BANJA
STIJENA JE BAN STIJENA
Iz knjige Od hajduka do četnika
Piše:
Ibrahim PAŠIĆ
Planinu Gostinju na jugoistoku određuje selo
Sočice i jedan zanimljiv toponim: Banja Stijena, kako je i ucrtan i upisan u
sve vojne i turističke karte. U studiji "Glasinac" se navodi samo najednom
mjestu na potpuno istovjetan način, kao toponim u kanjonu rijeke Prače 47).
Na mjestu toponima nikakvih termalnih niti mineralnih
izvora koji bi nazivu davali bilo kakav logički smisao. U historijskoj literaturi
i do sada poznatim historijskim izvorima nema pomena nikakvoj banji na mjestu ili
u bližoj okolini toponima, niti je poznaje bošnjačka tradicija. Važno je istaći
da je za vrijeme svog putovanja kroz Bosnu 1530. g. ovim krajem u dva navrata
proputovao Benedikt Kuripešić, o čemu je iza sebe ostavio putopis. Mada je na
osnovu putovanja iz Ljubljane u Carigrad, i nazad, bilježio i termalne tevorej
barije pored kojih je prolazio 48), u njegovom putopisu nema pomena
Banji Stijeni.
Stanovništvo šireg područja Glasinca toponim najčešće
nazivaju BANJ STIJENA, što je, najvjerovatnije, pojednostavljen naziv za Banju
Stijenu.
U blizini toponima, 1 km sjeverno, nalazi se
Batovo Polje, toponim koji se vezuje za Desidijatskog kralja Batona, poznatog
ilirskog vođu u ustanku protiv Rima. (6.-9. g. n.e.)49). U polju se nalazi
nekropola sa 16 stećaka a na lokalitetu Vilino Kolo kod Jarovića druga nekropola
sa 23 stećka, od kojih je jedan sljemenjak originalno ukrašen predstavom
čovjeka sa štapom i glavom drugog čovjeka prenesen u Zemaljski muzej u Sarajevu
50). Polje okružuju tri ilirske gradine koje su ucrtane u vojne
karte.
U bošnjačkim selima oko Batova Polja sačuvano je sjećanje
na jednu legendu po kojoj je na Ban Stijeni živio ban koji je imao kćerku za udaju.
Na Glasincu je živio drugi ban koji je imao sina za ženidbu. Glasinački ban je zaprosio
kćerku bana sa Ban Stijene, ali je otac nije dao. Za osvetu, glasinački ban začepio je sjerom vunom otvor za vodu kuda je sa Glasinca
ispod zemlje tekla voda u Batovo Polje, tako da je Polje ostalo bez vode. Tada
je banova kćer iskopala bunar Vrbovik, u Polju. Uz bunar, sagradila je i tri
kamena korita. Najednom od korita nalazi se predstava motovila za ispredenu
vunu 51).
Kada je u pitanju do sada poznati naziv toponima Banja
Stijena činjenica je da on nije historijski utemeljen u odnosu na prostor na
kojem se nalazi, i da nema nikakvo naučno uporište koje bi se zasnivalo na
logici, historiji i narodnoj tradiciji. Ne postoji niti jedan dokaz na osnovu kojeg
bi se mogao podržati i argumentovano obrazložiti njegov nastanak i do sada poznati
naziv. Ni najbliža okolina toponima ne pomaže niti doprinosi njegovom utemeljenju.
Naprotiv, sve činjenice koje se mogu dovesti u vezu sa toponimom i koje se
odnose na toponim su protiv naziva Banja Stijena.
Narodna tradicija stanovništva koje je
nastanjeno u okolici takozvane Banja Stijene upućuje na određen identitet
toponima. Legenda o banu sa Ban Stijene mada nema karakter pouzdanog historijskog
izvora, u nedostatku drugih izvora, ostaje jedini relevantan historijski izvor
kojeg treba prihvatiti i valorizovati sa realnom vjerovatnoćom. Teško je, za sada,
reći da li njegovoj vjerodostojnosti doprinosi postojanje još jednog
glasinačkog toponima koji u svom nazivu sadrži riječ ban. To je Bandin Odžak
koji se nalazi na istočnom rubu Glasinačkog Polja.
Ukoliko je na Glasincu ikad živio neki ban, u
odnosu na njegovu titulu i društveni položaj koji ona podrazumijeva,
vjerovatno je da bi njegovo sjedište bilo na mjestu toponima. Toponim ima
izuzetan prirodni položaj za ljudsko stanište i najveću blagodet koja
nedostaje znatnom dijelu krasnog Glasinačkog Polja: živu vodu. Posebno je
indikativno da je zavrijedio znatnu pažnju M. S. Filipovića koji ga je opisao po
ustaljenoj metodologiji prekrajanja glasinačkih toponima 52).
