Vjerski
objekti u Sočičkom kraju
autor: Velija Palo
1. Natraške kroz istoriju
Na samom početku mi je najveći izazov bio istorijat džamije u Batovu. Po
veličini groblja i po starosti nišana, se moglo zaključiti da nije ni iz bliza
staro kao staro jarovićko groblje. Obratio sam se mailom na IVZ BiH, nadajući
se da bi možda oni mogli nešto znati o starosti i istorijatu ovog vjerskog
objekta. Pozitivno me iznenadio brz odgovor. Nisu znali, ali su mail
proslijedili Centru za islamsku arhitekturu (ili tako nekako). I od njih je
odgovor stigao brzo. Kažu, prvi put je podignuta na toj lokaciji na prelazu sa
devetnaestog na dvadeseti vijek. Znači više od dvije decenije po dolasku
Austrije. Istovremeno su zamolili ako imam kakvih fotografija da im pošaljem,
jer nemaju ništa. Dobili su fotografije.
Lokacija džamije u Buratima |
Tih nešto više od stotinjak godina mi nije bilo dovoljno. Išao sam tragom priče
da je tu prenešena s Burata. U kontaktima sa ljudima sa gornjeg dijela sočičkog
kraja saznajem da je nekad tu prenešena iz Sočica, s tim što je jedan dio
tvrdio da je nešto prenešeno i od džamije sa Podromanije. Međutim koliko dugo
je mogla egzisitrati na Buratima nije niko mogao preciznije odgovoriti. Otišao
sam na lice mjesta jednog maglovitog novembarskog dana i imao sreću da potrefim
na jednog vrlo predusretljivog Katicu, čijeg se imena ne sjećam. Obišli smo
lokaciju te nekadašnje džamije. Da pokušam objasniti gdje je to. Većina zna
gdje se, u julu mjesecu, održavao teferič na Stublenom Brdu. Na onoj strani do sela
bila je neka ograda, a iza ograde livada. Na toj livadi je bila džamija i
groblje. Možda nekih stotinjak metara dalje je šuma u kojoj se nalazi velika
nekropola stećaka. Katica kaže da je decenijama tu bio jedan kamen sa
udubljenjem na koji su se oslanjala vrata. Nažalost, sve je toliko zaraslo da
nismo mogli precizno naći. Hamdo Katica je uzeo fotos tačne lokacije. Na
fotografiji ispod se vidi kamenjem oivičeno mezarje na toj lokaciji.
staro groblje uz nekadasnju džamijuu Buratima |
Ovdje se otvara nekoliko pitanja: zašto su dijelovi preneseni iz Sočica i
Podromanije, zašto je džamija nestala sa ove lokacije i još neka. Tačnog
odgovora vjerovatno nikad neće biti, ali na osnovu svega što sam do sada uspio
saznati, slušajući i čitajući, imam neke pretpostavke. Kao što je mnogima
poznato, zadnja velika kuga 1813-1817 je opustošila sočički kraj, ali i šire
područje. Čitava sela su ostala pusta. Prva sela koja su ponovo naseljena su
vjerovatno bila Burati, Kramer Selo, Gazije. Sigurno su bila naseljena 1821.
godine. Moguće da je ova sela poharala neka prethodna kuga, nekih petnaestak
godina ranije. Poslije kuge su na poharanim podrućjima dodjeljivani timari ili
spahiluci. Pretpostavljam da su tad doseljeni uzeli ponešto što se moglo
koristiti sa džamija u Sočicama i Podromanije da imaju vjerski objekat kakav
takav, jer su neki od njih došli iz Sarajeva gdje je tih objekata bilo na
svakom koraku. Imajući u vidu starost tih objekata i sistem gradnje u vremenu o
kom su građeni, nije toga moglo mnogo biti.
Ne mogu dati ni cjelovit odgovor na drugo pitanje, zašto je ta džamija nestala
u austrijskom periodu. Čuo sam nekoliko verzija. Jedna je da su lokalni
pravoslavci hrjeli crkvu na Stjenicama, što mnogima nije bilo po volji pa je
nađeno srednje rješenje – ni crkva, ni džamija. Druga je da se neki od
Hadžihasanovića smrzao idući iz džamije pa dao 24 dunuma zemlje kod bunara
Vrbovika za izgradnju džamije. Isto tako sam sklon tvrdnji da je taj objekat
bio i dotrajao i po izgradnji džamije u Batovu je inetres opao.
