Obradio : Mirsad Durmišević
Na  rijeci Žepi, koja je lijeva pritoka rijeke Drine, nalaze se dva kamena  mosta iz vremena osmanske uprave - jedan koji je izgrađen u neposrednoj  blizini izvora rijeke, dok je drugi bio lociran desetak metara iznad  njezinog ušća, na trasi prometnice koja se u Višegradu odvajala od  starog stambolskog druma i nizvodno pratila lijevu obalu Drine.
Na  ušću rijeke se nalazio sve do 1966. godine, kada je demontiran i  rekonstruiran na drugoj lokaciji zbog izgradnje HE Bajina Bašta. Njegova  nova lokacija se nalazi cca 500 m od naselja Žepa, nedaleko od objekta  Redžeb-pašine kule, koja je građena u približno istom periodu, na mjestu koje se zove Spahin hrid.
Povijesni podaci
U  starijim zapisima i putopisima nema nikakvih podataka o graditelju i  vremenu izgradnje Mosta na rijeci Žepi, niti je na mostu ostao sačuvan  tekst sa tarihom koji bi mogao dati precizne informacije o vremenu i  graditelju ovog objekta.
Kao i za većinu građevina sa ovih  prostora, u narodu su ostale sačuvane mnoge legende i predanja. Jedna od  legendi navodi da je graditelj mosta bio jedan od učenika Mimara  Sinana, graditelja mosta u Višegradu, koji je htio da svojim djelom  nadmaši rad svog učitelja. Druga legenda je legenda o veziru Jusufu koji  je rođen u ovim krajevima i italijanskom graditelju kome je povjerena  izgradnja ovog mosa. Analizirajući prvu legendu, mogle bi se izvući  sljedeće pretpostavke:
- Most na rijeci Žepi je nastao neposredno nakon gradnje Mosta Mehmed-paše Sokolovića u Višegradu;
- Most na rijeci Žepi je sagradio učenik graditelja mosta u Višegradu, tj. Mimara Sinana.
Prvi  od gore navedena dva podatka uklapa se u pretpostavku da su mostovi  nastajali isključivo kao objekti čiju je gradnju financirala država  preko svojih funkcionera na terenu. Nastajali su isključivo sa ciljem  poboljšanja sustava komunikacija u Carstvu. U takvom kontekstu je  Višegradska ćuprija bila ključni objekt, koji je područja Bosne i  Hercegovine povezivao sa ostatkom Carstva. Njegovom izgradnjom se  stvorila potreba za novim mostovima na glavnom i sporednim prometnim  krakovima, koji vode ka njemu, tako da su skoro istovremeno, u sklopu  istog projekta, nastali mostovi: na rijeci Žepi i Kozija ćuprija u  Sarajevu. Bilo bi dakle sasvim moguće i vjerojatno da je utemeljitelj i  ovog mosta bio Mehmed-paša Sokolović i sasvim je realno njegovo  datiranje u zadnju četvrtinu XVI. stoljeća. (Ćelić, Mujezinović, str.  203)
Što se tiče pretpostavke da ga je gradio jedan od Sinanovih  učenika, i ona se čini realnom, pošto je Sinan (1490. – 1588.) u vrijeme  podizanja ovog mosta već bio u dubokoj starosti. Iz dokumenata koji su  povezani sa Sinanom, javlja se ime izvjesnog Mustafe-čauša, čovjeka od  Sinanovog povjerenja, pa je moguće pretpostaviti da je kompletna  realizacija mosta na rijeci Žepi najvjerojatnije bila prepuštena njemu.  (Ćelić, Mujezinović, str. 203)
Arhitektonske karakteristike mosta i  kvaliteta izvedenih radova pokazivali su i još uvijek pokazuju (iako je  most prenesen na novu lokaciju i nalazi se u novim topografskim  uvjetima) da je riječ o izvanrednom objektu, djelu graditelja velikih  sposobnosti. U ovom slučaju, nije moglo biti ni govora o graditelju koji  je potekao iz naroda. Sudeći po smjelosti konstrukcije, graditelj je  prošao najveće škole i savladao graditeljsko umijeće svog vremena na  najvišoj razini. Pojedini formalni elementi, kao što su: linija luka,  način zidanja mosta i dr. veoma su bliski detaljima vidljivim na Mostu  Mehmed-paše Sokolovića u Višegradu, što ide u prilog činjenici da  graditelj pripada istoj školi kojoj pripada i graditelj Mosta u  Višegradu i da je nastao krajem XVI. stoljeća.
