoj polovini 18. vijeka jer je poznato da je podrucje Glasinca ( a samim
tim i sočički kraj i oblast Prače) tad bilo slabo naseljeno. To potvrđuje
podatak iz 1714. godine kad je Numan-paša Ćuprilić pokupio vojsku da umiri
crnogorsku hajdučiju koja je bila prevršila mjeru dok se ratovalo protiv Rusa,
npr. na Prutu. Izašao je na Cetinje, popalio i pohvatao što je stigao i da bi
riješio problem poveo sa sobom 2000-4000 (zavisno od izvora) zarobljenika i
naselio ih na slabo naseljeno područje Glasinca. Pisani izvori kažu da je od
svih njih preživio samo jedan stari bračni par Čajića. Inače su dobili na
obradu više zemlje i kvalitetniju zemlju nego što su je imali u crnogorskim
brdima i crnogorskom kamenjaru. Vjerovatno su nakon ovoga, a prije nego sto ih
je kuga pomorila nastali nazivi nekih sela na sočičkom kraju, kao na primjer,
Rusenovići, Golubovići, Rudine, Božine, Kosovići (ili Kosojevići kako je još
pisano). Prezime Rusenović je nekad egzistiralo na području današnje Crne Gore.
Da li su svi pohvatani i naseljeni u jedno selo, pa poslije neke epidemije
kuge, ostao samo naziv sela? Ti prvi, na silu dovedeni pravoslavci, su brzo
uspostavili kontakt sa zavičajem preko kiridžija koji su na konjima
transportovali robu. Brzo se saznalo gdje je ko. Vjerovatno je bilo i posjeta
zavičaju. Kasnije će vrijeme pokazati da ce se taj ”saobraćaj” odvijati u
glavnom u jednom pravcu – prema Bosni. Tražila se mogućnost da i svoju rodbinu
dovedu. Na širem području Glasinca su 1835. godine bile 32 pravoslavne familije
a stotinjak godina kasnije (1930-1933)
Milenko Filipović navodi oko 200 pravoslavnih prezimena i oko 100
muslimanskih.
Profesor Avdo Sućeska je pominjao pojam ”bježanija”. Kad kuga počinje
uzimati žrtve, onda se bježalo u brda ili druge krajeve da se izbjegne zlu sudbinu.
To je međutim samo rijetkim pomagalo. Jedan takav slučaj je zabilježio i
Milenko Filipović u knjizi o Glasincu, ali se prezimena ne sjećam. Valjda je
bio pobjegao u raniji zavičaj pa se poslije vratio. S druge strane su bježanije
mogle samo doprinijeti širenju kuge na druga područja. Uz pojam bježanije bi se
moglo dovesti prezime Jarović sa istoimenim selom. Jarovići su bili nastanjeni
u Vragolovima. Od njih sam čuo da su u Vragolove došli iz Gračanice (nekad)
pored Rogatice a dalje porijeklo im je nepoznato. Uopšte nije nemoguće da su
neki od njih pobjegli iz Jarovića, radi spašavanja života., pa se daleko
kasnije naselili u Vragolove. A moguće je da je selo po njima dobilo ime.
Uzimajući u obzir sve navedeno, moguće je da su
neka sela ostajala pusta i naseljavana više puta. Osim doseljavanja
pravoslavnog stanovništva bilo je i doseljavanja i muslimanskog stanovništva.
Prije svega onog koje je napustilo Mađarsku i Slavoniju poslije Bečkog rata,
tj. poslije 1686. godine. Zna se da je prezime Bećirović iz Kramer Sela, a koje
je prethodno bilo na Grivcima, iz
”Undžurije”, kako su u narodu zvali Mađarsku. Oni su možda došli kasnije. Iz Mađarske su i Pešte,
čije prezime vjerovatno označava da su došli iz Pešte. Imali su zemlju na
Božinama i još nekim mjestima. Kasnije su preselili u Rogaticu. Na rogatičkom
kraju ima još prezimena iz tih krajeva. Nisam ih istraživao, ali znam da je
prezime Balaš iz Žepe jedno od njih.
Kad sam radio DNK analizu vlastitog porijekla i po ocu i po majci, bio
sam iznenađen kad sam saznao da je majčina haplogrupa ”W” (isključivo po
ženskoj liniji). Ova grupa je najzastupljenija u Mađarskoj.
Bilo je vjerovatno i izbjeglih iz Srbije odmah s
početkom 19. vijeka, međutim o njima nema nigdje nikakve evidencije, za razliku
od onih koji su izašli organizovano nekih 60 godina kasnije. Tad je u Dobrače
došao Čongo iz Užica ili okoline. I Vajzović je došao iz Srbije.
Migracija iz današnje Crne Gore je bilo u manjoj
ili većoj mjeri od 1687. (gubitkom Herceg Novog) do 1878. godine kad sjeverni
dijelovi pripadaju Crnoj Gori. Hadžihasanovići bi trebali biti jedno od
prezimena koje je iz Herceg Novog, vremenom došlo na Brezje. Migracije iz
danasnje Crne Gore su bile skoro u kontinuitetu da bi bile pojačane zadnjih
decenija turske vladavine u tim krajevima. Bježalo se u Sandžak (Dedajići) kao
i opštine Višegrad, Čajniče, Goražde i Foča, a onda dalje kako se ko snađe.
Posebna vrsta migracije je bježanje pred zakonom.
Kad se u ranijem mjestu boravka prekrši zakon, kao na primjer ubitstva, pljačke
(ovo dvoje je često bilo povezano) onda
se bježi u zabačena brdovita područja, gdje se predstavlja i drugim
prezimenom i mjestom iz kog se dolazi. Trag je trebalo zametnuti što bolje i o
tome se pred djecom manje govorilo, s ciljem da se što brže zaboravi.
Ilustrativan je članak, koji to potvrđuje
objavljen u beogradskoj Politici od 03.03.2009. godine kad pišu o selu Đimrije
pod naslovom ”Selo u koje se bežalo od
krvne osvete”, gdje mještani govore da tamo niko nije došao a da nije
nešto zgriješio. Kad bi neko u vrijeme krvne osvete, nekog ubio, ili nešto
ukrao ili se o zakon ogriješio, onda bi iz Crne Gore bježao u Bosnu. Naravno zu
izmjenu prezimena. Dr. Zahid Čaušević u svojoj knjizi o Prači navodi nekoliko
primjera. Tako su Maksimovići promijenili prezime u Brezo, Jovovići u Gutalj,
itd. Vjerovatno je i u sočičkom kraju bilo tih slučajeva, kao npr Konjokrad i
još neki.
Istini za volju ova vrsta migracije nije bila
svojstvena samo pravoslavcima. Bilo je sličnih slučajeva i kod muslimana. Moje
prezime, i u Jarovićima i na području Prače i Podgraba je vjerovatno napustilo
prethodna staništa zbog sukoba sa zakonom. Isto važi za Jahiće i Hodžice iz
Dobrača.
Još jedan faktor koji je mogao imati udjela u
naseljavanju sočičkog kraja je dodjela timara novim agama ili novim spahijama
koje su dobivali poslije ”razvijanja bajraka”. Zemlja se dodjeljivala tamo gdje je ostala bez
vlasnika. Takvih slučajeva je bilo mnogo. Ono što se sigurno zna, je da su
1821. godine tri prezimena sigurno bila tu, a to su: Gazija, Kapo i Katica.
