Da li će ovo zlo već jednom naći
makar svoju granicu?
Islamski glas - 1936
Poštovani čitaoci »Islamskog Glasa«
sigurno su pročitali u broju od 17. januara ove godine noticu »Jedna socijalna
mana pod sarukom«, u kojoj pisac iznosi kako loše vaspitno djeluje na okolicu
što se ponegdje vidi da čak i neke saruklije javno igraju karata, odnosno
zabavljaju se onim što mahom služi kao sredstvo za onaj veliki porok — kockanje. Pročitali su i
onaj lijepi uvodni članak »Alkohol — smrtni neprijatelj čovjekov« — i sigurno su
se složili s onim što je izneseno u spomenutoj notici a iz onog što je rečeno
u pomenutom članku o. alkoholu ostali, potpuno uvjereni i ubij edeni u ono što
je u članku istaknuto. Kad sam ja te obadvije stvari pročitao,sjetio sam se
nečega što sam vidio u svom mjestu i odmah poslije mubarek ramazana i
Bajrami-šerifa, a čega ranije nisam viđao, pa me to ponukalo da ovako javno
postavim gornje pitanje, i da o stvari reknem nekoliko riječi. U mom mjestu
odavno se pije pusta rakija, Jedan čovjek, sada već starac, pričao mi je
jednom, kako je on momkovao sa svojim drugovima, te kako bi se pri pojedinim
svojim pothvatima »nakitili«.
Jest, bilo je toga ,ali to je bilo sasvim
drukčije. Onda je bilo više obraza i stida i to nije dalo ni onim delijama,
koji bi se nekad »nakitili«, da se takvi pokazuju pred drugovima. Njihovi
putovi bili su skriveni, da ih ne bi vidio — odnosno njihovu sramotu i grijeh
— a možda bi naročito pazili da se ne bi susreli sa nekim poštovanim starcem.
Ovo što sam rekao za one koji su znali da se »nakite«', važi i za one koji su
to radili samo iz maloga ćeifa. I dosad je bilo neke granice u tome. Mnogi
koji su išli skoro svaku noć na akšamluk i koji su bili stalni gosti izvjesnih
mjesnih birtija gledali su da se zavuku u neku drugu sobu, na neko zaklonjeno
mjesto, da bi tako manje upadali u oči sa svojim porokom.
Danas kao da više nema nikakvih granica
tome poroku, a s time, eto, potpuno pade ako ništa drugo, onaj vanij i stid i
obraz naročite vrste, za koji držimo da je bio i da je sada potreban.
Evo šta se desilo. Oni, koji su izvjesnoga
dana iza Bajrama, nekako iza akšarna, išli u čaršiju a naročito oni, koji su
svrćali u izvjesni dućan vidjeli su kako je u tome dućanu zasjek) izvjesno
birano društvo za »pultom« na kome je bilo sve što je potrebno za pravi
akšamluk: deci i findžani, rakija i meze. Kako rekoh sjedilo je birano društvo:
nedavni prvi građanin našega mjesta, nedavni kandidat..., jedno uvaženo i
ozbiljno službeno lice, simpatični trgovac (vlasnik radnje) i jedan bećar.
Kako vidite, sve ljudi koji osim jednoga, po svome položaju i zvanju treba da
nam služe za ugled i primjer. Kako vidite, također su našli i mjesto gdje ih može
svatko vidjeti i ugledati se na njih: sedmogodišnjeg djeteta koga je majka
poslala da joj nešto uzme, pa do nekog starca od 88 ljeta. Dućan je mjesto u
koje razne potrebe upućuju svakoga.
Ali dragi čitatelji, priznati ćete,
da je to bolan i žalostan primjer, za one, koji bi trebali da se ugledaju u
one, koje bi trebalo da oponašaju, da ih uzimaju sebi za primjer. Naučili bi se
pijenju alkohola, koje zlo i onako nemilo truje i zatire naš svijet. Moji sugrađani
će se dugo sjećati jednoga nedavnoga potresnoga ubistva u pijanstvu, a koje se
je desilo na oči, u udaljenosti od 2— 3 koraka, pred obojicom današnjih prvih
građana (pretstavnikom građana i upravne vlasti.)
Da li će ovaj primjer na pomenute djelovati
tako da oni uznastoje da koliko-toliko suzbiju ovo zlo, nije mi poznato. Idemo da vidimo! Aii mi odmah
možemo istaknuti da sumnjamo u to. čini nam se da je to rakijanje i pijenje u
duhu današnjih zakona i odredaba, jer kako bi inače, na primjer jedan zanačija
koji po svome zanatu apsolutno ne bi smio piti — jer u tom slučaju svojim
zadahom odbija mušteriju — mogao ispeći 788 kg rakije?!
Sa ovo nekoliko riječi imali smo namjeru
da ovako javno ustanemo protiv onoga uvođenja u običaj da se rakija pije po
dućanima gdje iz sasvim drugih razloga zalaze i naša djeca i sestre i majke i
očevi. A onima, kojima je stalo do toga, ako već ne uviđaju štetnost alkohola
ili nemaju snage da ga prezru i odbace, — široko im na drugim mjestima. To je
prvotno najviše radi toga što ta zaraza ugledan j em lako prelazi na druge.
Niko nek se ne nađe uvrijeđen ničim
ovim što sam ovdje rekao! Ako izgleda da u onom nabrajanju ličnosti na onom
akšamiuku nisam bio dovoljno diskretan, sjetite se da ni mjesto nije bilo
nimlao diskretno, bio je to dućan, a mi ustajemo baš protiv toga.
Rogatičanin.
Nema komentara:
Objavi komentar