Kao što je već  rečeno, starijih dokumenata o gradnji mosta nema. U novije vrijeme most  je često bio zapažen od mnogih putopisaca, umjetnika i putnika koji su  posjetili ove krajeve.
Stara lokacija mosta (prije 1966.g.)
Most  na ušću Žepe stajao je decenijama izvan upotrebe. Daleko od naseljenih  mjesta i prometnih tokova, on je, zahvaljujući načinu gradnje,  odolijevao zubu vremena. Međutim, izgradnja HE Bajina Bašta zapečatila  je njegovu sudbinu, kao što je ugrozila i Višegradski most i ostale  spomenike graditeljskog nalsijeđa. Akumulaciono jezero ove HE podiglo je  razinu vode za 10 m iznad najviše kote mosta. Projekt budućeg  akumulacionog jezera Bajina Bašta, Perućac, koje pripada teritoriju DZ  Srbije i Crne Gore, postalo je od samog početka uzrokom ugrožavanja  kompletnog spomeničkog fonda na ovom prostoru. Još u toku 1960. godine,  Zavod za zaštitu spomenika BiH uspostavio je kontakte sa investitorom  gradnje brane, radi dogovora o poduzimanju mjera za saniranje ovog i  ostalih spomenika. U konkretnom slučaju, osim odustajanja od izgradnje  hidroakumulacije, bila je moguća jedino rekompozicija mosta i njegovo  izmještanje na teren koji neće biti poplavljen. U dogovoru sa  investitorom, 1960. godine izvršeni su radovi na rekognosciranju terena,  na temelju kojega je izrađen poseban elaborat i određena približna  cijena radova. Na sastancima održanim 18. studenog 1964. i 15. travnja  1965. godine i konačno, na sastanku održanom 25. veljače1966. godine,  doneseni su sljedeći zaključci:
1. most se mora spasiti i rekonstruirati na lokaciji ispod kule u Žepi,
2.  što prije treba otpočeti sa radovima na demontaži i prijenosu  materijala na novu lokaciju i u nastavku aktivnosti realizirati njegovu  rekonstrukciju,
3. radove će preuzeti Zavod za zaštitu spomenika BiH, ili će pronaći izvođača radova.
U  ljeto 1966. godine došlo do demontaže mosta i izvlačenja materijala na  kotu koja ostaje iznad najviše kote jezera. Godine 1967. izvršena je  njegova rekonstrukcija, a 1968. godine most je pušten u promet.
Most nije doživio oštećenja u ratu 1992.-1995.
Mostovi  bolje kvalitete i veće trajnosti podizani su na svim važnijim  trgovačkirn putovima. U prvo vrijeme podizali su se uglavnom drveni  (Most na Prači), dok u XVI. stoljeću već postoji određen broj objekata  koji su izgrađeni od kamena.
Kamen kao građevinski materijal po  svojoj bitnoj karakteristici i oblikovnim mogućnostima predodređen je za  stereotomsku formu. Osnovna stereotomska forma, koja je u svim  mostogradnjama svijeta postala zajednička karakteristika, jeste svod –  jedan svod položen između dvije obale ili niz svodova koji u određenom  ritmu povezuju obale rijeka.