Muvekkit je zabilježio da je te godine, zbog nepošlusnosti, u sarajevsku
tvrđavu zatvoreno dvanaest rogatičkih spahija. Tad je na rogatičkom kraju,
teško pogođenom posljednjom kugom, donesen poseban zakon da i spahije moraju
platiti nešto poreza, jer je raje bilo vrlo malo. Ja bih rekao posebno malo na
sočičkom kraju. Između ostalih obaveza koje su se morale finansirati od poreza
bilo je i održavanje menzilhane u Prači. Za one koji ne znaju, da kažem da je
menzilhana nešto kao poštanska stanica. Morao se održavati određen broj
upotrevljivih konja na kojima su najčešće Tatari, transportovali poštu.
Dvanaest pomenutih spahija se nisu htjeli povinovati tom zakonu i zbog toga je
Dželaludin-paša naredio da se privedu i zatvore u sarajevsku tvrđavu. Petorica
od njih - Alija Redžovic i Mustafa Džino
iz Godimilja, te Mehmed Katica, Derviš Kapo i Gazi-Mustafa su podmitili dizdara
i pobjegli. Narednog dana je dizdar zbog toga pogubljen. Šta je bilo s
petoricom odbjeglih nije mi poznato. S obzirom da je to samo nekoliko godina poslije
posljednje velike kuge, moguće je da su tu bili od ranije, tj. da su došli
poslije neke ranije epidemije. Mislim da su tu negdje timare dobili i Dobrača,
Bahto, Feriz, Kadrić, Omanović, Džabija i još neki. Nije se radilo o prevelikim
timarima, najčešće su ih obrađivali sami i uz pomoc najamne radne snage. Ukidanjem timarskog sistema, zemlja im je
ostala u vlasništvo.
Na naseljavanje sočičkog kraja su izvjestan uticaj
imali Tankovići sa Glasinca, koji su se tad prezivali Hadžići. Upada u oči da
su imali ćifluke u više različitih džemata, od Duba i Međeđe do Osječani, i od
Žepe do na Glasinac. Objašnjenje za ovoliko zemlje bi se moglo naći u činjenici
da je Ibrahim-beg Tanković bio ćehaja bosanskog deftedara, što bi se
pojednostavljeno moglo nazvati pomoćnikom prvog čovjeka u Bosni za katastar. Sa
tog položaja je imao uvid u stanje stvari i bez posebnih problema je mogao doći
u posjed upražnjenih imanja. Što se našeg kraja tiče, imao je zemlju u Vrbarju
i u Zagajevima. Kad je „podmirio“ sebe onda je isto činio rodbini i
prijateljima. Priča se da se zemljom koju je on dodijelio moglo otići od Sočica
do Devetaka. Na sočičkom kraju su najviše dobili Hadžihasanovići, mada postoji
mogucnost da su zemlju dobili i po vojnoj liniji. Imali su i najveći posjed u jednom komadu.
Osim zemlje od Brezja do Rusenovića, sa jednim dijelom Batova Polja, njihovi su
bili Donji i Gornji Obrtići, te jedan dio u Ferizovićima. Najvjerovatnije se radilo o trojici braće: Ali-begu,
Derviš-begu i Mustafa-begu.
Još neka prezimena su dobila zemlju na ovaj način; Pašici, Suljagići,
Salihagići, i moguće neko u Gazijama.
Može se postaviti pitanje da li
neko potječe još iz predturskog perioda. Sa sigurnošću se ne može ništa tvrditi. Lično ne mislim da na sočičkom
kraju postoji ijedno prezime iz predturskog perioda. Isto tako lično mislim da
su najstarija prezimena iz zadnjih sto godina turske vladavine. Na čemu baziram
takvo misljenje? Jednostavno na činjenici da na čitavom kraju nije ostala
upamćena lokacija džamije koja je postojala i bila u funkciji 1682. godine.
Jedna od tri epidemije kuge koje su ubrzo uslijedile (1686, 1690 i 1707.
godine) su opustošile kraj. Na sirem području rogatičkog kadiluka je bilo
takvih. Neki su imali zemlju na sočičkom kraju kao Šahinpašici, Tankovići i
jedna ”grana” Sijerčića. Nisam istraživao, ali mi se starim porijeklom čine
prezimena Oprašić, Branković, Bogilović a ima ih još.
Na sočičkom kraju su samo su dva prezimena kod kojih
postoji neka mala teoretska mogućnost. Rekao bih više za one koji ne poznaju
kraj a bavili su se ovom problematikom. Jedan od njih je bio vrsni istoričar
Vladislav Skarić. Jedno od njih je prezime Dragulj. Tako Skarić piše:
”Na istočnoj strani od Sarajeva, na platou,
koji opasuju dvije Miljacke i gdje se na samim njihovim sastavcima nalaze
ruševine grada Hodidjeda, ima naselje Dragulje, koje spada selu Pribnu (?) u
opć. Pale u sarajevskom kotaru. Na teritoriji države Jablanića ima još jedno
istoimeno selo, Draguljevići, u opć. Sočicama u rogatičkom kotaru. Ali na
teritoriji Kosača imaju dva istoimena
sela, oba na goraškoj (goraždanskoj,
op.a.) ispostavi i to jedno u seoskoj opć. Goraždu na lijevoj
strani Drine, a drugo na desnoj u opć. Oglečevu. Nije moguće znati, da li je samo jedno od
ova četiri naselja i koje, ili su, može biti, sva četiri sačuvala spomen na
porodicu Radiča Draguljevića, koji je služio najprije vojvodi Radoslavu
Pavloviću, a poslije prešao u službu Vlatka (Kosače, op.a). Radi ovoga bi se moglo misliti, da je
porodica Radičeva živjela u Radosavljevoj državi, pa se docnije on sa svojom
užom porodicom naselio u državi Hercegovoj, te se po njemu i njegovim
našljednicima prozvala ona dva sela u goraškoj ispostavi.”
Ako je suditi po
prezimenima i nazivima sela, onda bi osim Dragulja tu došlo i prezime Planja. Lično ne vjerujem u tako
staro porijeklo ova dva prezimenima na našem kraju. Prije bi moglo biti da su
uzeli prezime po nazivu sela. O Planjama znam vrlo malo. Čobovic tvrdi da su
Cigani. Teško mogu komentarisati tu tvrdnju, ali mislim da su došli kasnije,
kad i većina ostalih.
Sad se može postaviti pitanje koja su najstarija prezimena na sočičkom
kraju. Odgovor ne mogu dati ali ima prezimena koja su egzistirala prije zadnje
velike kuge. Siguran sam za Osmanoviće i Marave, a navešću i neka za koja nisam
potpuno siguran, ali postoji mogucnost: Feriz, Dobrača, Bahto, Muhić, Džabija,
Dugalija, Handrka, Bajraktarević, Hodžić, Zahiragić. Možda i Karić. Marave su
mi velika zagonetka i prva su begovska porodica na sočičkom kraju. Bili su
veliki zemljoposjednici, koji su imali zemlju čak i na Borikama. Nema sumnje da
je selo Maravići po njima dobilo ime.
