Nihad Halilbegović, publicista
Iskustva u istraživanju s u Drugom svjetskom ratu
- Masovne likvidacije i masovne grobnice -
Neprovjeren život nije vrijedno živjeti. ( Sokrat)
Sažetak: Ovim člankom
nastoji se osvijetliti period nakon završetka Drugog
svjetskog rata i odnos novoformiranih vlasti prema političkim neistomišljenicima
unutar bošnjačkog naroda ali i prema običnom bošnjačkom stanovništvu.
Autor daje podatke o masovnim likvidacijama i grobnicama o kojima
se, do sada, nije ništa znalo niti je naučna javnost nastojala istražiti ovaj
fenom. U samom radu veliku vrijednost predstavljaju evidentirana svjedočanstva
očevidaca egzekucija i formiranja grobnica. o ovom dijelu naše historije i u
isto se vrijeme odužio nevinim žrtvama i ublažio
bol njihovim porodicama.
Posebnu
vrstu masovnih likvidacija bez suđenja predstavljaju likvidacije koje
su vršene nakon zauzimanja određenih područja, mjesta i gradova. One
su provođene uglavnom u organizaciji OZNA-e¹, a prema spiskovima koji
su prikupljani i obrađivani u ranijim razdobljima, te potom proširivani nakon
zauzeća pojedinih lokaliteta. Dio ovih likvidacija vršen je neposredno nakon
zauzimanja lokaliteta, dio nakon dodatnih istraga u logorima i zatvorima, a dio
pod različitim drugačijim okolnostima.²
Edhem
(Hakije) Oprašić rođen je 1943. godine u Rogatici. U Sarajevo je
izbjegao s porodicom ispred četničkog terora. Oca mu je 1945. godine odvela
OZNA i više se nije vratio. Ubijen je u jednoj od masovnih grobnica. O
tome mi je Edhem pričao: “Moj otac Hakija Muje Oprašić rođen 1900.-1903.
godine u Oprašićima kod Rogatice. Živio je na našem imanju kod
Višegrada do 1943. godine. Kada su četnici izvršili pokolj u Višegradu (ubijeno
preko 7.000 ljudi), s porodicom odlazi u muhadžirluk u Rogaticu.
Prije
pada Rogatice, ispred četnika ponovo s rodbinom i komšijama bježi u Sarajevo.
Zavladala je tada velika glad. Radi posla seli u Čepin kod Osijeka, gdje je
radio na imanjima bogatih seljaka i tako izdržavao porodicu. Krajem 1944.
godine vraća se u Sarajevo, gdje je dočekao ulazak partizana. Nikad nije bio ni
u kakvoj vojsci. Oslobađanjem Sarajeva 6. aprila 1945. Godine odveli su ga
partizani (OZNA) s još dosta Muslimana i niko se od njih nije vratio, ubijeni
su na nepoznatoj lokaciji. Ne znaju im se ni mezari. Mom bratu Esadu, rođenom
1932. godine, koji je živio u Višegradu pričao je neki Asim šumar da su i njega
s ocem i dosta muslimana odveli partizani, i da je on uspio pobjeći. Dok je bio
u partizanskom logoru, čuo je da su neki partizani srpske nacionalnosti
govorili: ‘Oprašića treba ubiti’.”15 Kazivač Edhem Oprašić je u posljednjoj
agresiji na Bosnu i Hercegovinu početkom 1992. godine izbjegao ispred JNA i
srpskih jedinica i s porodicom se nalazi u Švedskoj.
Ferid
ef. Ibrahima Alagić. rođen 1933. godine u selu Lubardići, općina Rogatica,
u Drugom svjetskom ratu proživio je težak život gledajući stradanje Muslimana i
bježeći ispred četničke kame. O tom mi je između ostalog ispričao: “Kada su
Sarajevo preuzeli partizani, u Sarajevu se našao moj brat Sabit,
allahrahmetille. I, on je prije toga bio u Muslimanskoj miliciji u svom kraju.
Čuvali su narod od četnika. Taj moj brat Sabit je bio nesposoban za Njemačku
vojsku, im’o je krivu ruku, ali je dobrovoljno bio u Muslimanskoj miliciji. Sa
mnogo našeg naroda, muhadžira se ispred četnika povukao u Sarajevo.Kada su
došli partizani, dosta su naroda pohapsili, a među njima i Sabita.
