Votivni
spomenik pronađen krajem 1908. godine u dvorištu lokalne džamije u Rogatici
gdje je korišten u sekundarne svrhe. Arheolozi pretpostavljaju da potječe sa
rimskog lokaliteta Gromionica. Ara je napravljena od vapnenca i obrađena je sa
tri strane. Posebno su u dekorativnom smislu izražene krov i baza. Zadnja
strana je vidljivo grublje isklesana i vjerovatno je bila prislonjena uz neki
zid. Krov are je dvostruko profiliran. Dio krova je oštećen prilikom sekundarne
upotrebe. Na bočnoj strani spomenika je rozeta. Dimenzije: Visina: 105 cm,
Širina: 43 cm, Debljina 35 cm. Visina slova: —
CIL 03, 8366
= ILJug 1566 = AE 2009, 1028. EDCS - 10100555 = EHD 033825. Patsch 1907, 467 -
468; Bojanovski 1967a, 146; Bojanovski 1988, 172; Imamović 1977, 374; Mesihović
2009, 60; Mesihović 2011, 123 - 124.
I(ovi) O(ptimo) M(aximo) / P(ublius)
Ael(ius) / Clemens / IIvir 5/ v(otum) l(ibens) s(olvit).
Jupiteru
Najboljem, Najvećem. Publije Elije Klemens, duumvir zavjet rado ispunio.
R. 1: Slova
su pravilna i iste veličine, klesana su u pravilnoj kapitali sa pojavom manjih
oštećenja na vrhovima nekih slova (I, M, L). – R. 2: Na kraju reda pojavljuje
se horizontalna crta koja je posljedica sekundarne upotrebe kamena. – R. 3: ME
je u ligaturi, a S na kraju reda je upola manje od ostalih slova.
Od 118.
godine do kraja 3. stoljeća.
Spomenik
potvrđuje postojanje rimske administrativne jedinice na teritoriju današnje
Rogatice. Naime, podatak da spomenik podiže duumvir ide u prilog tezi da se na
prostoru Rogatice nalazila administrativna jedinica koja je imala rang
kolonije.30 Također, važno je istaći da je spomenik podignut Jupiteru Najvećem,
Najboljem koji je bio posebno prisutan u naseljima koja su imala rang
municipija ili kolonije. Imamović je tokom svoje detaljne analize rimskih
kultnih i votivnih spomenika sa prostora današnje BiH došao do zaključka da se
kult Jupitera u istočnoj Bosni treba povezati sa postojanjem municipalnih
jedinica, kao što su municipium Domavia, municipium Malvesiatium i rimska
kolonija u Rogatici.31 Važno je istaknuti da u istočnoj Bosni do sada nisu
pronađeni spomenici autohtonih kultova, što se može tumačiti kao posljedica
kulturne i političke romanizacije. Izvjesno je da proces municipalizacije utječe
na neki način na nestanak autohtone religije. Duumvir ima uobičajeni rimski
obrazac, odnosno tria nomina. Nomen Aelius ukazuje da je riječ o osobi čiji su
preci dobili rimsko građanstvo u vrijeme vladavine cara Hadrijana (117 -
138).32 Moguće je da je Publije Elije Klemens bio dedikant na dvostrukom
žrtveniku koji je posvećen Liberu Baku i Jupiteru.33 Ukoliko je riječ o istoj
osobi to znači da je Publije Elije Klemens bio i vojni veteran. Naseljavanje
vojnih veterana je uobičajeno u naseljima koja imaju rang kolonije. Također,
ime Publije Elije Klemens se pojavljuje na još jednom votivnom spomeniku iz
Rogatice čiji je dedikant također duumvir.34 Teško je odrediti da li su
duumviri Publius Aelius Clemens i Publius Aelius Clemens Iunior u rodbinskoj
vezi, iako u slučaju lokalne aristokracije to ne bi bilo neobično budući da su
magistrature u municipijima obično obnašali članovi iste, lokalne, ugledne
porodice.
Nema komentara:
Objavi komentar