Za nekoliko od ovih prezimena Čobović tvrdi da su došla ”sa turskom
vojskom”. Ovaj izraz ne odgovara jer se zna kako su se timari dodjeljivali. Oni
koji su tad dobili timare na sočičkom kraju (posada tvrđave Borač) su iščezli
usljed brojnih epidemija kuge. Jedino prezime za koje se sa priličnom sigurnošću
može reći da je prijeklom sa strane, tj. da nije primilo islam na Balkanu je
prezime Feriz, a moguće i Šuvalija.
Sad se može postaviti pitanje koja su najstarija prezimena na sočičkom
kraju. Odgovor ne mogu dati ali ima prezimena koja su egzistirala prije zadnje
velike kuge, što znači da su došli krajem osamnaestog vijeka. Siguran sam za
Osmanoviće i Marave, a navešću i neka za
koja nisam potpuno siguran, ali postoji
mogućnost: Feriz, Dobrača, Bahto, Bajraktarević. Možda i Karić. Moguće da ih
ima više. Marave su mi velika zagonetka i prva su begovska porodica na sočičkom
kraju. Bili su veliki zemljoposjednici, koji su imali zemlju čak i na Borikama.
Nema sumnje da je selo Maravići po njima dobilo ime.
Što se pravoslavnog stanovnistva tiče, pomenuo sam da
od onih dovedenih 1714. godine nje niko preživio naredne epidemije kuge.
Znaćajnije naseljavanje je počelo poslije kuge 1813-1817. godine. U pomenutom
popisu ćifluka iz 1835. godine registrovana su i pravoslavna domaćinstva i
ovdje ih navodim.
U Vrlazju (a ja bih rekao u
Budacima) je Erneb Mustafa alemdar imao dva ćifluka; jedan veliki koji je
obrađivao Trifković (Tad je pisan kao Tripković), koji je kasnije preselio na
ćifluk Čonge na Borovsku, i jedan u pola manji koji je obrađivao neki Marijan.
I Derviš spahija Karić iz Vrlazja je imao dva ćifluka koje su obrađivali Vasilj
Lukić i Mihajlo Lazić.
U Podgradini je ćifluk Hasan-bega
Pašica, obradjivao Vasilj Mirvić.
U Golubovićima su bila dva
ćifluka. Prvi Lutfi-bega, sina Sait-begovog, koji je obrađivao Janko
Bijeljanin. Šteta što ovdje nije navedeno vlasnikovo prezime. Drugi ćifluk
Hasan-spahije Pametanovića je obrađivao Stojan Maksimović, a sustanar mu je bio
tek pristigli Maksim Kušić.
U Maravićima su bila dva ćifluka.
Prvi, Mehmed-spahije Marave je obrađivao Risto Konjokrad, a drugi, Numan-bega
Marave je obrađivao Bjelak Planinčić.
U Buratima je ćifluk Osman-bega
Marave obrađivao Petar Pantović.
Na Božinama je veliki ćifluk
Bekir-spahije Pešte obrađivao Mihajlo Kosorić.
U Rusanovićima je veliki ćifluk
Ali-bega Hadžihasanovića obrađivao Staniša Obućina,
Na Brezju su manje ćifluke
Ali-bega Hadžihasanovića i braće obrađivali Jovan Komšić, Vasilj Kujundžijević
i izvjesni Ivan.
U Vragolovima je ćifluk
Ibrahim-bega Šahinpašića obrađivao Mitar Pantović.
U Vrbarju je ćifluk Ibrahim-bega
Hadžića (Tankovića) obrađivao Jovo Sičević.
Iz pobrojanog proizilazi da je te
1835. godine na sočičkom kraju bilo osamnaest pravoslavnih domaćinstava.
Nemoguće je odgovoriti koliko osoba je živjelo u tih osamnaest domaćinstava,
ali je sigurno da su tad familije su tad bile mnogo brojnije.
Ono što se još može zaključiti iz
ovog popisa je da je samo jedno pravoslavno prezime bilo naseljeno na istom
mjestu i stotinjak godina kasnije, a to su Kosorići na Božinama. Seljakanje sa
ćifluka na ćifluk je moglo biti iz tri razloga. Prvi, ako se nađe veći i bolji
ćifluk. Drugi, ako se nemarno odnosi prema zemlji, tadašnji zakon je jedino u
tom slučaju omogućavao otkaz kmetu. I treći razlog je cijepanje domaćinstava
zbog bržeg razmnožavanja.
Naseljavanje pravoslavnog
stanovnistva je nastavljeno ubrzanim tempom sve do kraja turskog perioda ali i
za vrijeme austrijskog perioda. Prema prvom austrijskom popisu 1878. godine
znamo da ih je na sočičkom kraju bilo 488 osoba. Gruba procjena bi bila da se
pravoslavno stanovništvo brojno uvećalo oko tri puta od 1835. do 1878. godine.
Koju godinu kasnije je taj odnos nešto veći, nakon što je Šahinpašic iz Grivaca
iselio muslimane a naselio pravoslavce.
Jedan broj pravoslavnih prezimena
se doselio i poslije 1900. godine kao npr. Radojevići, Božovići i moguće još
neki.
Popisi stanovništva
Kroz popise stanovništva se može
pratiti brojno stanje stanovništva od 1879. do 1991. godine. Četiri popisa su iz
austrijskog perioda i pet popisa iz bivse Jugoslavije omogućavaju da se stvori
prilično dobra demografska slika. Popise iz 1921. i 1931., kao i iz 1951.
godine nisam mogao koristiti jer nema brojnog stanja stanovništva po selima.
Popis 1879. Godine
Selo
|
Kuća
|
Porodica
|
Muških
|
Ženskih
|
Ukupno
|
Muslimani
|
Pravoslavni
|
Banj Stijena
|
2
|
2
|
11
|
12
|
23
|
14
|
9
|
Brezje
|
6
|
8
|
18
|
17
|
35
|
30
|
5
|
Budaci
|
7
|
7
|
38
|
30
|
68
|
26
|
42
|
Burati
|
12
|
12
|
49
|
37
|
86
|
53
|
33
|
Dobrače
|
12
|
11
|
36
|
39
|
75
|
75
|
-
|
Draguljevići
|
5
|
5
|
16
|
19
|
35
|
10
|
25
|
Gazije
|
7
|
7
|
23
|
18
|
41
|
41
|
-
|
Golubovići
|
7
|
6
|
24
|
14
|
38
|
28
|
10
|
Grivci
|
8
|
8
|
34
|
36
|
70
|
70
|
-
|
Jarovići
|
9
|
10
|
39
|
31
|
70
|
21
|
49
|
Kovačica
|
6
|
4
|
9
|
10
|
19
|
19
|
-
|
Kramer Selo
|
17
|
18
|
63
|
47
|
110
|
94
|
16
|
Maravići
|
10
|
9
|
28
|
30
|
58
|
-
|
58
|
Mahala
|
6
|
5
|
24
|
14
|
38
|
24
|
14
|
Obrtići
|
4
|
5
|
38
|
22
|
60
|
-
|
60
|
Planje
|
10
|
10
|
40
|
33
|
73
|
32
|
41
|
Rudine
|
3
|
3
|
15
|
8
|
23
|
-
|
23
|
Rusanovići
|
7
|
8
|
25
|
25
|
50
|
13
|
37
|
Sočice
|
9
|
8
|
22
|
21
|
434
|
43
|
-
|
Vragolovi
|
27
|
30
|
90
|
86
|
176
|
156
|
20
|
Vrbarje
|
4
|
3
|
5
|
6
|
11
|
11
|
-
|
Vrlazje
|
7
|
9
|
29
|
28
|
57
|
40
|
17
|
Zagajevi
|
5
|
5
|
16
|
13
|
29
|
-
|
29
|
Ukupno
|
190
|
195
|
692
|
596
|
1288
|
800
|
488
|
Samo godinu dana po anektiranju Bosne i
Hercegovine, Austrijanci su napravili prvi popis stanovništva. Doduše dosta oskudan ali ipak dovoljan da se
može pratiti brojna, vjerska i polna struktura stanovništva, te broj kuća i
domaćinstava.