2. Džamija u Sočicama
Džamija u Batovu i bunar Vrbovik |
Ali kad je mogla biti izgrađena ta ranija džamija u Sočicama? Put me odveo do
Gazi Husrevbegove biblioteke u Sarajevu. Tu me čekalo jedno vrlo prijatno
iznenađenje. Dobivam prevedena tri dokumenta, tri berata, upravo o džamiji u
Sočicama, pisana 1640. 1641. i 1682. godine.Prvi dokument datira iz 21. aprila 1640. godine Iz jednog berata direktno sa
porte saznajemo da je u Sočicama tad bio mesdžid. Naime, Mehmed-hodža, imam i
hatib iz sela Sočice, žalio se porti da ga je mjesni spahija upisao u rajinski
defter, te da od njeg traži tekalife i resm-i bennak, drugim riječima traži od
njega plaćanje nekih poreza, što on smatra protuzakonitim. Ovdje navodim berat
(naredbu) u cjelini: ” Kada stigne ovaj dokument kadiji Čelebi Pazara / Rogatice neka bude na znanje
slijedeće: Muhammed -hodža (ili Mehmed-hodža) , stanovnik sela Sočice u
spomenutom kadiluku na kog se odnosi carska naredba poslao je molbu na moju
uzvišenu Portu . On je sada stvarno imam prema mom časnom beratu u mesdžidu
koji se nalazi u spomenutom selu . Spahija spomenutog sela samo da bi dobio
nešto za popravku ovog (mesdžida) traži rajinske poreze od ovog (hodže) rekavši
da je njegova raja i da ga je upisao u rajinski defter. Uzimajući u obzir da
nije miran od uznemiravanja i da ima fetve po ovom pitanju te da imami i hatibi
predvode ljude izvolio sam kazati da su (navedeni) oslobođeni od svih poreza i
davanja. Kada stigne moja časna naredba, ako je on stvarno imam u spomenutom
mesdžidu prema mom časnom beratu neka se spomenuto pitanje registrira i neka se
stekne uvid u njegove fetve (tj. fetve koje on ima) i , u skladu sa podnesenom
predstavkom, neka se ne dozvoli da ga dok je u službi imama na taj način niko
uznemirava traženjem poreza bennaka pa, također, nek se spriječi i spahija
spomenutog sela.”
Iz ovoga se može zaključiti da je lokalni spahija nije poznavao propise, jer je
stalni boravak jednog hodže na njegovom području bilo nešto novo. Za razliku od
njega, pomenuti Mehmed-hodža je očito poznavao svoja prava i obaveze što je i
uticalo da se odvaži napisati pomenutu žalbu. Kad se uzme u obzir geografska
udaljenost, brzina kojom je išla pošta, i uvijek vrijeme čekanja za rješenje
bilo kakvog predmeta, onda se može pretpostaviti, da je mesdžid u Sočicama
počeo s radom godinu dana ranije, tj. 1639. godine ako ne i ranije.
Za manje od godinu dana nalazimo još jedan pisani dokument. To je berat datiran
14. marta 1641. godine kojim se neki Osman postavlja za mujezina i muteveliju u
džamiji u selu Sočicama, kadiluk Rogatica/Čelebi Pazar, a koju je sagradio
sahibu-l-hajrat Mehmed uz plaću od pola akče dnevno. Postavljanje je izvršeno
nakon smrti mutevelije Alije, Osmanovog oca.
I iz ovog dokumenta se mogu izvući neki zaključci i postaviti neka pitanja. Te
1641. godine je već postojao mujezin i mutevelija džamije, koja je već bila u
funkciji, a koji te godine umire. U to vrijeme, van Rogatice i Prače, nije bilo
mnogo vjerskih objekata. Kako je pao izbor na Sočice koje su od Rogatice
udaljene nekih petnaestak kilometara. Objašnjenje može biti samo u pretpostavci
da je neko iz tog sela, negdje u carevini, stekao nekog bogatstva pa se sjetio
zavičaja. U svakom slučaju to nije bio lokalni spahija.
Treći pisani dokument je berat od osmog marta 1682. godine, kojim se
Islam-halifa postavlja za imama džamije u selu Sočice na mjestu njegovog umrlog
oca Mehmeda uz plaću od jedne akče dnevno. Prevod dokumenta donosim u
cijelosti.
“Umro je imam Mehmed kome je bila uvjetovana plata od jedne akče u mesdžidu
koji je sagradio dobrotvor (sahibul-hajrat) Mehmed (ili Muhammed-hodža) a koji
se nalazi u selu Sočica u kadiluku Čelebi Pazar. Pošto je njegovo mjesto ostalo
upražnjeno postavljen je sin spomenutog umrlog Islam-halifa koji je podstakao
pisanje ovog pisma (tj. berata) a koji je u svakom pogledu sposoban i podesan.