Zatvorili su ih u Filipovića logoru. U noći su ih izvodili na saslušanje
I odvajali one koje će strijeljati. Isljednici OZNA-e su ih saslušavali.
Odstraniše Selima Karšića samo što je rek’o da je u bivšoj kraljevskoj vojsci
bio kaplar; Selima Čauševića isto odstraniše i on je bio kaplar. Odvojiše i
Nazifa Kurtića koji nije mrava zgazio, samo što je im’o na sebi vojničke
pantalone. I, Omera s njima izdvojiše (nije bio ni u kakvoj vojsci). Pitali su
ga gdje si bio 1941.godine. On kaže u Omačini, kod tetke (Omačina je kod
Strgačine). Bio je tako stasit i lijep, da ga se dva oka nisu mogla nagledati.
Samo kako je učio u Kur’anu. Izdvojili su i Hakiju Smajića, sina Hasana, i
mnoge druge. I, tako s odabrali na stotine ljudi, najviše muhadžira i sve
odveli na strijeljanje”.19 Partizani (OZNA) su prvih dana po oslobađanju
Sarajeva iz stanovaodveli
Rašida Šaćira Zukića, rođenog 1922. godine u selu Bjelogorci, invalida civila, i Asima Ahmeta Zukića, rođenog 1919. godine u selu Bjelogorci, civila, i ubili ih na nepoznatoj lokaciji.20 Uočljivo je da je OZNA najviše hapsila i odvodila na strijeljanje Bošnjake iz istočne Bosne i istočne Hercegovine, čije su porodice prije toga stradale od četnika koji su se kasnije masovno priključili partizanima.
Rašida Šaćira Zukića, rođenog 1922. godine u selu Bjelogorci, invalida civila, i Asima Ahmeta Zukića, rođenog 1919. godine u selu Bjelogorci, civila, i ubili ih na nepoznatoj lokaciji.20 Uočljivo je da je OZNA najviše hapsila i odvodila na strijeljanje Bošnjake iz istočne Bosne i istočne Hercegovine, čije su porodice prije toga stradale od četnika koji su se kasnije masovno priključili partizanima.
Galib
(Ahmeta) Muftić-Užičanin, rođen 1932. godine u selu Dumanjići kod
Rogatice, suznih očiju mi je ispričao svoj životni put, bježanja ispred četničkog
noža. Dio priče sam zabilježio: “U 1944. godini četnici su napali Rogaticu.
Mi smo pobjegli u Sarajevo, gdje smo bili do dolaska partizana. Smjestili
smo se na Kobiljoj Glavi, kod Avde Brkanića do same džamije. Došla
je sva familija: majka, sestra, mlađi brat i otac. Stariji brat Hamid, rođen 1926.
godine, priključio se Muslimanskoj miliciji kod Huskića u Faletićima. Čuvali
su selo i narod od četnika. Kada je bilo oslobođenje Sarajeva partizani su
ga iz naše kuće pokupili i odveli u Filipovića logor, kasnije Titova kasarna, i
zatvorili u jednu od zgrada koja se nalazila uz ogradu, gdje se sada gradi Američka
ambasada. Ja sam drugi dan otišao u taj logor i tu našao svog brata. Razgovarao
sam s njim kroz prozor. Unutra je bilo zatvoreno dosta naših komšija,
a među njima sam vidio Numu Karamana iz Dumanjića, Fehima Rađu
iz Rađevića, Rifeta Kukića iz Knežine, Rifeta Brankovića, sina sudije iz
Kovanja i druge. Brat mi je ispričao da se s njima nalaze šesterica braće iz okoline
Trnova i izdiktirao mi je njihova imena, sjećam se samo imena Mustafe i
Adema. Sedmi brat im je ostao u selu, tako su oni mislili. Kroz prozor mi
je brat ispričao da se u njihovoj grupi u logoru nalazi još 400 zatvorenika i
da su svi Muslimani. To je bilo vrijeme desetak dana poslije ulaska patizana u
Sarajevo. Na kraju mi je brat zatražio da mu donesem u logor cigara i benzina za
fajercajg (upaljač). Kad sam drugo jutro došao da mu dam cigare i fajercajg,
nisam nikog našao. Stražar koji je bio na kapiji, kazao mi je da su svi
logoraši u koloni otišli prema Visokom. Od tada sam često razbir’o gdje su
odvedeni i šta mi je bilo sa bratom. Da li će se vratiti? Od Sulje Rađe koji je
bio u partizanima sam posljedni put razabr’o, ono što mi je rek’o: ‘Nemoj ih
više tražiti, nećeš ih nikad naći, svi su likvidirani’.”21
Ljudi
su odvođeni i ubijani nad masovnim grobnicama, neki su mrtvi dovlačeni
u kamionima i bacani u grobnice. U Sarajevu su poznate masovne grobnice:
u Hrasnici, u naselju Kovači (u podnožju planine Igman), na Alipašinom polju,
na Vracama i drugdje.