Od gore navedenih sela neka su bila prebačena u druge administrativne
jedinice. Tako su se Vragolovi našli pod Rogatica-vanjska a Vrbarje pod
Glasinac. Neka sela ili zaseoci nisu navedeni što znači da se vode pod nekim
druugim selima. To važi npr. za Han Stjenice, Hrabar, Božine i još neka.
Gledajuci zbirne cifre vidimo da je na starom sočičkom kraju živjelo
1288 stanovnika od čega 800 (62%) muslimanske i 488 (38%) pravoslavne
vjeroispovijesti.
Još dvije cifre pobuđuju pažnju: odnos muškog i ženskog roda je
663:568, što znači da je bilo 95 muškaraca više nego žena. Izraženo
procentualno, to bi bilo 54:46. Ta nesrazmjera je najizraženija u Kramer Selu
63-47, Obrtićima 38-22, Buratima 49-37, Mahali 24-14, Budacima 38-30,
Jarovićima 39-31, Planjama 40-33, Rudinama 15-8. Suprotno, neznatno brojniji
ženski rod su imala sela kao: Dobrače 36-39, Draguljevići 16-19.
Vragolovi su bili najbrojnije selo sa 30 familija i 176 žitelja.
Drugo selo po broju stanovnika je bilo Kramer Selo, ukupno 110.
Dakle samo dva sela su brojala preko 100 stanovnika.
Za nas koji se sjećamo većine druge polovine prošlog vijeka iznijeću
nekoliko zapažanja za pojedina sela.
Banj Stijena – samo dvije kuće i to jedna kuća Omerbegovića i jedna
pravoslavna, Terzića koji su se kasnije pisali kao Vukašinovići i prešli su na
Gradinu.
Pod Buratima se sigurno vode i Božine.
Grivci i Hrabar su bili naseljeni stopostotno muslimanskim
stanovništvom, a vidjećemo u narednom popisu, šest godina kasnije stopostotno
pravoslavnim stanovništvom.
Rusanovići su tad bili mješovito selo sa trećinom muslimanskog življa.
Tu su bili Ajanovići i Arnautovići mada su se obje kuće vodile na Ajanovićima.
Zagajevi su bili naseljeni 100% pravoslavnim stanovništvom. Mirvići su
dosli kasnije.
Te 1879. godine kasaba Rogatica je imala 1831
stanovnika a Sokolac 27 (dvadeset sedam) stanovnika isto koliko i Banj Stijena
sa dvije kuće.
Popis 1885. godine
Selo
|
Kuća
|
Porodica
|
Muških
|
Ženskih
|
Ukupno
|
Muslimani
|
Pravoslavni
|
Tezaci
|
Kmetovi
|
Vlastela
|
Banj Stijena
|
3
|
4
|
11
|
11
|
22
|
18
|
4
|
6
|
-
|
-
|
Brezje
|
10
|
7
|
23
|
19
|
42
|
38
|
4
|
1
|
1
|
9
|
Budaci
|
8
|
7
|
44
|
27
|
71
|
21
|
50
|
6
|
15
|
-
|
Burati
|
14
|
20
|
54
|
44
|
98
|
42
|
56
|
13
|
16
|
-
|
Dobrače
|
13
|
18
|
47
|
45
|
92
|
92
|
-
|
19
|
2
|
-
|
Draguljevići
|
6
|
5
|
17
|
22
|
39
|
12
|
27
|
8
|
4
|
-
|
Gazije
|
9
|
11
|
29
|
30
|
59
|
59
|
-
|
14
|
-
|
-
|
Golubovići
|
7
|
7
|
27
|
24
|
51
|
32
|
19
|
8
|
4
|
-
|
Grivci
|
11
|
18
|
40
|
46
|
86
|
86
|
-
|
10
|
-
|
|
Jarovići
|
10
|
10
|
42
|
42
|
84
|
23
|
61
|
2
|
17
|
-
|
Kovačica
|
7
|
7
|
10
|
15
|
25
|
25
|
-
|
8
|
-
|
-
|
Kramer Selo
|
18
|
27
|
76
|
56
|
132
|
117
|
15
|
31
|
4
|
-
|
Maravići
|
10
|
10
|
43
|
34
|
77
|
-
|
77
|
-
|
22
|
-
|
Mahala
|
7
|
7
|
26
|
24
|
50
|
36
|
14
|
10
|
2
|
-
|
Obrtići
|
5
|
6
|
39
|
20
|
59
|
-
|
59
|
-
|
16
|
-
|
Planje
|
11
|
13
|
41
|
44
|
85
|
34
|
51
|
4
|
16
|
-
|
Rudine
|
3
|
4
|
18
|
8
|
26
|
-
|
26
|
-
|
10
|
-
|
Rusanovići
|
8
|
10
|
24
|
27
|
51
|
14
|
37
|
3
|
12
|
-
|
Sočice
|
9
|
12
|
27
|
24
|
51
|
51
|
-
|
10
|
-
|
-
|
Vragolovi
|
35
|
35
|
101
|
102
|
203
|
178
|
25
|
27
|
19
|
-
|
Vrhbarje
|
4
|
4
|
17
|
17
|
34
|
17
|
17
|
2
|
1
|
4
|
Vrlazje
|
8
|
11
|
27
|
28
|
55
|
44
|
11
|
10
|
4
|
-
|
Zagajevi
|
5
|
5
|
16
|
16
|
32
|
-
|
32
|
-
|
10
|
-
|
Ukupno
|
218
|
254
|
799
|
724
|
1524
|
853
|
671
|
Drugi austrijski popis je napravljen 1885 godine, šest godina poslije
prvog. Uočava se znatno povećan broj stanovništva, 1524, što je povećanje od
18,3% u odnosu na šest godina ranije (1288). Procenat muslimanskog življa pada
sa 62% na 54%, dok procenat pravoslavnog življa raste sa 38% na 46%. Ovdje se ne radi samo o prirodnom prirastu
stanovništva Doseljavanje pravoslavnog stanovništva je još uvijek bilo
aktuelno. Osim toga i jedan nesvakidašnji primjer je uticao na ovu promjenu.
Sela Grivci i Hrabar su šest godina ranije bila naseljena muslimanskim življem.