Na njegovu molbu da mu se izda moj časni berat kadija, neka mu se vrline
uvećaju, je podnio predstavku / arz pa je učinjena milost spomenutom (tj.
dodijeljen mu je berat). Izdao sam ovaj berat da kada stigne spomenuti
Islam-halifa nakon što bude obavljao svoju službu imama u spomenutom časnom mesdžidu
umjesto svog oca uživa dnevno jednu akču što mu je uvjetovano (tj. dato prema
uvjetu vakifa dobročinitelja). Treba da istraje u tome da čini dove za dušu
vakifa, za moj život (tj. život sultana) i za moju državu. Tako neka se zna i n
eka se oslone na moj časni znak. Napisano 28. mjeseca safera godine 1093. Zaštićena Konstantinijja”
Ovdje treba primijetiti da se ponovo pominje mesdžid, a ne džamija. Znači nije
bilo munare. Najvjerovatnije se radi o istom objektu, pominjanom u dva prva
dokumenta. Objašnjenje za nedostatak munare može biti dotrajalost nakon
četrdeset godina i vremenske nepogode ali i neka epidemija kuge, kad život
zamre najmanje jednu deceniju.
Moram jos navesti jednu rečenicu koja je slijedila uz poslane dokumente: ”Vrlo
je rijetko da neko u nekom selu u Bosni ima sačuvana tri dokumenta od polovine
17. stoljeća”.
Nisam jedini koji je postavio pitanje gdje je mogla biti ova prva dżamija. U
periodu u kom je izgrađena je bio običaj da se džemat nazove po imenu sela u
kom se nalazi. Ne treba zaboraviti da su tad Sočicama pripadali i Jarovići,
Banj Stijena, Dobrače, Kovačica. Na ovaj zaključak me navodi popis iz 1604.
godine i broj domaćinstava koji je tad naveden. Mještani samih Sočica, čiji su
preci doselili bar vijek i po poslije datuma pomenutog u trećem dokumentu, nisu
znali za postojanje ovog objekta. Jedino što se u predanju sačuvalo je da bi to
moglo biti na Banj Stijeni. I danas se jedan dio u bašči Galiba Omerbegovića
zove – ”iza džamije”. Kao i ostali, i Omerbegovići su došli daleko kasnije. Da
li je to zaista prava lokacija ili je bilo nešto privremenog, lokalnog
karaktera, teško je reći. Razmatrao sam i druge lokacije i faktore koji su
mogli uticati na izbor lokacije. Osim naseljenosti, ulogu je mogla igrati
vidljivost, blizina bunara sa vodom, i još neki. U ono vrijeme je običaj bio da
se uz džamiju oformi i groblje, kao što je to bio slučaj na Buratima. Na Banj
Stijeni takvih tragova nema. Ne znam na kojoj udaljenosti je mogao biti bunar u
to vrijeme. Razmatrao sam i mogučnost uz, ili u blizini starog jarovićkog
groblja, koje datira s prelaza iz petnaestog na šesnaesti vijek, gdje bi se
koristio bunar na Bjeloti. Treća mogućnost koju sam razmatrao je bila na
Stupinama, nedaleko od sadašnje džamije, gdje postoji staro groblje, bunar
Vrbovik je u blizini a i pozicija je centralna u odnosu na okolna sela. I
naravno da postoji mogucnost i za same Socice, npr na Tukovcu, koje vjerovatno
imaju neki stari bunar. U nedostatku više dokaza, lično ne bih favorizirao ni
jednu od pomenutih mogućnosti.
Prva, stara džamija u Batovu je bila kompletna drvene konstrukcije i izdržala
oko devedeset godina. Sitnijih opravki i održavanja je moralo biti. Izgrađena
je iznova na istim temeljima i od čvrstog materijala 1989/90. godine.
Koordinator kompletnih aktivnosti je bio neki Hadžihasanović.
3. Najstariji vjerski objekat
I konačno stigosmo do najstarijeg vjerskog objekta na sočičkom kraju, a radi se
o jednom mektebu podignutom u Vrbarju 1558. godine. Podigao ga je Husejn-beg,
sin Ilijasa, uz još neke zadužbine u Rogatici, između ostalih i Arnaudiju
džamiju. Pretpostavlja se da je on sin spahije Ilijasa Arnauta, pa se stoga
pominje kao Arnautović. Bio je oženjen Hatidžom, sestrom Sinan-vojvode. Oboje
su uvakufili pozamašna sredstva za izdržavanje izgrađenih objekata. Po svoj
prilici je Hatidža bila mnogo mlađa od Husejn-bega, jer jednom vakufnamom
određuje ko će vršiti neke dužnosti poslije smrti njenog supruga. Nedaleko od
Vrbarja, a ne tako daleko od puta Sokolac-Rogatica, nalaze se dva stara nišana.