Većina historičara smatra da je riječ ban
avarskog porijekla 53). Na Balkan su je krajem VI i početkom VII
stoljeća donijeli Avari koji se drugačije nazivaju Obri. Na njihovo
prisustvo u Bosni i Hercegovini podsjeća 15 toponima sa nazivom Obre. Na području
Glasinca se nalazi samo jedan od njih, selo Obre na zapadnim obroncima
Gostinje. Ovaj toponim u bližoj okolini Banja Stijene bez sumnje je
indikativan, i određena potvrda da njegov autentičan naziv glasi: Ban Stijena.
Značaj naziva Ban Stijena neophodno je sagledati
i sa aspekta njegovog značenja za državni i politički razvitak Bosne i
Hercegovine u odnosu na vrijeme velikih nasilja nad identitetom BiH. Titula bana
podrazumijeva određeni stepen najstarijeg državnog i političkog organizovanja
na tlu Bosne i Hercegovine, i bez obzira što za sada o tome nema nikakvih
vjerodostojnih historijskih izvora kada je u pi
tanju Glasinac ne znači da ih i sutra neće biti,
i da je u historijiBosne i Hercegovine sve definitivno poznato i otkriveno. U mozaiku
naše rane srednjovjekovne prošlosti najviše je zamagljenih i tamnih praznina koje
su historijska realnost ali i plod pojedinih srpskih i hrvatskih medijavelista
koji su ih svjesno stvarali pošto nisu bili naklonjeni Bosni 54). Sigurno
je da svima koji su tamnili i brisali historijski identitet Bosne, prije svega,
smetaju njeni banovi i sve ono što bi moglo da ukazuje na bilo kakvo državno
organizovanje i nastanak države Bosne. U srpskoj historiografiji odavno je
prisutna teza čiji je cilj da najstariju državu Bosnu svede na najobičniji
geografski pojam 55). Stoga, u velikosrpskoj geografskoj projekciji
državeBosne nema mjesta toponimu Ban Stijena. U vrijeme velikih nasilja nad
geografskom kartomGlasinca toponim Ban Stijena zasigurno se našao na većem
udaru od ostalih glasinačkih toponima, i zasigurno je krivotvoren.
47) M. S. Filipović, N. dj. str. 22
48) Kuripešić je proputovao pravcem: Mokro-Mjedenik
na južnim obroncima Romanije gdje se nalazi planinsko ždrijelo preko koga vodi
put u selo Bogoviće, i dalje prema Rogatici. Današnji Kiseljak kod Sarajeva u putopisu
je zabilježen kao Saurer prunnen. Benedikt Kuripešić. Putopis kroz Bosnu,
Srbiju, Bugarsku i Rumeliju 1530. (u prevodu Đorda Pejanovića), Sarajevo
1950., str. 18-24
49l Enver Imamović... Bosna i Hercegovina od
najstarijih vremena do kraja II svjetskog rata, Sarajevo 1994., str. 22
50) Šefik Bešlagić, Stećci, Sarajevo 1971., str.
251
51 ) Legendu sam zapisao na osnovu kazivanja IbreSalihagića
(1933) i Pašana Salihagića (1938) iz Sočica. Trenutno su nastanjeni u Sarajevu.
S2) Nazivu Bandin Odžak M. S. Filipović je u
studiji "Glasinac" suprostavio dva alternativna naziva koja je izdvojio
u zagradu (Bandovo Brdo, Bandovo selo). Zapostanak toponima je zapisao da on
vodi porijeklo po čuvenom muslimanskom glasinčaku sa imenom Bando - mada ime
Bando nije muslimansko a vjerovatno ni kršćansko, da su potomci Bande, sa
istoimenim
prezimenom, nastanjivali okolinu toponima gdje im
se nalazio odžak, da jedna porodica sa prezimenom Bando živi (1930.-1933. g.) u
Sarajevu - o čemu, za sada, nema nikakve potvrde u historijskim izvorima niti u
glasinačkoj bošnjačkoj tradiciji, M. S. Filipović,N. dj., str 228Pitanje
toponima Bandin Odžak i njegove autentičnosti, za sada, ostaje otvoreno, i ono
zavređuje temeljna istraživanja i elaboraciju.
53l Nada Klaić, Srednjovjekovna Bosna, Zagreb 1989.,
str. 16
54) Sve do sada poznate zloupotrebe historijskih
izvora, itd., od strane srpskih i hrvatskih historiografa u odnosu na srednjovjekovnu
Bosnu, navedene su u prethodno navedenom djelu Nade Klaić." ) Sima
Ćirković, Istorija srednjovjekovne bosanske države, Beograd 1964.M ) M. S.
Filipović, N. dj., str. 12
Nema komentara:
Objavi komentar