O čemu se radi? Zemlja je bila u posjedu nekog Šahinpašića. Isti se našao jednog dana na
gumnu za vrijeme vrševine. Došlo je do prepirke između njega i radnika što je
rezultiralo time da je neko bega udario. On je uzvratio otkazom stanovništvu ta
dva sela nakon čega je naselio pravoslavce. Kud je otišlo dotadasnje
stanovništvo i koja su to prezimena bila?
Ovaj popis je nesto opširniji od prvog. Osim
standardnih rubrika o broju kuća i domaćinstava, te nacionalne i polne
strukture, uveden su i neke nove rubrike koje bacaju više svjetla na imovinsku
strukturu stanovništva i društveni status.
Tako imamo rubriku „vlastela“, koja je bila
aktuelna samo za dva sela: Brezje – Hadžihasanoviċi i Vrbarje – Zahiragići.
Lično mislim da su popisivači ovu rubriku shvatali neujednačeno, jer velikih
zemljoposjednika na sočičkom kraju je bilo još.
Rubriku „težaci“ možemo shvatiti kao „slobodni
seljaci“, kako se i zovu u narednom popisu. Uglavnom se to odnosi na
muslimansko stanovništvo ali ne u potpunosti. Najizrazitiji primjer su
Vragolovi gdje se navodi da je bilo 19 kmetova a pravoslavnog stanovništva
ukupno 25. Ali bilo je i pojedinih kmetovskih porodica iz redova muslimanskog
življa.
Novost je i rubrika „pomoćni radnici“ kojih je
bilo ukupno 20.. Najviše ih je u Vragolovima, 12 a u još nekoliko sela
preostalih 8. Ovaj podatak može voditi zaključku da je jednom dijelu
stanovništva Grivaca i Hrabra, poslije iseljenja, „prva stanica“ bila u
Vragolovima i vjerovatno nešto u Kramer Selu.
U rubrici „privatnici“ je samo jedan iz Grivaca.
Vjerovatno se radi o Risti Peroviću koji je bio kiridžija i ”vozio“ čak do
Bijeljine. Negdje do 1912. godine Bećirbeg Šahinpašić se sudio sa nekim Neđom
Perovićem. Međutim kad je riječ o privatnicima, mislim da je zanemareno da su
na Stjenicama i niže prema Rogatici držali hanove Katice i Kape.
Najbrojnije selo su opet Vragolovi, ovaj put sa 203 stanovnika. Slijedi
Kramer Selo sa 117.
Najveći prirast stanovništva je zabilježen u Maravicima, čak 30%. Skoro
isti slučaj je bio i sa Mahalom i Obrtićima. U Mahali se radilo o prirodnom
priraštaju, dok je u Maravićima i Obrtićima moglo biti novih doseljenika. Nešto
jači prirast je bio i u Gazijama.
U Rusanovićima su jos uvijek bile tri muslimanske kuće.
Najveća promjena je bila u Vrhbarju gdje je stanovništvo utrostručeno
za šest godina sa 11 na 34. Polovina su pravoslavci kojih ranije nije bilo tu.
Izgleda da se radi o jednoj brojnoj familiji Šaraca. Moguće i da je bilo
administrativnih, teritorijalnih promjena u
odnosu na prethodni popis.
Jedino selo gdje je broj žitelja za nijansu manji (tri osobe) nego u
prvom popisu, bilo je Vrlazje. Kad se uzme u obzir da su doselili Vukašinovići
s Banj Stijene onda je taj deficit veći. Moguće da je i ovdje moglo biti
iseljavanja u Tursku, ali i u Sarajevo.
Usporedbe radi, te godine je Rogatica imala 2013
stanovnika a Sokolac 77, jos uvijek manje nego sto su sami Jarovići imali.
Popis 1895. godine
selo
|
kuća
|
Por.
|
Musl.
|
Prav.
|
Ukup.
|
Brezje, Novaci, Ornice,Gaj
|
13
|
9
|
50
|
18
|
68
|
Budaci, Gojavići, Kosovići,Šadići
|
9
|
12
|
33
|
36
|
69
|
Burati,Božine,Povoze,Pobrnica,Štavanj,
Stupine
|
17
|
18
|
51
|
63
|
114
|
Dobrače
|
15
|
16
|
102
|
-
|
102
|
Draguljevići, Kalinov Do,
Petrovac
|
7
|
6
|
14
|
35
|
49
|
Gazije, Gradina
|
10
|
12
|
63
|
7
|
70
|
Golubovići, Gradac, Grabovi
|
11
|
10
|
56
|
11
|
67
|
Grivci,Hrabar,Han Stjenice, Han Kapić
|
15
|
17
|
1
|
100
|
101
|
Jarovići,Bjelota,Gaj,Dubovice,Luka,M.
Do
|
11
|
13
|
25
|
69
|
94
|
Kovaciča, Behluluša
|
7
|
7
|
38
|
-
|
38
|
Kramer Selo, Gradac, Lokva, Osmanov Han, Rudine, Rasol Gora
|
21
|
23
|
131
|
11
|
142
|
Mahala, Podgaj
|
11
|
9
|
58
|
13
|
71
|
Maravići, Bobvina Izgovača, Rasolovići Radakov Do, Lisičine
|
12
|
13
|
6
|
81
|
87
|
Obrtići Gornji i Donji
|
5
|
7
|
-
|
59
|
59
|
Planje, Greben, Haluge Lokva, Nišani, Prekače Hodžin Do
|
13
|
14
|
33
|
58
|
91
|
Rudine, Drijenjak
|
3
|
5
|
-
|
29
|
29
|
Rusanovići, Savin Čair,
Zagaj
|
19
|
11
|
3
|
51
|
54
|
Sočice,Banj Stijena,
Radovčići,Batovo
|
13
|
12
|
78
|
-
|
78
|
Vragolovi,Han Lješčice,Han Radovan
Ravan,Rudine,Bahric,Gojevica,Jelovac
|
40
|
38
|
199
|
32
|
231
|
Vrhbarje, Trnovača
|
5
|
6
|
23
|
14
|
37
|
Vrlazje, Gradina, Podgradina, Tokače
|
11
|
11
|
57
|
23
|
80
|
Zagajevi, Laništa, Alijin Zakos
|
6
|
8
|
-
|
41
|
41
|
Ukupno
|
1021
|
751
|
1772
|
Popis iz 1895 je uglavnom sličan prethodnom. Jedino u ovom popisu su navedena i imena
zaselaka uz selo kome pripadaju. Razlika je i u nekoliko novih rubrika koji
nemaju neku veću važnost. To se odnosi na društveni status. Prvi put se susreće
pojam i kmeta i slobodnog seljaka istovremeno. U rubrici – ostalno civilno
stanovništvo su samo četiri osobe ali se ne može znati da li je riječ o
vjerskim službenicima, poštarima, šumarima ili nekom vrstom državnih
službenika. U nekim rubrikama stoji +. Broj prije ovog znaka označava domaćine a
poslije ovog znaka pripadnike njihovih familija. Kao i u prošlom popisu,
popisivači su imali neujednačena tumačenja npr. ko su veliki posjednici. U
prošlom popisu su to bili samo Hadžihasanovici,dok ih sad nema kao krupnih
vlasnika što nije tačno. Za uzvrat se navodi jedan na Kovačici, dva na
Planjama, jedan u Mahali i jedan u Vrhbarju.