Ferid
ef. (Ibrahima) Alagić mi je u svom dugom kazivanju između ostalog ispričao:
“Pričao mi je Osman Zukić-Zukan iz Boroska kod Rogatice, koji
je bio u muhadžirluku u Kovačima u Hrasnici kada su ušli partizani, da su
mobilisali njih nekoliko i dali im puške da stražare. ‘Od avionskog
bombardovanja su
napravljene velike rupetine i tu partizani doćeraju vezane ljude i
sve ih pobiju i pobacaju u rupe.’ Dalje mi kazuje Zukan: ‘Pomažu ljudi i mole:
Nemojte me ubiti, kod kuće imam troje djece, petero djece, nisam ništa skrivio. Partizani
se ne obaziru na molbe i sve ih strijeljaju’, priča Zukan i nastavlja:
‘Jedne večeri pobiše jednu grupu ljudi, pobacaše ih u jamu i odoše. Jedno
vrijeme je bila tišina, ništa se nije čulo. Ja, tu, u blizini hodam, kad čujem
glas, neko iz jame zove: Eh, brate ost’o sam živ, oslobodi me odozdo, nisu me ubili. Šta
ću’, kaže Zukan ‘ja bih ga pustio, al’ ne smijem, ubiće i mene.
Nastavi jadnik da moli i, ja siđem dole u jamu do njega, a on i dalje moli
da ga oslobodim. Ja mu kažem ne smijem ubiće me, Ne boj se, kaže on, niko neće znati. Nikad nikome neću kazati. I, ja njega pustim i kažem bježi kud
znaš, samo šuti nikom ne govori. Taj čojk’ kojeg sam spasio (kasnije sam
saznao da se zove Čaušević Selim iz Solakovića kod Rogatice) krišom je
došao do rodbine. Poslije tog događaja Selim je živio još 25 godina. Im’o tri
sina. Jedan mu je unuk doktor. Nikom od njih, pa ni ženi nije rekao kako je
spašen. I ako su njegovi najbliži znali da je određen za strijeljanje, nikada nikome
nije o tome ispričao. I, umro je s obećanjem da će šutiti.’ Zukan mi je
rekao da je još jednog ranjenog čojka izvuk’o iz jame. Kad je čuo zapomaganje, sišao
je dole i spasio ga. Čim je jadnik izaš’o iz jame odmah je nestao22.
Osman
Zukan je bio stariji čojk, veliki vjernik i iskren. Poznato mi je da su partizani
nad jamom ubili i u nju bacili na stotine ljudi, a među njima:
-
Karšić (Selme) Selima, r. 1906. godine u selu Lubardići-Rogatica
-
Kurtić Nazifa, r. 1917. godine u Pokriveniku-Rogatica
-
Alagić (Saliha) Omera, r. 1924. godine u Lubardićima-Rogatica
-
Smajića (Hasana) Hakiju, r. 1917. godine u Pokriveniku-Rogatica
-
Dedu (Dedina) Gušića, r. 1922. godine u općini Rogatica
-
Kurtić (Osmana) Šabu, r. 1918. godine u Pokriveniku-Rogatica
-
I nekog Omera iz naših krajeva. Im’o je osamnaest godina.
