autor: Mirsad Durmišević
*Prenošenje teksta je dozvoljeno samo uz navode izvora i linka koji vodi na izvorni tekst
*Prenošenje teksta je dozvoljeno samo uz navode izvora i linka koji vodi na izvorni tekst
Izvor Udaša |
Udaša je izvor koji se nalazi
oko 1 kilometar jugozapadno od sela Godomilje. Pored izvora prolazi stari
seoski put koji povezuje sela Babljak i Sjeversko u podnožju Čukojevina i Zlatokosa. Većina puteva u ovom kraju
prehistorijskog je porijekla. Ivo Bojanovski u Godišnjaku Centra za balkanološka
ispitivanja, knjiga XIX, Sarajevo 1961, str. 187., Prilog proučavanja antičkih naselja i
komunikacija u istočnoj Bosni informira da je jedan put iz Rogatice vodio u
Podžeplje te da se vezao za komunikaciju
preko Romanije. Od ovog puta lokalne veze išle su za Žepu i Stari Brod
na Drini. Na tom pravcu su Sjeversko i Živaljevići. Na veliku starost hidronima
(izvora), čiji naziv nije moguće obrazložiti
južnoslovenskim jezičkim sredstvima ukazuju i velike kamene ploče kojima je
prostor oko izvora popločan. Za Bošnjake iz Godomilja, i okolnih sela, izvor
ima poseban značaj.
Svake godine na Aliđun (Ilindan), 2. avgusta, izvor se daruje sitnim novcem. Vjeruje se da darivanje izvora donosi sreću. Običaj bacanja sitnog novca u izvor prakticiraju ne samo Bošnjaci već i pravoslavni Srbi. Za ovu tradiciju nema nikakve sumnje da se datira u antička vremena. Kao što je opće poznato, bacanje novca u fontanu je jedan od rimskih običaja. Vjeruje se st Udaše prestaje“. Da li je Udaša zaista ljekovita ili ne, stručne ocjene nema. Ali, hladnoću njene vode mnogi su osjetili. Nema toga ko bi u njenoj vodi, pa i u najtoplije ljetne dane mogao držati ruku više od par minuta a da mu se ona ne ukoči od hladnoće. I što je još zanimljivo izvor Udaša je uvijek sa istom količinom vode. Niti opada niti se povećava.
Svake godine na Aliđun (Ilindan), 2. avgusta, izvor se daruje sitnim novcem. Vjeruje se da darivanje izvora donosi sreću. Običaj bacanja sitnog novca u izvor prakticiraju ne samo Bošnjaci već i pravoslavni Srbi. Za ovu tradiciju nema nikakve sumnje da se datira u antička vremena. Kao što je opće poznato, bacanje novca u fontanu je jedan od rimskih običaja. Vjeruje se st Udaše prestaje“. Da li je Udaša zaista ljekovita ili ne, stručne ocjene nema. Ali, hladnoću njene vode mnogi su osjetili. Nema toga ko bi u njenoj vodi, pa i u najtoplije ljetne dane mogao držati ruku više od par minuta a da mu se ona ne ukoči od hladnoće. I što je još zanimljivo izvor Udaša je uvijek sa istom količinom vode. Niti opada niti se povećava.
Iz nepoznavanja etimološke suštine naziva,
kao rezultat pučke etimologije nastala je legenda po kojoj je neku djevojku
ostavio momak. Ona je zbog toga, na mjestu bunara, uzdahnula, i po djevojačkom
uzdahu izvor je dobio ime Udaša.
Tradicija o darivanju izvora metalnim novcem,
sama po sebi ukazuje na značaj hidronima. Stoga, i zbog lingvističkih
činjenica, očito je da je Udaša
jedan od najstarijih i najvažnijih glasinačkih hidronima. Zaključak o velikoj
starini hidronimskog naziva posebno
proizlazi iz činjenice da se dva susjedna hidronima (izvora) Ozan i Bolozan, na osnovu porijekla njihovih naziva, takođe datiraju u
prahistoriju i antiku, a nemaju tradiciju darivanja metalnog novca. Tradicija
darivanja metalnog novca, i bez drugih dokaza, koji su brojni, pokazuje da su glasinački
Bošnjaci narod koji ima antičke tradicije.
To znači da hidronimski naziv Udaša do
Bošnjaka nije mogao doći bilo kakvim posredništvom nekog drugog naroda za koji
bi se moglo pretpostaviti da je na Glasincu živio prije Bošnjaka, jer se u tom
slučaju ne bi preuzela tuđa tradicija I prihvatila kao svoja.
Izvor Bolozan |
Nema komentara:
Objavi komentar