U odnosu na prethodni popis, priraštaj
stanovništva je nešto preko 11,6% tj 1772 (1524). Procentualno je bilo 57,6%
muslimanske i 32,4% pravoslavne populacije. Nešto veći je bio priraštaj
muslimanskog stanovništva 11,9% tj. 1021 (853). Priraštaj pravoslavnog
stanovništva je bio oko 11,1% tj. 751 (671).
Sada je već pet sela sa preko 100 stanovnika.
Najbrojniji su Vragolovi sa 231, zatim Kramer Selo sa 142, Burati 114, Dobrače
102, Grivci 101.
Procentualno je najveći priraštaj imala Kovačica,
čitavih 50%, zatim Mahala 42%, Zagajevi 28%, Brezje i Budaci po 16%, Vrlazje
14,5. Jedino selo koje je ostalo na istom su Obrtići. Niža stopa prirasta je
zabilježena kod Rusanovića 5%, Sočica 6%, Vrhbarja 8%.
U ovom popisu je Banj Stijena u sastavu Sočica
tako da ovo selo ne mogu odvojeno pratiti.
U Maravićima je samo u ovom popisu bila jedna
muslimanska porodica sa šest članova.
U Rusanovićima je od muslimanskog življa samo
troje što znači jedanaest osoba manje nego na prethodnom popisu. Zbog ovoga je
i prirast u selu niži. Uzeir Arnautović je tamo živio negdje do 1900-te godine.
Te godine je Rogatica imala 2508 stanovnika a
Sokolac 66, sto će reći manje od petnaest pojedinačnih sela na sočičkom kraju.
Popis 1910. godine
Selo
|
Kuća
|
Porodi
|
Ukup
|
Mušk
|
Ženskih
|
Musli
|
Pravos
|
Katolici
|
Brezje
|
13
|
13
|
83
|
39
|
44
|
70
|
13
|
-
|
Budaci
|
15
|
15
|
101
|
56
|
45
|
61
|
40
|
-
|
Burati
|
26
|
26
|
152
|
75
|
77
|
74
|
78
|
-
|
Dobrače
|
23
|
23
|
121
|
67
|
54
|
121
|
-
|
-
|
Draguljevići
|
5
|
5
|
31
|
17
|
14
|
12
|
19
|
-
|
Gazije
|
18
|
18
|
98
|
51
|
47
|
95
|
3
|
-
|
Golubovići
|
14
|
14
|
78
|
37
|
41
|
53
|
25
|
-
|
Grivci
|
18
|
15
|
130
|
66
|
64
|
-
|
130
|
-
|
Jarovići
|
20
|
19
|
131
|
66
|
65
|
41
|
90
|
-
|
Kovačica
|
8
|
7
|
30
|
14
|
16
|
30
|
-
|
-
|
Kramer Selo
|
29
|
28
|
163
|
90
|
73
|
149
|
14
|
-
|
Mahala
|
16
|
14
|
97
|
51
|
46
|
69
|
28
|
-
|
Maravići
|
15
|
14
|
122
|
70
|
52
|
-
|
122
|
-
|
Obrtići
|
13
|
12
|
94
|
49
|
45
|
-
|
94
|
-
|
Planje
|
14
|
14
|
97
|
54
|
43
|
36
|
61
|
-
|
Rudine
|
7
|
5
|
25
|
13
|
12
|
-
|
25
|
-
|
Rusanovići
|
10
|
9
|
70
|
39
|
31
|
-
|
70
|
-
|
Sočice
|
26
|
22
|
122
|
59
|
63
|
115
|
5
|
2
|
Vragolovi
|
59
|
60
|
288
|
147
|
141
|
242
|
46
|
|
Vrhbarje
|
6
|
6
|
58
|
35
|
23
|
38
|
20
|
2
|
Vrhlazje
|
17
|
15
|
105
|
54
|
51
|
75
|
30
|
|
Zagajevi
|
13
|
13
|
73
|
37
|
36
|
19
|
54
|
|
2269
|
1186
|
1083
|
1300
|
967
|
2
|
Popis iz 1910 je bio četvrti po redu i posljednji u austrijskom popisu.
Dosta je pojednostavljen i sadrži samo nacionalnu i polnu strukturu
stanovništva. Održan je petnaest godina poslije prethodnog popisa što je dug
period. Nastavljen je trend porasta stanovništva u periodu od petnaest godina.
Čitavih 28% ili brojkama 2269 u odnosu na 1772 petnaest godina ranije. Omjer
muslimanskog i pravoslavnog stanovništva je skoro isti kao na prethodnom
popisu: 57-33. Ovo znači da je doseljavanje još uvijek bilo aktuelno. Ovaj put
je prirast muslimanskog stanovništva bio 27%, dakle nešto sporiji, 1272 (1021
ranije). Prirast pravoslavnog stanovništva je bio 29% tj. 967.
Sad je već deset sela sa preko 100 stanovnika i to: Vragolovi 288,
Kramer Selo 163, Burati 152, Jarovići 131, Grivci 130, Sočice i Maravići po122,
Dobrače 121, Vrlazje 105 i Budaci 101.
Po prvi put se u selu Sočicama javljaju i pripadnosti katoličke i
pravoslavne vjeroispovijesti. Pošto je željeznička pruga dolinom Prače bila u
pogonu već nekoliko godina, ovdje se radi o osoblju koje je radilo u stanici.
Bila su ukupno četiri stana, dva u samoj stanici i dva u kući kod Malog Tunela,
kojih 100-200m uzvodno. Pošto je Banj Stijena u popisu u sastavu Sočica onda su
tu i zavedeni.
Gledano procentualno, najveći prirast su zabilježili Zagajevi, 78% jer
se prvi put se pojavljuju Mirvići sa devetnaest osoba. Obrtići su imali prirast
od 60%, Vrhbarje 56%, Budaci 46%, Gazije i Maravići po 40%, Jarovici 39%, Mahala 37%. Porast u Jarovićima je uzrokovan
dokaskom jedne loze Pala koja nije bila u selu pri prethodnim popisima, kao i
nekoliko pravoslavnih porodica.. Zabilježen je i negativan prirast, što znači
manji broj stanovništva u Draguljevićima, Golubovićima, Kovačici i Rudinama. Za
Kovačicu i Goluboviće objašnjenje leži u činjenici da je bilo seldbi u Tursku.
Prema ovom popisu je napravljen ”Riječnik naseljenih mjesta u Bosni i
Hercegovini” iz kog se može vidjeti koliko je stanovništva bilo u pojedinim
zaseocima.
U Jarovićima je bilo sedam kuća Pala i jedna kuća Karića. Na Bjeloti su
bile četiri kuće – Božovići i Babići. Na Luci jedna kuća Na Gaju su bile dvije
kuće Kušica sa 27 članova. Na Dubovicama su bile tri kuće – Danojlići i Kušići.
U Mahovu Dolu je bila jedna kuća Maksimovića. U Lisičinama su bile dvije kuće
Hršuma.
U Sočicama je bilo jedanaest kuća Suljagića i Osmanovića. U Radovčićima
sedam kuća – Salihagići, Spahići i Saračevići. Na Banj Stijeni sedam kuća –
Omerbegovići i Spahići. U Banj Stijeni je tad bilo i dvoje katolika.