Zahvaljujući
Osmanu Zukiću Zukanu spašeni su Selim Čaušević i još jedan
ranjenik.”23
Došao
sam u Hrasnicu u naselje Kovači da potražim i označim masovne grobnice
koje se nalaze u podnožju Igmana. Sa mnom iz Sarajeva došli su Nurija
Kapo (očevidac događaja), Adil Kolar i Mustafa Mujagić čiju je majku i
babu OZNA uhapsila 9. aprila 1945. godine i u nekoj od grobnica zatrpala. U Kovačima
nam se pridružio Ramiz Muzur (očevidac događaja). Zaputili smo se
prema masovnim grobnicama. Prešli smo most (koji je u vrijeme zločina bio
od drveta) i krenuli putem koji danas vodi do Glavnog groblja. Put je danas
širok i asfaltiran, a nekada je tu bila samo šira staza. Na otprilike pola puta
smo se zaustavili, s desne strane se vidi strma njiva koja se zove Bara, a više
nje Dola gdje su mještani nekada napravili sklonište da bi se zaštitili od aviona.
Partizani su tu dovodili vezane ljude, skidali ih gole i u skloništu i njivi ih
ubijali. Krenuli smo dalje. Kada smo došli do kapije Glavnog groblja s lijeve
strane ukazala se njiva s prhkom zemljom. Tu se nalazi velika masovna grobnica,
što su i potvrdili Ramiz i Nurija. Do prije nekoliko godina tu je bilo udubljenje
nastalo od slijeganja tla. U blizini grobnice nam se pridružio kamenorezac Ćamil
Ahmetović, koji nam je rekao da je on buldožderom poravnjao to
udubljenje. S lijeve strane ove grobnice izgrađena je porodična kuća, na dnu
njive na kojoj se ona nalazi je mala kućica, a ispod nje velika strmina gdje se
vidi više kratera nastalih avionskim bombardovanjem. Ovo zemljište gdje se
nalaze masovne grobnice zove se Strana ili Muje Memića strana. Nurija
(Salke) Kapo, rođen 1928. godine u Kramer selu kod Rogatice, u
vrijeme masovnih likvidacija ljudi bio je muhadžir u Kovačima-Hrasnica kod
Alije Redže. Ispričao nam je sljedeće: “Ja sam čuvao krave gore, gdje je
sada groblje. Prije tog avionske bombe su napravile velike rupe. Mi smo oko
njih navukli trnje i granje da ne bi krave kad se zaobadaju u njih propale. Najveća
rupa je bila šest sa šest metara i duboka više od 10 metara, a možda i
20 metara. Kada smo dolje bacali kamenje, ništa se nije čulo osim odjeka. Čim
su došli partizani, izdato je naređenje o zabrani kretanja od Hrasnice do Vrela
Bosne u vremenu od osam navečer do osam sati izjutra. U tom vremenu su
partizani odvodili ljude na strijeljanje. Čujemo svu noć rafalno puca. Nas
nekoliko djece se dogovorimo da vidimo šta to rade partizani, koga u kamionima
dovlače. Odemo dole gdje je ‘kula’ (pokazao je rukom). Tu su u blizini
nekad bile štale. Popnemo se na štalu, krpama zavežemo usta da ne bi kihnuli
ili kahnuli. I vidimo mi iza deset, jedanaest sati dođe kamion i partizani iz
njega izbaciše ljude. Postrojiše ih dva i dva i pravo preko mosta (tada drvenog)
i potjeraše putem prema groblju. U koloni je bilo, čini mi se stotinu ljudi.