Prilikom izgradnje mostova,  konfiguracija terena i širina rijeke u znatnoj mjeri utječu na izbor  lokacije gde će se podići most i ima vrlo važnu ulogu za određivanje  njegovog oblika. Šire rijeke, koje su na određeni način bile plovne, u  početku su dobijale skele za prelaz (Bosna, Drina, Vrbas), a uže rijeke,  naročito one sa strmijim obalama i promjenljivom količinom vode  (Miljacka, Žepa, Prača, Bistrica), dobijale su mostove.
Na  temelju činjenica i postojećeg stanja na terenu, može se sa sigurnošću  reći da je Most na rijeci Žepi jedno od najljepših i najelegantnijih  ostvarenja ove vrste u Bosni i Hercegovini. Dok Most na rijeci Drini u  Višegradu imponira svojom veličinom, određenom stilskom i tehničkom  dotjeranošću, a mostarski svojim rasponom i elegancijom, Most na Žepi,  iako manjih dimenzija, predstavlja monumentalni iskaz snage i ljepote.
Strme,  gotovo vertikalne obale rijeke Žepe i uska klisura kroz koju se probija  rijeka prema ušću, uvjetovali su gradnju jednolučnog mosta, zasvedenu  prelomljnim lukom raspona 10,20 m. Čela svoda čine prelomljeni lukovi sa  uzvodne i nizvodne strane, čija visina iznosi 6,50 m, mjereno od baze  zasvođene konstrukcije. Radijus je 6,70 m, a ekscentritet centara  zakrivljenosti iznosi od vertikalne osi 1,60 m na obje strane. Debljina  svoda mosta iznosi 75 cm. Za usporedbu i kao dokaz stilske istovjetnosti  Mosta na Žepi i Višegradskog mosta, može se konstatirati da je u  rasponu ovog svoda najbliži prvi svod Višegradskog mosta smješten uz  lijevu obalu, čiji raspon iznosi 10,70 m. Debljina svoda kod  Višegradskog mosta iznosi 85 cm, dok su ekscentriteti centara  zakrivljenosti variraju i iznose maksimalno 1,06 m. Most na rijeci Žepi  ima nešto višu strijelu prelomljenog luka, što je uvjetovano niveletom  puta, koji je ležao visoko iznad provalije.
Dužina mosta iznosi  21,60 m. Od simetrale svoda prema lijevoj obali njegova dužina je 12,40  m, dok je prema desnoj 9,20 m. Ukupna širina mosta iznosi 3,95 m, od  čega na samu stazu otpada 3,40 m i na ogradu 2 puta po 20 cm. Ostatak  otpada na istake vijenaca smještenih ispod ograde. Vanjske površine  čeonih zidova su u ravnini sa vanjskim površinama ograde, a čeoni lukovi  svoda su za po 3-4 cm uvučeni u odnosu na čeone zidove. Širina svoda  iznosi 3,74 m.
Najviša točka intradosa mosta uzdignuta je iznad  normalnog vodostaja za oko 12 m, dok je kolovoz, uključivši i debljinu  svoda i gornjeg stroja za 1,55 m viši. Korkaluk mosta, koji je na mostu  prije rekonstrukcije bio sačuvan samo djelomično, imao je visinu 90 cm,  pa je tako najviša kota mosta nad normalnim vodostajem iznosila oko 14,5  m, što je u proporciji sa rasponom otvora «davalo dojam građevine koja  stremi nebu pod oblake». (Ćelić, Mujezinović, str. 206)
U  apsolutnim mjerama (nadmorska visina), oslonci mosta su se nalazili na  koti 273,80, kolovozna konstrukcija na koti 281,60, dok je dno korita  rijeke Žepe bilo na koti 268,60 m.
