Ajvatovica kroz djela učenjaka hanefijskog mezheba i u govoru bošnjačko- hercegovačkih alima (dio članka)
Minber.ba
Piše: hfz. Dževad Gološ
Minber.ba
Piše: hfz. Dževad Gološ
„Najpoznatije dovište u Bosni
i Hercegovini je Ajvatovica, gdje su se sedmog ponedjeljka iza Jurjeva
okupljali vjernici i historijski je utvrđeno da je Ajvaz-dedo bio bogumil. Isto
tako, vidljiva je asocijacija na relaciji dedo-did bosanskih bogumila. Tako
historijski izvori spominju Ajni-dedu, Šemsi-dedu, Suknen-dede itd.“
Na Panjku kod sela Purtići, lokalitet koji se zove „šehova džamija“ su Žepljaci išli da uče kišnu dovu kada bi bilo sušno ljeto. “Šehova džamija” zapravo spada u jedno od poznatih bosanskih dovišta.S koljena na koljeno se prenosi da se Žepljaci nikada sa tog mjesta nisu vratili kada bi išli da uče kišnu dovu a da ne pokisnu dok dođu kući. Povorku je predvodio hodža. Povorka sa učesnicima dove kretala se od žepske džamije prema groblju na Tuležu, gdje se održavala prva molitva. Potom, povorka je nastavljala put prema groblju na Podbrdalju u Krnjićima. Ophod se završavao na Hlađeniku, na žepskoj planini Bukoviku.
Poznati historičar, prof. Salih Jalimam, navodi
da su večina dovišta zapravo zaostaviština bosanskih bogumila. A i prethodni
reisu-l-ulema, Mustafa ef. Cerić, u jednom obraćanju i sam »priznaje« da je
Ajvatovica bogumilsko naslijeđe i praksa čije obilježavanje su napustili
katolici i hrišcani, i da su smo samo »mi« nastavili da njegujemo tu tradiciju.
Nažalost!
Zapravo, „radi se o dovištima ili
molitvištima, gdje su se obavljali određeni obredni postupci, prije svih
molitve za kišu na grobljima bogumila.Svaki
kraj je imao svoj ciklus dova. Region Romanije ja imao svoju završnu dovu u
selu Rakova Noga. Istrajnim
istraživanjima ustanovljeno je postojanje sljedećih lokaliteta: Preljubovići
(dova se obavlja šeste nedjelje poslije Jurjeva), Turkovići (Knežina – dova se
obavlja sedme nedjelje po Jurjevu), Miletine (dova se obavlja osme nedjelje po
Jurjevu), Kruševci (dova se obavlja desete nedjelje po Jurjevu), Šaševci (dova
se obavlja po Alidunu), Bakići (dova se obavlja sedme nedjelje po Jurjevu),
Vrući (Ozren – dova se obavlja trece nedjelje po Jurjevu), Drinčići kod Nišica,
(dova se obavlja jedanaeste nedjelje po Jurjevu), Petov
do (Vratar – dova se obavlja odredeni dan po Jurjevu kada dugo nema kiše),
Dumanjići kod Borike (dova se ovdje obavlja, kao i na onim lokalitetima u rogatičkoj općini onda kada nema kiše, a ne unaprijed određenog dana) , Kurtino groblje (Rogatica), Poljanici-Stara Gora (Rogatica),
Točlice, Gvozdevići. Treba znati da su dovišta i molitvišta u kozmologiji bosanskih
bogumila zanimljiva i vrijedna veza bogumilstva i islama, što samo dalje
usložnjava pitanje ovih veza.“
Kako se
prizivala kiša
U Rogatici skupe 7000 kamenčića, koje hodže
između sebe razdijele, kako bi na svaki kamenčić po tri puta proučili suru
Ihlas te kišnu dovu. Zatim metnu sve kamenčiće u jednu vreću i polože ih na
onakvo mjesto, gdje ne mogu doći u dodir sa nečistim stvarima, naime u bunar, u
zemlju ili u džamiju.
Na Panjku kod sela Purtići, lokalitet koji se zove „šehova džamija“ su Žepljaci išli da uče kišnu dovu kada bi bilo sušno ljeto. “Šehova džamija” zapravo spada u jedno od poznatih bosanskih dovišta.S koljena na koljeno se prenosi da se Žepljaci nikada sa tog mjesta nisu vratili kada bi išli da uče kišnu dovu a da ne pokisnu dok dođu kući. Povorku je predvodio hodža. Povorka sa učesnicima dove kretala se od žepske džamije prema groblju na Tuležu, gdje se održavala prva molitva. Potom, povorka je nastavljala put prema groblju na Podbrdalju u Krnjićima. Ophod se završavao na Hlađeniku, na žepskoj planini Bukoviku.
U Rogatici i Žepi vjeruje se da utorkom i petkom
ne valja prati odjeću niti bilo što drugo raditi na rijeci ili potoku da se ne
bi uzmutila voda i zbog toga ne bi padao grad.
Održavanje dova na našem području
ima kontinuitet još od najstarijih vremena pa sve do danas. stara vjerovanja,
kultovi (vrhova, vode, kiše, sunca) prenose se još iz predslavenskog i
staroslavenskog spektra vjerovanja. svoju punu manifestaciju dobivaju u
srednjem vijeku, za vrijeme srednjovjekovne Bosanske države i Crkve bosanske, kada
se održavaju molitve na otvorenom (molitvišta, zborišta). procesom prihvatanja
islama u Bosni, zadržana je tradicija molitve na otvorenom, većinom na istom
mjestu, sa istim ili sličnim motivima, ali uz druge vjerske obrede (namaze i dove).
Dove (molitve) su održavane od Jurjeva (6. maj po novom, 23. april po starom
kalendaru), do aliđuna (2. august po novom, 20. juli po starom kalendaru), pa
nadalje u određenim ciklusima i rasporedu koji je imala svaka bosanska srednjovjekovna
župa. molitve na mjestima kao što su vrhovi planina, brda, nekropole stećaka ili
pak pored rijeka nastavljaju se i današnji oblik formiraju upravo u periodu
osmanske uprave Bosnom i Hercegovinom. tada su stari, drevni kultovi spojeni s
islamskim običajima i derviškom praksom.
Nema komentara:
Objavi komentar