Tu veče smo mi vidjeli da su došla tri kamiona prekrivena ceradom i puna
ljudi. Ostali smo na tavanu štale do zore. Čujemo mi automati pucaju, prašti,
grmi. Sve su ih pobili. Zabrana hodanja je bila oko mjesec dana. Kad je
prošla zabrana potjeram ja krave i dođem do onih jama, kad sve jame zatrpane. Oko
mene ima još djece koja čuvaju goveda i ovce. Dogovorimo se mi
da počnemo otkopavati jednu od jama. Donese jedan od njih krampu i udri,
udri, nisu otkopali ni trideset cenata kad pojaviše se dvije ruke vezane naprijed
žicom, a tijelo je na leđima. Uplašimo se mi i odemo do odbornika u Kovače,
da mu kažemo šta smo vidjeli. Pita on: ‘Šta hoćete djeco?’ Kažemo mu
da smo vidjeli zatrpanog čojka, vezanih ruku. On nas pogleda i povika:
‘Sad
ste to rekli i više nikada! Kome god kažete i vi i taj kome ste rekli će biti
zatrpan u onu rupu!’ Odemo mi kući i od tada nismo nikom ništa govorili. Na
pola puta od Kovača do jame, ima jedna njiva koja se zove Bara, gdje je bilo
sklonište i tu sam vidio dosta ubijenih ljudi. Svi su bili goli. Kada su se tijela
počela raspadati, mještani su ih ukopali. O ovim zločinima nismo smjeli pričati.
Mnoge je ‘mrak pojeo’. OZNA je u Sarajevu po kućama zalazila i odvodila
ugledne ljude, ni krive ni dužne.”25
Zaključak
Masovna
pogubljenja Bošnjaka u ratu i poraću koja su vršili partizani i
pobjednička Jugoslavenska armija predstavljaju neistraženo poglavlje historije.
U Sarajevu i Bosni i Hercegovini ova su pogubljena vršena po istom obrascu kao
i u ostalim dijelovima Jugoslavije koji su se našli pod nadzorom Jugoslavenske
armije od 1944. do kraja rata u maju 1945. godine. Za razliku od Slovenije i
Hrvatske gdje su masovne i pojedinačne grobnice žrtava komunističke represije
dijelom istražene, a većinom barem evidentirane, u Bosni i Hercegovini je
istraživanje ovog pitanja još uvijek u povojima.
1
Odjeljenje zaštite naroda (OZNA) je osnovana odlukom koju je – 13. maja 1944.
godine u Drvaru – potpisao Tito u formalnom statusu Vrhovnog komandanta NOV i
POJ i Povjerenika za narodnu odbranu NKOJ-a. U temeljnom osnivačkom aktu
OZNA-e, kao i u nizu kasnijih
dokumenata
koji su se na nju odnosili, naglašen je njen izuzetni represivni značaj za
očuvanje političke linije koju je zastupala KPJ. (HDA, Fond (f) OZNA, kutija
(k) 1, omot (o) 3, osnivački dokument OZNA-e u zaglavlju nosi oznaku “službeno
13. maj 1944. godine”)
Za
načelnika OZNA-e pri Povjereništvu za narodnu odbranu NKOJ-a, postavljen je
član Politbiroa CK KPJ, general-laintnant Aleksandar Ranković.
2
Likvidacije su vršene i poslije 1945. godine, nakon provedenog postupka i
osuđujuće presude.
Najčešće,
optuženi nisu imali pravo na odbranu. Izvršenja kazni bila su na nepoznatim lokacijama
na kojima su ukopavani u zajedničke grobnice, bez obilježja i prisustva
rodbine.
15
Pismena izjava Edhema Oprašića od 17. 07. 2008. g. nalazi se u privatnoj
arhivi.
19
Pismena izjava Ferida Alagića od 25. 10. 2009. g. nalazi se u privatnoj arhivi.
20
Pismena izjava Muhameda Mehmeda Zukića r. 1925. g. u selu Bjelogorci i Pašića
Sulejmana Mesuda
iz sela Bjelogorci, od 30. 01. 2009. g, nalazi se u privatnoj arhivi.
21
Pismena izjava Ahmeta Muftića-Užičanina od 26. 06. 2008. g. nalazi se u
privatnoj arhivi.
22
Ramiz Muzur iz Kovača u Hrasnici mi je ispričao da je Osman Zukan spasio iz
jame dvojicu
ljudi. Jedan od njih (Selim Čaušević) ostao je živ, a drugi, čije je ime
nepoznato, pronađen
je mrtav u šumi
23
Pismena izjava Ferida ef. Alagića od 25. 10. 2008. g. nalazi se u privatnoj
arhivi.
25
Pismena izjava Nurije (Salke) Kapo od 26. 11. 2011. g. nalazi se u privatnoj
arhivi.
Nema komentara:
Objavi komentar