Svod i čeoni lukovi mosta  konstruirani su od klesanaca sedre čije dimenzije, osim visine, nisu  bile ujednačene. Čeoni zidovi mosta rađeni su od pravilnih kvadera  vapnenca dimenzija od 15 x 20 pa do 50 x 140 cm, na nekim mjestima i  više. Slojevi slaganja kamena nisu idealno horizontalni, mada se uočava  da su odstupanja od horizontale bila minimalna. U konstruktivnom smislu,  u slojevima se smjenjuju uzdužnjaci i vežnjaci, čime je graditelj  postigao jedinstvenije djelovanje obloge čeonih zidova sa jezgrom mosta  koje je sačinjavala kombinacija lomljenog kamena i vapnene žbuke.  Spojnice između kamenih blokova su bile pravilne i radijalne, minimalne  širine. Bile su popunjene vapnenom žbukom. Po površini su najvećim  dijelom bile kalcificirane. Kvaderi su prema unutrašnjoj strani samo  priklesani. Većim dijelom su po horizontalnim slojevima povezani  klamfama od kovanog željeza zalivenog olovom. Ovakve veze nisu  uspostavljene po vertikali.
Čeoni zidovi su u visini staze  završeni vijencem jednostavne profilacije. Sama staza je imala neznatni  uspon prema centru koji je iznosio cca 4%. U cjelini je bila kaldrmisana  kaldrmom od oblutaka kamena.
U mostu nije pronađen nikakav sustav  hidroizolacije. Korkaluk je bio pričvršćen na horizontalno položene  široke ploče vijenca pomoću željeznih trnova i olova. Ploče korkaluka su  sa gornje strane bile međusobno povezane željeznim pijavicama i  zalivene olovom.
Most je izgledao i sada izgleda kao razupora  između dvije gotovo vertikalne stjenovite obale. Na njegovoj izvornoj  lokaciji, desna obala je bila veoma strma, dok je lijeva u svom gornjem  dijelu, imala profil u kosini, pod kutom od cca 46 stupnjeva. Nalazeći  oporce direktno na strmim stijenama i na različitim visinama, uz  određenu asimetričnost čeonih zidova (što je posljedica različitog pada  obala), most je izgledao kao da organski izrasta iz stijene.
Dosadašnja zakonska zaštita
Rješenjem  Zavoda za zaštitu spomenika kulture Bosne i Hercegovine od 9. ožujka  1966. godine, zabranjeno je potapanje mosta na rijeci Žepi za vrijeme  dok Investitor radova ne uplati potrebna sredstva za troškove demontaže,  prijenosa materijala i rekonstrukcije mosta na novoj lokaciji.
Prostornim  planom Bosne i Hercegovine iz 1980. godine ovo dobro je bilo  evidentirano i svrstano u I. (prvu) kategoriju kao kulturno-povijesno  dobro.
Dobro se, pod nazivom Most na rijeci Žepi i rednim brojem  492 nalazi na Privremenoj listi Povjerenstva za očuvanje nacionalnih  spomenika Bosne i Hercegovine.
Istraživački i konzervatorsko-restauratorski radovi
Prije  nego što su bili osigurani materijalno-financijski uvjeti za poslove  demontaže Mosta na Žepi, općina Rogatica je, u suradnji sa Zavodom za  zaštitu spomenika BiH, angažirala projektantsku organizaciju – Zavod za  ispitivanje materijala i konstrukcija Građevinskog fakulteta u Sarajevu  za izradu projekta demontaže mosta, a kasnije i projekta njegove  rekonstrukcije. Autor i jednog i drugog projekta bio je profesor Ismet  Tahirović. Nakon stjecanja uvjeta, izabran je izvođač radova – Komunalno  građevinsko preduzeće «Standard» iz Rogatice, koje je realiziralo ove  zadatke.
Godine 1966., nakon niza analiza i preispitivanja terena,  pronađen je sličan profil korita rijeke Žepe, na udaljenosti od oko 500  m od naselja Žepa, na mjestu koje se zove Spahin hrid (Mujezinović,  Čelić). Tom prilikom su urađena detaljna snimanja profila i usporedbom  sa starim profilom konstatirano je da se objekt gotovo u potpunosti može  uklopiti na novom mjestu s tim da dosadašnja uzvodna fasada mosta  postane nizvodna i obratno, što se postiglo zakretanjem objekta u odnosu  na smjer rijeke za kut od 180 stupnjeva.