U Rusanovićima je bilo šest kuća – Hršumi, Kušići,
Šarovići. Dvije kuće su bile na lokaciji Zagaj te po jedna na lokacijama
Vranjak Savin Čair.
U Vrlazju je bilo šest kuća, u Tokačama tri, U
Balićima dvije, U Dolovima dvije kuće Karića, na Gradini dvije kuće
Vukašinovića i u Podgradini dvije kuće Radovića.
U Golubovićima
je bilo 12 kuća (10 musl i 2 pravosl) i u Grabovima 2 kuće Vučkovića.
U Budacima su bile tri kuće sa 36 članova,
Gojevićima četiri kuće sa 22 člana, Kosovićima sedam kuća sa 28 članova,
Šadićima jedna kuća sa 15 članova.
Vragolovi četrdeset i jedna kuća sa 210 članova,
Behrići tri kuće sa 17 članova, Bare jedna kuća sa 4 člana, Gojevića Ravan
dvije kuće sa 14 članova, Han Lješčice dvije kuće a smao jedna osoba, Han
Radovan dvije kuće sa 7 članova, Jelovci dvije kuće sa 10 članova, Rudine pet
kuća sa 25 članova.
Burati petnaest kuća sa 79 članova, Božine tri
kuće sa 13 članova, Pobrnica jedna kuća sa 8 članova, Povozi jedna kuća sa 8
članova, Štavanj Brdo dvije kuće sa 12 članova, Stupine četiri kuće sa 26
članova.
Brezje sedam kuća sa 51 članom, Gaj pet kuća sa 19
članova i Novaci jedna kuća sa 13 članova.
Grivci sedam kuća sa 71 članom, Han Stjenice sedam
kuća sa 26 članova, Hrabar četiri kuće sa 33 člana.
Kovačica sedam kuća sa 25 članova i Behluluša
jedna kuća sa 5 članova.
Kramer Selo dvadeset dvije kuće sa 131 članom,
Lokva jedna kuća sa 8 članova, Osmanov Han jedna kuća sa 5 članova, Rasul Gora
tri kuće sa 10 članova, Rudine dvije kuće sa 9 članova.
Draguljevići četiri kuće sa 25 članova (Dragulji i
Hršumi) i Podpetrovac jedna kuća Ješića sa 6 članova.
Maravići četiri kuće sa 23 člana, Bobovina dvije
kuće sa 15 članova, Izgovača četiri kuće sa 43 člana, Lisičine jedna kuća sa
četiri člana, Radakov Do tri kuće sa 20 clanova, Rasolovići jedna kuća sa 7
članova.
Obrtići Gornji devet kuća sa 54 člana, Obrtići
Donji tri kuće sa 31 članom i Ivan Polje jedna kuća sa 4 člana.
Rudine četiri kuće sa 21 clanom, Drijenjak jedna
kuća Vučkovića sa 4 člana.
Gazije sedamnaest kuća sa 95 članova i Gradina
jedna kuća sa 3 člana.
Zagajevi pet kuća sa 33 člana i Lanište osam kuća
sa 40 članova.
Te godine je Rogatica imala 3378 stanovnika a
Sokolac 155, manje od Kramer Sela a pogotovu od Vragolova.
Popis iz 1948. Godine
Selo
|
Kuca
|
Ukupno
|
Muslima
|
Pravosla
|
ostali
|
Bozine
|
18
|
123
|
|||
Brezje
|
29
|
169
|
|||
Burati
|
19
|
108
|
|||
Budaci
|
20
|
125
|
|||
Dobrace
|
32
|
177
|
|||
Draguljevici
|
5
|
37
|
|||
Gazije
|
19
|
127
|
|||
Golubovici
|
20
|
134
|
|||
Grivci
|
29
|
139
|
|||
Jarovici
|
32
|
158
|
|||
Kovacica
|
7
|
63
|
|||
Kramer Selo
|
72
|
352
|
|||
Mahala
|
25
|
161
|
|||
Maravici
|
26
|
144
|
|||
Obrtici
|
22
|
154
|
|||
Planje
|
22
|
158
|
|||
Rusanovici
|
13
|
79
|
|||
Socice
|
33
|
202
|
|||
Stjenice
|
|||||
Vragolovi
|
63
|
339
|
|||
Vrbarje
|
98
|
98
|
|||
Vrlazje
|
32
|
203
|
|||
Zagajevi
|
11
|
90
|
|||
Ukupno
|
3340
|
||||
Procenti
|
Prvi popis nakon drugog svjetskog rata, sa nedovoljno
podataka za detaljnije analize. Jedino sto se moze zakljuciti je da se u odnosu
na 1910. godinu stanovnistvo uvecalo za 47% i ovih 3340 osoba su cini oko 10%
populacije na rogatickoj opstini. Taj procenat je bio vise manje isti od
pocetka austrijskog perioda pa do pocetka sezdestih godina kad je iseljavanje
sa socickog kraja bilo daleko intenzivnije nego sa ostatka opstine.
Procenat prirasta stanovnistva izgleda veliki ali
treba imati u vidu da je to za period od 38 godina i da su u medjuvremenu „protutnjala“
dva svjetska rata koja su uzela svoju cijenu.
Jedino u ovom popisu (mozda i nije slucajno) su
Rudine pisane u sklopu Vragolova. Prirast stanovnistva je, u odnosu na 1910.
godinu iznosio samo 8%. Objasnjenje je dosta stradalih Vragolovaca u drugom
svjetskom ratu. U samo jednom danu ih je ubijeno 40 na mostu u Gorazdu.
I to je bio razlog sto je ovaj put Kramer Selo
najmnogoljudnije selo sa 352 osobe, dok su Vragolovi zajedno sa Rudinama
brojali 339 osoba. Po prvi put Socice i Vrlazje broj evis eod 200 osoba. Ukupno
17 sela broji preko 100 stanovnika.
Kao sto sam naprijed rekao, popis iz 1951. godine
ne daje mogucnost kao ostali popisi, ali izgleda da je upravo tad socicki kraj
bio najmnogoljudniji u svojoj istoriji i procjenjujem da se broj stanovnistva
kretao oko 3.500.
Popis iz 1961.