Nisam ih obilazio i ne znam da li ima kakvih natpisa na njima, ali ne bih
isključio mogućnost da su to upravo nišani Husejn-bega Arnautovića i supruge mu
Hatidže. Čuo sam da su jedan, ili oba nišana oštećeni (ili prebijeni ili
izvaljeni) u ratu 1992. godine. Mirko Šarović je obećao da će se popraviti što
se popraviti može. Ne znam da li je održao obećanje, jer tim drumom nisam dugo
hodio.
4. Ostali vjerski objekti
4. Ostali vjerski objekti
Osim džamije u Batovu, na sočičkom kraju su postojale jos tri: U Vragolovima,
Kramer Selu i Vrlazju, Sve su porušene u septembru/oktobru 1992. godine. O
njima nisam puno istraživao jer sam ih bio ostavio za drugu fazu projekta koja
nije nikad realizovana.
Za džamiju u Vragolovima nisam siguran da li je podignuta 1959 ili kasnije ali sam siguran da je postojao mejtef dugo. Postojao je sigurno prije sto godina jer su se Austrijanci žalili da muslimanska djeca radije idu u mejtef u Vragolovima nego u novootvorenu školu na Stjenicama. Mejtef je sigurno postojao mnogo ranije jer je selo poslije kuge naseljeno novim spahijama, i imalo je uvijek vjerski učenih ljudi. Godine 1947, poslije hapšenja simpatizera mladomuslimanskog pokreta, mejtef je prestao sa radom i u njemu je bila osnovna škola do izgradnje škole na Lješćicama. Bila mi je simpatična opaska jednog mještanina, kada se u dobra vremena šalio sa komšijom pravoslavcem, podsječajući ga da su zajedno išli u mejtef.
U Kramer Selu je napravljena džamija 1978. godine. Tad je prilog dao i poznati travar Jovo Mijatović u iznosu od 300.000 dinara. Teško je ocijeniti vrijednost tadašnjeg novca ali bi iznos mogao odgovarati jednoj prosječnoj plati. Prije toga u oba sela je postojao mejtef. Kad je otvoren nije mi poznato.
Džamija je Mahali, ili u Vrlazju kako se može takođe čuti, je djelo Nurije Milića iz Mahale. Ne znam da li je dovršena prije rata, ali je sigurno da za nju Nurija nije dobio dozvolu. Ostalo je zabilježeno da je jedino Nurija Milić protestvovao jasno i glasno pri hapšenju Izetbegovica i drugih 1983. godine, čak toliko glasno da ga je policija morala smirivati.
Za džamiju u Vragolovima nisam siguran da li je podignuta 1959 ili kasnije ali sam siguran da je postojao mejtef dugo. Postojao je sigurno prije sto godina jer su se Austrijanci žalili da muslimanska djeca radije idu u mejtef u Vragolovima nego u novootvorenu školu na Stjenicama. Mejtef je sigurno postojao mnogo ranije jer je selo poslije kuge naseljeno novim spahijama, i imalo je uvijek vjerski učenih ljudi. Godine 1947, poslije hapšenja simpatizera mladomuslimanskog pokreta, mejtef je prestao sa radom i u njemu je bila osnovna škola do izgradnje škole na Lješćicama. Bila mi je simpatična opaska jednog mještanina, kada se u dobra vremena šalio sa komšijom pravoslavcem, podsječajući ga da su zajedno išli u mejtef.
U Kramer Selu je napravljena džamija 1978. godine. Tad je prilog dao i poznati travar Jovo Mijatović u iznosu od 300.000 dinara. Teško je ocijeniti vrijednost tadašnjeg novca ali bi iznos mogao odgovarati jednoj prosječnoj plati. Prije toga u oba sela je postojao mejtef. Kad je otvoren nije mi poznato.
Džamija je Mahali, ili u Vrlazju kako se može takođe čuti, je djelo Nurije Milića iz Mahale. Ne znam da li je dovršena prije rata, ali je sigurno da za nju Nurija nije dobio dozvolu. Ostalo je zabilježeno da je jedino Nurija Milić protestvovao jasno i glasno pri hapšenju Izetbegovica i drugih 1983. godine, čak toliko glasno da ga je policija morala smirivati.
Batovska džamija i nekropola stećaka u polju |
Nema komentara:
Objavi komentar