U ljeto (lipanj i  srpanj) 1966. godine postavljena je građevinska skela, izvršeno je  označavanje i demontaža konstrukcije mosta sa izvlačenjem materijala na  kotu koja ostaje iznad najviše kote jezera. Skidanje kamenih fragmenata  je obavljeno vrlo pažljivo, kako ne bi došlo do oštećenja na kamenim  blokovima usljed tvrde mase vapnenog veziva. Prijenos fragmenata vršen  je konjskim zapregama i cjelokupan proces je trajao oko mjesec dana.
Tokom  1967. godine izvršeni su radovi na rekonstrukciji na način da je svaki  pojedinačni element konstrukcije došao na svoje mjesto. Kao vezivno  sredstvo prilikom zidanja čeonih zidova mosta, bila je korištena  produžno cementna žbuka. Ostale veze su urađene na izvorni način. Ispunu  mosta sačinjavali su komadi lomljenog kamena povezani sa produžno  cementnim malterom.
Početkom 1968. godine, most je predat na  upotrebu. Na novoj lokaciji kota oslonca mosta je 405,00 m (ranije  273,80 m), kota intradosa u tjemenu svoda 411,50 m, a kota kolovoza  iznad tjemena 413,00 m (ranije 281,60 m) nadmorske visine. Ovom prilikom  su izvršena statička preispitivanja mosta, pošto su uzete u račun  postojeće dimenzije i materijal, vlastito opterećenje i pokretno  opterećenje od 1000 kg/m2. Iako linije tlaka izlaze iz jezgri presjeka,  isključenjem sila zatezanja maksimalna naprezanja ostaju u dopuštenim  granicama. (Ćelić, Mujezinović, str. 208)
Sadašnje stanje mosta
Od  momenta kada je most predat na upotrebu do današnjih dana, na njemu  nisu primijenjene mjere održavanja, izuzev radova na čišćenju samonikle  vegetacije.
Na desnoj strani mosta, na visini od cca 90 cm ispod  razine kolovoza, pojavila se podužna pukotina dužine cca 10 m, visine  cca 2 cm, koja prolazi cijelom dužinom mosta i nastavlja se preko svoda.  Uzrok je najvjerojatnije popuštanje desnog oslonca mosta. Nije poznato  šta konstrukciju sprječava da potpuno padne. Jedna pukotina se nešto  ranije pojavila na korkaluku mosta.
Primjenjujući Kriterije za  proglašenje dobara nacionalnim spomenicima (Službeni glasnik BiH» br.  33/02 i 15/03), Povjerenstvo je donijelo odluku o proglašenju Povjesnim  spomenikom - Most na rijeci Žepi.
Službeni  glasnik BiH", broj 18/06. Povjerenstvo za očuvanje nacionalnih  spomenika, na temelju članka V. stavak 4. Aneksa 8. Općeg okvirnog  sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini i članka 39. stavak 1. Poslovnika  o radu Povjerenstva za očuvanje nacionalnih spomenika, na sjednici  održanoj od 25. do 31. siječnja 2005. godine, donijelo je
O D L U K U
I.
Povijesni  spomenik – Most na rijeci Žepi proglašava se nacionalnim spomenikom  Bosne i Hercegovine (u daljnjem tekstu: nacionalni spomenik).
Nacionalni  spomenik se nalazi na području općine Rogatica, naselje Žepa, Republika  Srpska, Bosna i Hercegovina. Na nacionalni spomenik se primjenjuju  mjere zaštite, utvrđene Zakonom o sprovođenju odluka Povjerenstva za  zaštitu nacionalnih spomenika, uspostavljenog prema Aneksu 8. Općeg  okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini (“Službeni glasnik  Republike Srpske”, broj 9/02)








Nema komentara:
Objavi komentar