godine
Selo
|
Ukupno
|
Muslimani
|
Pravoslavni
|
Ostali
|
Bozine
|
147
|
147
|
||
Brezje
|
127
|
106
|
18
|
1+2
|
Burati
|
111
|
95
|
16
|
|
Budaci
|
122
|
35
|
87
|
|
Dobrace
|
155
|
144
|
4
|
7
|
Draguljevici
|
51
|
16
|
35
|
|
Gazije
|
156
|
155
|
1
|
|
Golubovici
|
125
|
80
|
45
|
|
Grivci
|
114
|
114
|
||
Jarovici
|
169
|
32
|
137
|
|
Kovacica
|
67
|
63
|
4
|
|
Kramer Selo
|
293
|
270
|
12
|
1+10
|
Mahala
|
126
|
99
|
27
|
|
Maravici
|
134
|
134
|
||
Obrtici
|
107
|
107
|
||
Planje
|
126
|
22
|
96
|
8
|
Rudine
|
67
|
67
|
||
Rusanovici
|
77
|
76
|
1
|
|
Socice
|
197
|
169
|
11
|
*+1+15
|
Stjenice
|
57
|
2
|
50
|
5
|
Vragolovi
|
386
|
330
|
47
|
1+1+1+5
|
Vrbarje
|
82
|
81
|
1
|
|
Vrlazje
|
221
|
149
|
70
|
2
|
Zagajevi
|
77
|
17
|
60
|
|
Ukupno
|
3294
|
1865
|
1362
|
65
|
56,64%
|
41,36%
|
2%
|
Počevši od ovog popisa broj stanovništva se stalno
smanjuje. U odnosu na popis iz 1948. godine broj stanovništva je manji za
gotovo 10%. Procentualno je iseljavanje bilo najizraženije sa Brezja 35%,
Obrtića 30%, Mahale 22%, Planja 20%, Kramer Sela 17%, Vrbarja 16%. U nekoliko
sela je bio i porasta stanovništva, kao u Draguljevićima 38%, Gazijama 22%,
Božinama 19%, Jarovićima 7%. Inače period s kraja pedesetih i početka
šezdesetih godina se karakterisao i velikim brojem učenika u osnovnim školama u
Batovu, Stjenicama i Lješčicama. Znam da je u Batovu bivalo i do 50 učenika u
jednom razredu. U moje vrijeme (1962-1966) se taj broj kretao od 35-40 i
poslije je konstantno padao.
Popis iz 1971. godine
Selo
|
Ukupno
|
Muslimani
|
Pravoslavni
|
ostali
|
Bozine
|
97
|
-
|
96
|
*
|
Brezje
|
151
|
101
|
50
|
|
Burati
|
103
|
82
|
21
|
|
Dobrace
|
174
|
168
|
5
|
*
|
Gazije
|
147
|
147
|
-
|
1
|
Golubovici
|
82
|
53
|
29
|
|
Grivci
|
151
|
12
|
137
|
*1
|
Jarovici
|
133
|
30
|
102
|
*
|
Kramer Selo
|
290
|
278
|
12
|
-
|
Mahala
|
96
|
69
|
27
|
|
Maravici
|
99
|
-
|
99
|
|
Obrtici
|
77
|
-
|
77
|
|
Planje
|
97
|
19
|
78
|
|
Rusanovici
|
125
|
-
|
125
|
|
Socice
|
156
|
156
|
-
|
|
Vragolovi
|
402
|
370
|
32
|
|
Vrbarje
|
71
|
71
|
-
|
|
Vrlazje
|
246
|
127
|
119
|
|
Zagajevi
|
48
|
8
|
39
|
|
Ukupno
|
2745
|
1690
|
1048
|
2
|
61,5%
|
38,5%
|
Tendencija smanjenja brojnog stanja stanovnistva
se nastavlja. Za deset godina se populacija smanjila za skoro 17%. Ponovo je
skoro pola sela ispod 100 stanovnika. Najvece smanjenje su imali Golubovici i
Bozine po 34%, Jarovici 23%, Socice 21%. Medjutim bilo je i sela koja imaju
prirast stanovnistva u odnosu na prosli popis. Nemam objasnjenja za prirast 62%
u Rusanovicima. U „plusu“ je ponovo Brezje sa 19%, Dobrace 12%. Vragolovi su se
izgleda oporavili i brojali 402 osobe sto je jedini slucaj da jedno selo na
socickom kraju broji vise od 400 osoba.
Popis 1981
Selo
|
Ukupno
|
Muslimani
|
Pravosla
|
ostali
|
Bozine
|
65
|
-
|
65
|
|
Brezje
|
116
|
76
|
38
|
2
|
Burati
|
94
|
72
|
21
|
1
|
Dobrace
|
139
|
138
|
-
|
.1
|
Gazije
|
112
|
111
|
-
|
1
|
Golubovici
|
27
|
24
|
3
|
|
Grivci
|
97
|
4
|
85
|
8
|
Jarovici
|
103
|
41
|
60
|
2
|
Kramer Selo
|
279
|
270
|
9
|
-
|
Mahala
|
70
|
48
|
17
|
5
|
Maravici
|
75
|
-
|
73
|
*1
|
Obrtici
|
59
|
-
|
57
|
2
|
Planje
|
74
|
12
|
58
|
4
|
Rusanovici
|
91
|
-
|
91
|
|
Socice
|
109
|
104
|
4
|
*
|
Vragolovi
|
291
|
262
|
27
|
2
|
Vrbarje
|
75
|
75
|
-
|
|
Vrlazje
|
167
|
80
|
85
|
?1
|
Zagajevi
|
28
|
2
|
26
|
|
Ukupno
|
2071
|
1289
|
719
|
30
|
62%
|
36,5%
|
1,5%
|
* - ne slaze se u
popisu
U ovom popisu je nesto primjetniji broj onih u rubrici ”ostali”. Vecina
se izjasnjavala kao Jugosloveni bilo je i onih koji popis nisu ozbiljno
shvatili pa je bilo cudnih izjasnjavanja o nacionalnoj pripadnosti.
U ovih deset godina je populacija smanjena skoro 25%. Najdrasticniji
pad su imali Golubovici, cak 67%. U ostalim selima oko cetvrtine, s izuzetkom
Vrbarja koje je imalo cetiri osobe vise.
Popis iz 1991.godine
Selo
|
Ukupno
|
Muslimani
|
Pravoslavni
|
ostali
|
Božine
|
54
|
-
|
54
|
|
Brezje
|
97
|
60
|
37
|
|
Burati
|
85
|
68
|
16
|
1
|
Dobrače
|
65
|
63
|
2
|
|
Gazije
|
79
|
79
|
-
|
|
Golubovići
|
21
|
15
|
6
|
|
Grivći
|
58
|
-
|
57
|
1
|
Jarovići
|
42
|
15
|
27
|
|
Kramer Selo
|
229
|
216
|
7
|
6
|
Mahala
|
46
|
39
|
7
|
|
Maravići
|
31
|
-
|
31
|
|
Obrtici
|
46
|
-
|
46
|
|
Planje
|
37
|
10
|
27
|
|
Rusanovići
|
46
|
-
|
46
|
|
Sočice
|
59
|
56
|
3
|
|
Stjenice
|
56
|
29
|
27
|
|
Vragolovi
|
179
|
161
|
18
|
|
Vrbarje
|
53
|
53
|
-
|
|
Vrlazje
|
88
|
37
|
51
|
|
Zagajevi
|
14
|
3
|
11
|
|
Ukupno
|
1385
|
904
|
473
|
8
|
65,27%
|
34,15%
|
0,58%
|
Stagnacija se nastavlja i u ovom popisu. U ovih deset godina je 33% stanovnistva. Broj stanovnika je nesto
malo veci nego na prvom austrijskom popisu 1879. godine. Da se racunala
starosna struktura, vjerovatno bi na ovom popisu prosjecna starost bila najveca.
I broj ucenika u osnovnim školama to govori. U skoli u Batovu je u sva cetiri
razreda te godine bilo manje od deset ucenika.
Većina stanovništva
je otisla u Sarajevo, zatim Rogaticu, te na Pale. Nešto malo na Sokolac.
Nestrucno napisano
OdgovoriIzbrišiNetačni podaci veliki broj gresaka i neznanja u pisanju ovog texta.