SJEĆANJE
NA JEDAN HAN
PREPOROD 1985
Svako vrijeme, svaki kraj oduvijek
su imali svoja obilježja, način življenja i svoje običaje. Tako su nekada davno,
po uzoru na druge, i u mnogim našim krajevima nastali hanovi, karavansaraji i
musafirhane. Za ondašnje prilike kad nije bilo ni najprimitivnijih saobraćajnica,
kad su postojale samo kozje i konjske staze, kad se putovalo danima i noćima i
kroz šume i bespuća, izlažući se opasnosti koje su vrebale od zvijeri i hajduka,
hanovi i karavansaraji imali su veliki znači za one koji su u putovali i robu
nosili.
Hanovi su bili manje ili veće zgrade
građene od drveta ili kamena ili i od jednog i od drugog, a služili za
konačenje putnika i njihovih konja, kao i za konačenje tzv. kiridžija i njihovih
karavana. U njima su se putnici znali zadržati i duže vrijeme sve dok donesenu
robu ne prodaju ili dok se ne namire njima potrebnom robom. Osim handžije, u
manjim hanovima služio je bar po jedan sluga, a u onim večim putnike su
opsluživali: handžija, odadžija (sobar), podrumdžija, koji se brinuo o prehrani
konja, zatim kahvedžija i jedan sluga koji je bio zadužen za čišćenje
prostorija. Neki hanovi su bili opskrbljeni bunarskom a neki pitkom vodom.
Nekadašnji hanovi bili su svojevrsna
mjesta gostoljublja. Hanovi rjeđe, a karavansariji najčešće, ugošćavali su
putnike —namjernike čak i bez ikakve naknade. U nekim hanovima po gradovima smješteni
su uz malu naknadu siromašni ljudi bez ikog svog gdje su neki ostajali sve do
smrti. Glasoviti turski putopisac, Eviija Čelebija u svom obimnom putopisu
posebno je isticao hanove, svjestan ondašnjeg njihovog značaja, jer se i sam
njima služio na svojim mnogobrojnim i stalnim putovanjima. Putujući tako »iz
Velikog Varadina u Bosnu, prolazeći kroz selo Počinje (danas Podžeplje, op. a.)
zabilježio je: »U njemu ima malo svratište (han). To je bošnjačko selo na
visokoj planini.«
Taj han u Podžeplju, podignut još za
turskog zemana pored Jerinjine kaldrme, dugo vremena je služio svojoj svrsi i
odolijevao zubu vremena. Možda bi još i danas nadživljavao svrsi da ga nije
napustila sreća, da ga nije spopala sumorna ljudska nehat.
Dugo vremena je služio ljudima, ali
novo vrijeme donijelo je i nove običaje.Mnogim starim zdanjima zamijenjena je namjena,
pa je i ovaj han, najposlije, pretvoren u zadružnu konjušnicu. Han je ostao sve
do sedamdesetih godina ovog vijeka, a od tada u selu živi još samo uspomena. Te
uspomene su zaselak Kod hana, te njive Hanište i Hansko. Danas se većina
mještana Podžeplja sa sjetom sjeća bijele kamene građevine pokrivene šindrom. Mogli
smo uz malo više ljubavi i marljivosti sačuvati ovaj han kao kulturno-istorijski
objekat.
Ostaće nam u sjećanju opaska našeg Bega
Hodžića koju je izgovorio.sjećajući se hana u Podžeplju. I ovo nam je dokaz da
na dunjaluku sve prolazi. Kad nestane onog što su judi trebali sačuvati,
ostaje im do smrti samo još malo vremena za kajanje. Može li nam kajanje
nadoknaditi gubitak nečega što je iz našeg nehati otišlo u nepovrat. Naravno —
ne.
N. Н
Nema komentara:
Objavi komentar