autor:Mirsad Durmišević
u PDF https://www.box.com/s/i43vbah1pyhos0q4vy3d
*Prenošenje teksta je dozvoljeno samo uz navode izvora i linka koji vodi na izvorni tekst
u PDF https://www.box.com/s/i43vbah1pyhos0q4vy3d
*Prenošenje teksta je dozvoljeno samo uz navode izvora i linka koji vodi na izvorni tekst
Pruga Zavidovići-Olovo-Han Pijesak-Kusače dolaskom
Austro-Ugarske monarhije izgrađena je kao šumsko-industrijska pruga za
eksploataciju drvene mase. Puštena je u saobraćaj 10. juna 1902. godine za
teretni, a za putnički saobraćaj 1919.godine. Dugačka je 118,7 km. Međutim, pošto se
eksploataciono područje firme »Eissler i Ortlieb« protezao i istočnije od
Kusače, a s obzirom na vojno-strategijski značaj ove pruge za koju je bio
zainteresovan i tadašnji zemaljski poglavar i vojni zapovjednik u Bosni i
Dalmaciji Oskar Potiorek, to je 1913. godine došlo do produžetka pruge do Slapa
u klancu Žepe.
Pruga je od 1926-30 godine izbila na rijeku Drinu preko Vratara do Ribioca kod mjesta Slap, a kroz šumsko područje Ratak-Devetak. Prema podacima iz 1928. površina šume i šumskih zemljišta gdje se nalazila trasa ove pruge na području Žepe je 63.400 ha.
Pruga je od 1926-30 godine izbila na rijeku Drinu preko Vratara do Ribioca kod mjesta Slap, a kroz šumsko područje Ratak-Devetak. Prema podacima iz 1928. površina šume i šumskih zemljišta gdje se nalazila trasa ove pruge na području Žepe je 63.400 ha.
Ovo je karta iz arhiva "Krivaje",načinjena krajem tridesetih godina.Stanica Kusače se nalazi kod slova "i" u riječi Kuštravica,a od nje ima još nekih pedeset kilometara pruge.
Od stanice Kusače pruga ide uz dolinu potoka Žepa, preko sela Rijeke, Plana, južnije od Podžeplja, preko Brložnika, sela Gođenja i Mandre, do Ribioca (Podzide), sa dužinom od 15.2 km. Prije II sv. rata vlasnik pruge Podzid - Devetak i koncesionar šuma bila je Trgovačko-Industriska Banka iz Beograda. Pruga je imala teže uspone i dosta oštrih zavoja. Ovakvu trasu su mogle savladavati samo „Mallet“ lokomotive ili male dvoosovinske lokomotive. Izgradnja željezničke pruge sa planine u dno klanca Drine bi bila tehnički gotovo nemoguće, i vrlo skupo. Zato su izgrađene dvije trake pruge niz Ribiočke stijene, od Podzide do Slapa duge gotovo 2 km, s nagibom od nekoliko stotina ‰!
Građa se eksploatisala, izvozila iz šume, prevozila do lagera, a onda prugom odvozila do Podzide. Odatle su se vagoni čekrkom, spuštali niz Ribiočke stijene 800 metara niže do Slapa. Sistem prevoza je bio tako organizovan da je u isto vrijeme niz okomito brdo na šinama spuštan vagon pun građe, a izvlačio je iz Slapa na Podzid prazan vagon, dakle bez ikakvog motornog pogona. To su radili posebno kvalifikovani čekrk-majstori. U Slapu su građa uvezivala u splavove, koje su potom vrsni splavari, brzom i hitrom Drinom vozili do Beograda, Šapca, Zvornika, Bajine Bašte. O njihovim podvizima u savladavanju hirovitih matica i bukova kojih je bilo na dosta mjesta u kanjonu Drine i danas prepričava među tamošnjem stanovništvu. Među splavarima su se naročito isticali; Tabakovići, Vilići, Popovići i dr. iz Slapa, Tatinice i Starog Broda. Pruga je bila u funkciji sve do 1955.godine, kada je ukinuta, a onda je, njenom trasom, izgrađen makadamski put koji je još u upotrebi. Ukidanjem ove pruge stanovništvo Žepe je ostalo bez ijednog preduzeća u kojem bi se, na tom prostoru, neko mogao zaposliti i od toga živjeti.
Ovo je lokacija Podzid (sjeverno od sela Ribioci). Tu je bila gornja postaja čekrka (Bremsbahn, Bremsberg). Do Podzida, željeznica je bila "prava" (imala je lokomotivsku vuču). Niz Podzid je bio instaliran "Bremsbahn", šinski sistem gdje se pun vagon spušta niz padinu, od gornje postaje prema donjoj, a taj pun vagon istovremeno povlači prazan vagon, od donje postaje prema gornjoj
Od Han -Pijeska do Zepe su vozle lokomotive popularno nazvane "Knezevicke" koje nisu bile identične mada su bile vrlo slične. Njihov
naziv potiče odatle što je njihov vlasnik bilo preduzeće Vase Kneževića (koje
je inače bilo deo Trgovačko-Industriske Banke iz Beograda). Ovo preduzeće je
pre II sv. rata bilo zakupac tj. koncesionar šuma u Podžeplju i bilo je vlasnik
pruge Podzid - Devetak (20 km) sa ogrankom ka Baturi a koristilo je i državnu
prugu Kusače - Podžeplje - Laze (27 km). Ovo preduzeće je imalo 5 lokomotiva
označene kao "Knežević I - V". Sve ove lokomotive su bile troosovne
tenderke. Dve su proizvedene 1927. godine u minhenskoj fabrici Maffei (fab. br.
4221 i 4225) a dve u berlinskoj fabrici Orenstein & Koppel (fab. br.
11595/1928 i 13027/1937). Za petu ne mogu trenutno da iskopam podatke.
Meho Vatreš
"Ja nisam stogodišnjak, ali sam šesdesetpetogodišnjak i sjećam se svih detalja. Osobno sam poznavao i gledao kao djete kad rahmetli Mehmed Guhdija doveze parnjaču sa vagonima na Podzid, tj. Ribioc, sa vagonima punim tehničkog drveta koje koje se na Podzidu preuzimalo i tadašnjom tehnikom spustalo u Slap i spajalo u splav te transportiralo niz Drinu u Srbiju. A nama kao djeci, naravno u to doba je bilo puno toga interesantno npr. kad u vratarskim čairima se na pumpi za vodu zaustavi taj šumski''gigant'' ćiro i napuni se vodom, tako isto bili su interesantni ''čekrici'' za spuštanje vagona. Ta tehnologija se i sada primjenjuje u nekim segmentima.
Napomena; ja mislim da ima još neko od živih ljudi koji su ovde radili a znam sigurno da je živ Sejfo Heljić tadasnji KV kovač."
|
Nema komentara:
Objavi komentar